In vizor

Ministerul Educației vrea să transforme școlile profesionale în licee: „Majoritatea locurilor neocupate sunt la clase de învățământ profesional”

Alba-neagra în sistemul de educație românesc, unde școlile profesionale ar putea fi reconvertite în licee teoretice, din cauza numărului foarte mare de absolvenți care nu au reușit să obțină un loc după repartiția computerizată, în liceul dorit. Situația este fără precedent, în condițiile în care un număr de peste 5.000 de elevi au rămas fără locuri în licee, iar cele mai multe locuri disponibile sunt chiar în școlile profesionale. Explicația Ministerului Educației în acest sens constă în responsabilizarea părinților și elevilor, care nu ar fi bifat suficiente opțiuni. 

Acum, după cum a declarat secretarul din cadrul MEC, Luminița Barcari, ministerul așteaptă analiza situației din teren din partea inspectoratelor școlrare, iar în cazul unei solicitări exprese în acest sens, Ministerul Educației poate reconverti clase întregi din școlile profesionale în clase cu profil teoretic.

Declarația aparține secretarului de stat Luminița Barcari, cea care înregistrase un grav derapaj public în urmă cu câteva săptămâni, atunci când afirma că fără meditații poți lua doar nota 5 la examen: „Un copil care învață la școală, nu neapărat cu meditații, ar fi putut să ia 5-6”, a declarat luna trecută, Luminița Barcari, secretarul de stat pentru învățământul preuniversitar.

După declarația scandaloasă a secretarului de stat din Ministerul Educației, Luminița Barcari, referitoare la șansele copiilor care nu fac meditații să ia nota 5-6 la examenul de Evaluare Națională, mai multe asociații ale elevilor au condamnat ferm acest derapaj. 

CITEȘTE ȘI: Ministerul Educației recunoaște: fără meditații, iei doar 5 la examen. Declarația secretarului de stat a revoltat asociațiile de elevi

Învățământul în liceele profesionale

Clasele de învățământ profesional pot fi transformate în clase pentru liceu, la propunerea inspectoratelor școlare și în funcție de spațiile pe care le au liceele, a declarat secretarul Luminița Barcari pentru stiriedu.ro

Inpectoratele școlare pot propune transformarea claselor de învățământ profesional, în contextul în care multe locuri la acest tip de învățământ au rămas neocupate, iar peste 8.700 de elevi au rămas nerepartizați în prima etapă a admiterii în învățământul liceal de stat.

„Foarte mulți elevi nu și-au calculat bine opțiunile și nu au fost repartizați.

În această etapă, inspectoratele școlare își vor analiza absolut toate opțiunile, pentru că am cerut o situație la nivel național și, într-adevăr, sunt și copii nerepartizați, dar sunt și locuri neocupate.

Majoritatea locurilor neocupate sunt la clase de învățământ profesional.

Dacă în cadrul inspectoratului școlar se va face o analiză și vor considera transformarea claselor neocupate din învățământul profesional în clase de învățământ tehnic și ne vor propune modificarea planului de școlarizare prin trecerea unei clase de la profesional la teoretic, noi aprobăm”, a susținut Luminița Barcari.

Statisticile efectuate de Ministerul Educației arată că mai sunt disponibile peste 37.000 de locuri în învățământul liceal, învățământul profesional, învățământul dual și învățământul liceal tehnologic.

În timp ce la învățământul liceal de stat mai sunt libere numai 3.400 de locuri pentru 8.750 de elevi rămași nerepartizați. Pentru anul școlar 2020-2021, Ministerul Educației a aprobat 3.465 clase pentru învățământul profesional, adică 96.776 de locuri.

În perioada următoare, inspectoratele trebuie să trimită către minister propunerile privind situația în privința locurilor de la liceu.

„Așteptăm din partea inspectoratelor propunerile. Eu le-aș sugera colegilor să analizeze cu multă atenție acest lucru, pentru că într-adevăr sunt copii cu note de 8 și 9 care ar trebui să fie la învățământul liceal, și nu profesional, dacă ei își doresc acest lucru”, a adăugat Luminița Barcari.

Numai în județul Cluj discutăm de un număr de 336 candidaţi nerepartizaţi după prima etapă de înscriere la liceu, elevi care pot candida pentru un număr limitat de 42 locuri rămase libere, adică un raport extrem de strâns de 8 candidați pentru un loc disponibil. În același timp, cele câteva zeci de locuri rămase libere sunt disponibile în clase cu predare în limba maghiară sau germană.

CITEȘTE ȘISute de elevi, nerepartizați după prima etapă a admiterii la liceu în Cluj. În Capitală mai sunt doar locuri în limba maghiară

Conform datelor publicate pe site-ul oficial al Ministerului Educației și Cercetării, un număr record de elevi au rămas nerepartizați în cadrul primei etape de admitere în liceu – 8.570 de candidați. Numărul de locuri neocupate, rămase disponibile pentru cea de-a doua etapă a admiterii la liceu este de doar 3.400 de locuri. 

Conform unui calcul simplu, din cei 8.570 de elevi rămași nerepartizați, după ocuparea celo 3.400 de locuri disponibile, un număr considerabil de 5.170 de elevi rămân fără locuri în cadrul liceelor teoretice, fiind nevoiți să se orienteze spre învățământul profesional. 

Ministerul Educaţiei a aprobat pentru acest an școlar 2020-2021 aceeaşi cifră de şcolarizare pentru clasa a IX-a de liceu ca anul trecut, în condiţiile în care generaţia actuală de elevi este mult mai numeroasă ca cea din anul anterior 2019-2020.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *