Focus

Noile case de marcat și amatorismul ANAF: softul de prelucrare a datelor urmează să fie "împrumutat” de la Ministerul Finanțelor din Ungaria

Încă din luna august, Ministerul Finanţelor anunța firmele mari şi mijlocii că până la 1 septembrie 2018 trebuie să fie dotate cu case de marcat cu jurnal electronic. Prin urmare, comercianții din sectorul privat au intrat în vizorul ANAF. Din păcate, softul necesar pentru administrarea centralizată ale caselor electronice nu este chiar functional, iar respectivele case sunt disponibile de la un singur producător.

Site-ul Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală anunță în schimb obligativitatea aparatelor de marcat cu jurnal electronic.

Măsura vizează reducerea evaziunii fiscale şi asigurarea unui mediu concurenţial corect pentru toţi contribuabilii.
 

În luna mai, Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, a aprobat ordonanţa de urgenţă a Guvernului, de anul trecut, prin care introducerea caselor de marcat electronice intră în vigoare de la 1 iunie, pentru companiile mari şi mijlocii şi 1 august pentru firmele mici. 

La câteva săptămâni distanţă, Ministerul Finanţelor a amânat aplicarea, printr-un proiect de lege aprobat ulterior de Executiv. Deputaţii au eliminat din textul iniţial obligativitatea potrivit căreia era nevoie de un reprezentant al ANAF la operaţiunile efectuate în legătură cu aparatele de marcat electronice fiscale, din lipsă de resursă umană.

Acum, operatorii economici sunt obligaţi să se doteze cu aparate de marcat cu jurnal electronic, după cum urmează: până la 1 septembrie 2018 în loc de 1 iunie 2018, în cazul contribuabililor mari sau mijlocii; iar în cazul contribuabililor mici până la 1 noiembrie 2018 în loc de 1 august 2018. Termenele de 1 septembrie 2018, respectiv 1 noiembrie 2018 sunt termene finale, iar procesul de implementare a aparatelor de marcat dotate cu jurnal electronic este în plină desfăşurare. 

Ministerul solicită tuturor celor implicaţi în acest proces să intensifice eforturile pentru finalizarea operaţiunilor de avizare tehnică, fiscalizare, instalare şi punere în exploatare a noilor aparate de marcat.

Finanţele susţin că intenţia Ministerului este ca acest proces să se deruleze fără afectarea activităţii operatorilor economici, urmând ca, până la finalizarea implementării noilor aparate de marcat, organele de control abilitate să deruleze o serie de acţiuni de tip preventiv şi de îndrumare.

Întrebarea care necesită un răspuns este însă alta: este ANAF pregătit de aceste modificări?

Ieri, ministrul Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici, anunța că ANAF nu va da amenzi firmelor care au făcut comenzi pentru noile case de marcat fiscale cu memorie:

”Trebuie să închidem această discuţie cu casele de marcat. Eu o să fiu săptămâna viitoare, luni şi marţi, la Bruxelles pentru a discuta cu miniştrii de Finanţe şi am vorbit cu colegul meu din Ungaria, care are sistemul foarte bine pus la punct şi căruia i-am cerut să-mi dea efectiv sistemul pe care dânsul îl are pentru a putea interpreta aceste date. 

Întreba cineva de ce vă trebuie acest sistem dacă dumneavoastră nu puteţi prelucra datele? Casele de marcat stochează inclusiv online”, a precizat Teodorovici în cadrul unei conferinţe dedicate IMM-urilor.

Prin urmare, după câte se pare, în rând cu comercianții din sectorul privat care trebuie să dețină case de marcat cu jurnal electronic și ANAF încearcă să se doteze, din mers, cu sistemul de prelucrare și stocare a datelor.

Amânările își găsesc astfel explicația: discuțiile cu privire la casele de marcat electronice au fost lansate în primăvară, câteva termene au fost înaintate, iar ulterior amânate.

Astfel, obligativitatea din 1 iunie și 1 august pentru firmele mari și mijlocii a fost amânată pentru 1 septembire si 1 noiembrie 2018.

Și abia zilele următoare, Orlando Teodorovici va ”împrumuta” efectiv sistemul/softul folosit de ministerul de Finanțe din Ungaria.

Însă, de această dată, privații sunt obligați de obligativitatea ce pare să nu mai suporte amânare.

Chiar dacă ANAF nu dispune de softul necesar. 

Reformele în cadrul Ministerului Finanțelor Publice merg mână-n mână cu amatorismul, iar rezolvarea este pur românească.

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *