In vizor

Minciuna ”gratuității” CTP din ”Vinerea Verde”. #Baronul_OSĂnhauzen se laudă cu 3,7 milioane de călătorii pe zi în fiecare dintre cele 52 de zile ”verzi”

Și se mai laudă, nerușinat, cu poluarea scăzută când, maximum de poluare în Cluj-Napoca este dat chiar de către flota învechită a CTP care arde motorină politic, pe cumetrie, milioane de euro anual, miazmele de la Pata Rât, praful și mizeria șantierelor Urbanismului de Cumetrie.

CITEȘTE ȘI:

CTP Cluj-Napoca a ars motorină de zeci de milioane de euro, luată fără licitație de la compania Oscar Downstream. Din categoria să facem Clujul neprietenos pentru mașinile personale, ca să devină prietenos pentru conturile lui Alin Niculae

”Vinerea Verde este implementat de Primăria Cluj-Napoca în parteneriat cu CTP începând din anul 2021, cu scopul de a încuraja utilizarea transportului public. Ulterior s-au alăturat programului și alte localități din zona metropolitană, anume Florești, Apahida și Baciu. La Cluj-Napoca, mobilitatea sustenabilă este una dintre principalele direcții ale investițiilor în tranziția verde. 50% din flota de transport public a orașului este verde și nepoluantă – autobuze electrice, troleibuze, tramvaie – iar în momentul de față Primăria are semnat un contract pentru furnizarea altor 18 noi autobuze electrice articulate. Urmărim ca întreaga flotă de transport în comun să fie verde și nepoluantă” – zice #OSĂnhauzen.

Dar realitatea este cu totul alta:

CITEȘTE ȘIEco-mobilitatea Clujului scârțâie din toate șuruburile: „Flota de autobuze electrice este folosită parțial doar, aproape jumătate dintre vehicule staționând în ora de vârf…”

CITEȘTE ȘIMobilitate Cluj-Napoca: În ora de vârf, operează numai 63 troleibuze din totalul de 132 existente. Cel puțin 26 de autobuze diesel euro III încă circulă uzual, retragerea/înlocuirea acestora nefiind o prioritate

CITEȘTE ȘI: Special pentru Untold, CTP, compania cea mai profitabilă din Galaxia cunoscută, și-a scos la produs (gaze) moderna flotă de troleibuse ”dizăl”

În anul 2023, în zilele de vineri când are loc campania „Vinerea Verde”, municipalitatea spune că au fost acordate 196 de milioane de călătorii gratuite cu mijloacele de transport în comun. 196 de milioane de înmulțit cu 3 lei (ultimul tarif pentru o călătorie) face 588 de milioane de lei.

Iar pupincurpresa locală de chitanțier a preluat festivismul #Baronului_OSĂnhauzen privind o ”gratuitate” care nu există. Că cele vreo 11 milioane de euro se vor plăti din bugetul local către CTP Cluj-Napoca. Asta deși habar nu avem de unde s-au scos 196 de milioane de călătorii ”gratuite” în 2023, cum s-au cuantificat în mod legal, cum s-au contorizat, cum s-au numărat, din moment ce nu există nicio metodologie validă – decât poate una din burtă: câte călătorii se validează într-o zi normală de înmulțit cu zilele de vineri dintr-un an.

O ÎNTREBARE DE BUN SIMȚ, dacă procurorii DNA Cluj-Napoca ar avea BUN SIMȚ PROFESIONAL: Sunt 52 de zile de vineri într-un an. S-au efectuat 3.769.230,76923 călătorii într-o zi? Hmmm… Adică fiecare dintre cei 320.000 de locuitori ai Cluj-Napoca s-au dat cu CTP-ul de 11.779 ori în fiecare zi de vineri.

Avem de-a face cu cifre scoase din burtă. Din aceste 196 de milioane de călătorii ”gratuite” s-au scăzut cele ale pensionarilor subvenționați deja către CTP Cluj-Napoca ca fiind gratuite? Studenților și elevilor li s-au scăzut aceste zile de vineri din abonamentul CTP Cluj-Napoca care va fi decontat de către municipalitate cât de curând? Înțeleg că nu se mai decontează decât călătoriile concret realizate de către elevi și studenți – adică dacă un elev sau un student are 120 de călătorii subvenționate într-o lună, dar efectuează doar 20, atunci numai acele 20 se decontează. Dar subiectul discuției este de unde a scos #Barounul_OSĂnhauzen cifra de 196 de milioane de călătorii (11 milioane de euro de plătit la CTP Cluj-Napoca), să-și facă autofilmuleț în mijlocul de transport în comun ca să se laude plenar cu ”gratuități” care nu sunt gratuite, ci doar mite electorale plătite din bugetul local.

Să știm și noi cum devine CTP Cluj-Napoca cea mai profitabilă companie de transport public local din Universul cunoscut.

Subvenția anuală a municipalității pentru CTP Cluj-Napoca este în valoare de vreo 10 milioane de lei dar, în realitate e … o mare nebuloasă, că se stabilește în funcție de câte abonamente se emit către elevi și studenți. Pensionarii și gratuitățile lor la transport intră la altă categorie, oricum, am căutat de am albit pe site-rile CTP și ”bocăriei” cu toata gama de cuvinte care conțin cuvintele ”subvenție”,, ”CTP Cluj-Napoca”, ”municipalitate”, ”valoarea anuală” – dar am dat de dracul ghem. Căci ascunse ochiului curios sunt deciziile și HCL-urile Cluj-Napoca. Așa că tare aș dori să știu de unde spumele mării provin acești 588 de milioane de lei ”gratuiți” prin care s-a susținut programul ”Vinerea Verde”. Și, repet, de unde s-a ajuns la această cifră. Că nu există contorizare legală, ci doar dare din gură aiurea-n tramvai.

CITEȘTE ȘI:

Transportul nepoluant cu bani publici se ține

Iar pe site-ul CTP Cluj-Napoca scrie clar:

Costurile generate de acest program sunt suportate de catre Primariile participante, prin metoda compensatiei.
Proiectul “Vinerea Verde” vizeaza, in esenta, promovarea utilizarii transportului public ecologic, ca masura de imbunatatire a calitatii aerului inconjurator, dar si de diminuare a nivelului de zgomot.”

Număr de călătorii – total/an – înregistrat de la start-ul programului Vinerea Verde:

2021 – 156 milioane

2022 – 177 milioane

2023 – 196 milioane

TOTAL: 529 de milioane de călătorii ”gratuite” – că așa se laudă #OSĂnhauzen că, ”vlujenii nu au plătit” aceste călătorii. Ba, le-au plătit cu vârf și îndesat din banii de taxe și impozite, doar ca să-și facă PR mincinos și deșănțat #Baronul_OSĂnhauzen.

Ne întrebăm dacă flota de consilieri locali ai lui #OSĂnhauzen au știut ce aprobă în ședința de Consiliu Local în care au aprobat Prigramul ”Vinerea Verde”, dacă măcar o clipă s-au gândit cât ne costă pe noi clujenii programul de gratuități de PR al #Baronului_OSĂnhauzen?

Că nu trece an ca inspectorii Curții de Conturi Cluj să nu descopere nereguli în relațiile dintre municipalitate și Compania de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca. Milioane de lei din subvenții pentru abonamente, subvenții pentru pensionari și, abia așteptăm Raportul Curții de Conturi Cluj și cu privire la această ”Vinerea Verde”. Să vedem și noi cât de gratuite sunt plimbările cu care se laudă politic #Baronul_OSĂnhauzen. Cât de ”mită electorală” ar fi și această ”gratuitate”.

Numai în anul 2020, Curtea de Conturi susține că Primăria a subvenționat abonamentele de transport pentru elevi, fără a recupera acești bani de la Compania de Transport, iar în acest fel s-a creat un prejudiciu de 7 milioane de lei. Un mizilic față de cei 588 de milioane de lei ”gratuiți” numai în 2023. Că mai avem, ”din burtă” scoase 156 de milioane de călătorii în 2021 și 177 de milioane de călătorii în 2022 (au circulat clujenii în pandemie de s-au rupt, să facă în ciudă restricțiilor guvernamentale).