In vizor

Noua lege RCA va fi un dezastru pentru șoferi. Cine și ce are de câștigat

Noua lege RCA, votată de către Camera Deputaților va duce la o creștere treptată a tarifelor pentru polițele de asigurare deoarece asiguratorii vor fi liberi să jongleze; prețul de referință calculat de ASF fiind doar orientativ. Schimbările aduse de lege vor afecta și mecanicii, nu doar șoferii și într-o oarecare măsură și firmele de asigurări.

Noutatea pe care o aduce legea este că tarifele asigurării RCA, obligatorie pentru toți șoferii, nu vor mai fi fixate de Guvern, ci se vor baza pe tariful de referință stabilit de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Acest tarif are valori cuprinse între 500 și 7300 lei pe an. Șoferii sunt primii care vor fi atinși la buzunar din cauza faptului că unii asiguratori se vor întinde cât pot de mult la tariful pentru poliția de asigurare. Legea RCA 2017 are șanse reale să devină ghidul de căpătâi al firmelor de asigurări care vor dori să profite de liberalizarea tarifului, dar pe de altă parte șoferii pot alege între numeroși brokeri de asigurări. Majoritatea brokerilor de pe piață vor intra în competiție pentru a oferi cel mai atrăgător preț. Problema e că acest preț va fi calculat de la 500 de lei în sus, aceasta fiind valoarea minimă a tarifului de referință. Chiar și brokerii de asigurări admit că cel mai mult vor avea de pierdut asigurații, în urma promulgării acestei legi.

“Cu toată legea nu sunt de acord, pe bucăți sunt de acord. Mai exact, ce ține de partea de prețuri de referință, în varianta în care le-am văzut, nu știu dacă ajută foarte mult pentru că erau trecute strict prețuri de referință. Fără niciun fel de obligații pentru asiguratori, și asta înseamnă că pot să dea orice preț vor ei, dar să se inspire după prețul de referință. Vor avea de pierdut asigurații. Dacă sunt de referință, nu înseamnă că prețul efectiv va fi mai mic. Ci înseamnă că poate unii vor da mai mic, alții vor da mai mare. Părerea mea e că va fi mai mare. Acum vreo 2 săptămâni era discuție că nu au voie să depășească cu maxim 50% față de prețul de referință. În ce s-a publicat ieri, nu am mai văzut niciunde treaba cu 50%. Deci, dacă rămâne așa, strict de referință, fără niciun fel de restricție sau obligație, fiecare face ce vrea. Doar se inspiră după prețurile acelea”, ne-a explicat Remus Dan, asistent în brokeraj și administrator la Web-Asig.

Nu doar șoferii vor avea de suferit de pe urma noii legi RCA, firmele de asigurări nu vor mai avea libertatea să dea ce procent doresc brokerilor. Chiar dacă firmele de asigurări nu vor da faliment din cauza legii RCA ( ba din contră), e o chestiune de principiu economic. În alte țări europene, statul nu își bagă astfel nasul în afacerile firmelor de asigurări, încurcând atât brokerii cât și clienții.

„Sunt total împotrivă la procentul de 25%, pentru brokeri o să aibă un impact negativ. Pe lângă că a scăzut în ultima perioadă, o să scadă și mai tare și asta o să afecteze toți consultanții în asigurări. Înseamnă că pentru aceeași muncă, o să se câștige poate jumătate. Comparativ cu ce mai e prin Europa, nu e foarte ok să fie limitat procentul acesta. Un exemplu concret: eu, asigurator de ce să fiu obligat să nu dau un anume procent brokerului dacă face vânzare bună? E business-ul meu, eu știu cât din câștigul meu vreau să dau mai departe. De ce să fiu obligat să mă duc numai până la un anume procent? Aceasta nu ajută dezvoltarea economică. Nu știu de ce s-ar băga statul peste afacerile unor asiguratori. Statul impune un procent maxim până la care se pot duce toate cheltuielile administrative. Asta atrage reducerea costurilor de peste tot. Ce ne atacă pe noi brookerii e partea cu 25%. Ar mai trebui finisată legea asta și puse niște restricții”, a declarat Remus Dan.

Dincolo de umbrele negre ale acestei legi, există și câteva avantaje pentru șoferi, printre care se numără faptul că se va putea plăti și în rate polița RCA, asigurarea se poate face și numai pe o lună, clienții pot fi despăgubiți la orice service auto la care merg, iar polița poate fi suspendată pe durata imobilizării autoturismului.

Vor fi vizați și mecanicii de schimbările care vin la pachet cu noua lege. Service-urile care repară cu piese second hand sau de calitate proastă vor fi amendate, la fel și firmele de asigurări care încheie polițe false.
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *