Analiza

Mircea MICLEA, despre proiectul prezidențial România educată: „Un eșec total… Șase ani pierduți!”

„Pe majoritatea dintre ei îi interesează să bifeze în CV cum că au fost ministru ori secretar de stat în Ministerul Educației, asta îi interesează: propriul CV, eventualele aranjamente pe care le pot face pentru ei sau pentru clientela de partid, niște bani pe care îi dirijează spre anumite firme spre care le spune partidul să dirijeze banii, NU îi interesează educația, au o cu totul altă agendă, o agendă ascunsă, dar evidentă”, a declarat fostul ministru al Educației, Mircea Miclea, în cadrul unei dezbateri online organizate de proiectul Școli curate.

În cadrul acestui eveniment, profesorul universitar Mircea Miclea s-a referit la mai multe aspecte problematice din cadrul învățământului românesc, precum descentralizarea învățământului, la mutilarea Legii Educației, subfinanțarea învățământului, egalitatea de șanse vs. Planul Național de Relansare și Reziliență, precum și despre așa-numitul proiect prezidențial „România Educată”.  

„Agenda lor nu vizează interesele elevilor”

Profesorul universitar Mircea Miclea, fost ministru al Educației, a declarat că proiectul președintelui Klaus Iohannis privind educația a comportat o tentă electorală, iar cei 6 ani care s-au scurs de la anunțarea acestui proiect sunt ani pierduți:

„Cred că e un eșec total.

Pentru că a fost din start prost conceput.

Bineînțeles că s-a jucat electoral pur și simplu.

Atunci când supui dezbaterii publice un document, dezbaterea publică este extrem de importantă, trebuie să conștientizeze oamenii când e vorba de o schimbare majoră în ce constă această schimbare, dar îți trebuie, înainte de a face dezbaterea publică, un document elaborat de niște experți, un document care să sintetizeze bunele practici, cercetările relevante și care să vină și să spună: „acestea sunt problemele relevante, la aceste probleme iată care sunt soluțiile”.

Și, apoi, având un astfel de document, începi dezbaterile publice și în urma acestor dezbateri pot să rafinez și să optimizez acest document.

Asta înseamnă o adevărată reformă: încep cu un document făcut cu oameni care se pricep.

Ce s-a întâmplat cu această România educată? Nu a fost niciun document.

Dacă vă aduceți aminte, s-a pornit de la scrisoarea unui băiat care spunea “tot ce-mi doresc eu să fie în educația din România” și au început dezbaterile în universități despre scrisoarea respectivă.

Și-au făcut tot felul de dezbateri, fiecare a început să-și spună experiența personală și să o ridice la rang de teorie universală. A fost un demers complet greșit.

Rezultatul a fost un document care este o însăilare de opinii, care nu stabilește, nu ia decizii, nu tranșează clar.

Uitați-vă, de exemplu, la modul în care este prezentat liceul: se prezintă două variante, fără a stabili liceul, una dintre ele era deja stabilită în legea din 2011, a fost anulat acel paragraf. Ce facem? Venim după nu știu câți ani și spunem că repetăm ceea ce a fost stabilit deja? Și nici măcar nu se spune ce vom urma. Se spune iată, avem două opțiuni. Cum adică, asta este strategie? 

Aș vrea să vă întorc întrebarea dumneavoastră. M-ați întrebat dacă România educată are vreo șansă să ne ofere ceva? Vă întreb eu: în 2014 a început lucru la acest document, o dată cu preluarea Președinției de domnul Iohannis, azi suntem în anul 2020, au trecut 6 ani, vă întreb: S-a întâmplat ceva în educație în baza acestei Românii educate?

Șase ani pierduți, șase ani pierduți!”, a punctat profesorul universitar clujean, Mircea Miclea. 

În contextul în care Guvernul a propus alocarea a 500 de milioane de euro către colegiile centenare, din fondul de 1,05 miliarde de euro propus pentru finanțarea Educației în Planul Național de Relansare și Reziliență, fostul ministrul al Educației, profesorul Mircea Miclea consideră că decizia este una criminală

E o decizie criminală. 

Sper să nu se ajungă să se pună în practică. Când vorbim de egalitate de șanse, nu vorbim de o abstracție. 

Ce înseamnă egalitate de șanse? Egalitatea de șanse înseamnă că dau posibilitatea fiecărui creier de copil din națiunea aceasta să se dezvolte la maximum cu putință. 

Pentru că atunci este spre binele acestui individ și spre binele acestei țări. 

Și despre asta vorbim: despre valorificarea potențialului. 

A NU ajuta copiii aceștia care sunt în tot felul de sate și cătune sau în școli de provincie, în școli de la marginea orașelor, a nu-i ajuta pe acești copii înseamnă subutilizarea resurselor naționale. 

E o mare crimă să subutilizezi resursa națională, a declarat profesorul universitar Mircea Miclea în cadrul proiectului „Școli Curate”. 

Dezbaterea din cadrul proiectului Școli Curate poate fi urmărită aici. 

Mircea Miclea este fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, fost ministru al Educației în perioada decembrie 2004 – noiembrie 2005, președinte al comisiei prezidențiale – în mandatul lui Traian Băsescu – a realizat Raportul pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării, – o diagnoză a întregului sistem de învățământ din România.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *