Politica

Nici nu s-au răcit bine semnăturile pe acordul pentru Autostrada Urbană a Clujului, că Guvernul lasă fără finanțare autostrăzile

Ziar de Cluj opina ieri că semnarea protocolului pentru studiul de fezabilitate al centurii Metropolitane Gilău – Apahida, este și va rămâne doar un bun prilej pentru ca politicienii să-și arate zâmbetele și să se ușureze de declarații sforăitoare despre cum vor face și vor drege să ne cheltuiască 4 milioane de euro pe un studiu de fezabilitate pentru o investiție despre care habar nu avem când va fi gata. Și dacă va fi gata – asta din cauză că în sertarele birourilor din Primăria Cluj-Napoca zac zeci de studii de fezabilitate cu privire la proiecte niciodată finașizate. Dar banii s-au dat.

Azi, Asociația Pro Infrastructură avertizează că bugetul la Transporturi pentru anul 2018 conține alocări insuficiente în special pentru marile proiecte de autostrăzi aflate în construcție și care au termen de finalizare, culmea, chiar anul viitor: A3, Autostrada A1 Lugoj – Deva, Autostrada A10 Sebeș – Turda. „Este doar o mostră din DEZASTRUL preconizat pentru anul 2018. Public, decidenții politici declară fălos că va curge lapte și miere in 2018, dar în realitate blochează cu bună știință aceste proiecte”, scrie API.

Dacă pentru proiecte care au termene oficiale de deschidere anul 2018 nu mai sunt bani pentru finalizare, cam câți bani credeți că se vor aloca pentru un proiect despre care se crede că va fi gata cândva prin anul 2023?

Vorba celor de la API: „sunt doar promisiuni ieftine și minciuni pentru creduli”.

În ceea ce privește “investițiile” pentru autostrăzile care vor fi “gata” la anul (și la mulți ani), API face o frunoasă trecere în revistă a neputinței guvernamentale:

  1. A3 București-Brașov. Împreună cu solicitările de plată înregistrate la CNAIR și încă neplătite, Aktor (între Șos. Petricani și DNCB) ar ajunge la finalul acestui an la 50% plăți și 70% procent fizic în teren. Astfel, pentru finalizarea lucrărilor în 2018, CNAIR va trebui să plătească restul de 50%, adică aproximativ 80 de milioane de lei. Din declarațiile publice ale MT și CNAIR, la anul vor începe în forță lucrările pentru contractul semnat recent din Autostrada Comarnic-Brașov, sectorul Râșnov-Cristian, deci și acolo avem nevoie de minim 20 de milioane de lei, pentru a atinge un avans de minim 15%. Astfel, în total, vom avea nevoie de aproximativ 100 de milioane de lei în 2018. Cât credeți că a bugetat guvernul PSD? 20 (douăzeci) de milioane de lei.
  2. A10 Sebeș-Turda. Pe loturile 1 și 2, stadiul fizic și financiar se ridică la aproximativ 40%. Pentru un avans rezonabil de 30%, considerând că proiectele sunt deblocate și vor avansa rapid în anul 2018, ar fi nevoie de 200 de milioane de lei pentru fiecare lot, 400 de milioane în total. Pentru loturile 3 și 4, chiar dacă fizic sunt aproape finalizate, există restanțe financiare de aproximativ 200 de milioane de lei care vor fi plătite în anul 2018. Totalul necesar: 600 de milioane. Bugetat de guvern: 212 milioane de lei, adică aproximativ 35% din necesar.
  3. A1 Lugoj-Deva. Pentru atingerea în anul 2018 a unui procent fizic și financiar de 100% pe loturile 3 și 4 ale acestei autostrăzi, CNAIR trebuie să facă plăți de aproximativ 180, respectiv 200 milioane lei pentru cele două tronsoane. În plus, mai sunt necesare plăți de 50 de milioane de lei și pentru ultimele lucrări executate de Salini pe lotul 2. Astfel, pentru o bună desfășurare a lucrărilor care să ducă la deschiderea traficului pe loturile 3 și 4, așa cum cei de la conducere au afirmat în nenumărate rânduri, ar fi necesari cam 430 de milioane de lei. Cât este prins în buget? 217 milioane de lei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *