In vizor

METROUL din Cluj, blocat din cauza incompetenței și birocrației din Primărie: „Există riscul de a rata acest tren al finanțării europene”

Proiectul metroului din Cluj – tema preferată a edilului Emil Boc din ultimii ani – riscă ratarea finanțării pe fonduri europene din cauza incompetenței și a birocrației din Primărie, potrivit reprezentanților Asociației Pro Infrastructură (API). Recent, proiectul trenului metropolitan și a magistralei I de metrou a intrat în analiza Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației privind avizarea studiilor de prefezabilitate și de fezabilitate.

După cum semnalează Asociația Pro Infrastructură, din cauza incompetenței administrative, proiectul metroului devenit tema preferată a edilului Emil Boc, riscă să nu mai prindă finanțarea europeană:

„Deși este prezentat ca un viitor proiect de succes în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), metroul din Cluj-Napoca evaluat la un miliard de euro este în prezent blocat în incompetență și birocrație, existând riscul de a rata acest tren al finanțării europene.

Includerea proiectelor în acest PNRR presupune finalizarea studiilor și contractarea lucrărilor până cel târziu în anul 2022.

În aceste condiții, proiectul metroului din Cluj-Napoca aflat în etapa studiului de fezabilitate este într-o cursă contra-cronometru pentru finalizarea acestui studiu, iar apoi lansarea și finalizarea licitației pentru lucrări până în 2022”, notează Asociația Pro Infrastructură

Proiect blocat de birocrația Primăriei Cluj-Napoca

Chiar dacă Primăria Cluj-Napoca a anunțat în repetate rânduri că proiectul trenului metropolitan și a metroului reprezintă teme prioritare, aceste două proiecte de infrastructură sunt blocate din cauza birocrației administrației peneliste clujene, cu riscul pierderii finanțării pe fonduri europene. 

„Ei bine, primăria Cluj-Napoca pare că nu înțelege importanța acestui proiect, abordând relația cu prestatorul angajat să realizeze studiile într-o manieră ultra-birocratică, de multe ori inutilă.

Astfel, deși legea prevede derogări speciale pentru proiectele de interes național finanțate din fonduri europene, primăria a solicitat autorizații de construire, avize și numeroase formulare inutile pentru realizarea forajelor geotehnice.

Până la soluționarea acestei situații, proiectul este blocat. 

O întârziere de până la 6 luni în pornirea studiilor geotehnice ar putea anula șansele contractării lucrărilor în 2022 și, astfel, ar însemna ratarea finanțării europene din PNRR”, apreciază Asociația Pro Infrastructura. 

Reprezentanții API au solicitat în acest context „mai mult profesionalism în gestionarea marilor proiecte de infrastructură extrem de necesare în regiunea nord-vest.

Doar cu o abordare pro-activă vor fi transformate în realitate aceste investiții de miliarde într-un orizont de timp rezonabil”, conchid reprezentanții API. 

Recent, în urma ședinței Consiliului interministerial de avizare lucrări publice de interes național, desfășurate la Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, a fost luat în discuție și proiectul magistralei I a metroului și trenului metropolitan Cluj, obiective cuprinse în același pachet de investiții. 

În cadrul ședinței au fost prezentate și supuse avizării studiile de prefezabilitate și de fezabilitate pentru:

• tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea (componenta 1, magistrala I de metrou).

Investiția este estimată la o valoare totală de 5.669.949.835 lei și va fi finanțată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, prin fonduri europene nerambursabile și rambursabile prin Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR) 2021-2027, de la bugetul de stat prin bugetul de credite al Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC), precum și din alocații de la bugetul local prin UAT municipiul Cluj-Napoca și UAT comuna Florești și alte surse legal constituite. 

În plină stare de urgență, primarul Emil Boc semna contractul pentru realizarea studiului de prefezabilitate și a studiului de fezabilitate pentru metrou și tren metropolitan. Valoarea contractului este de 7,4 MILIOANE EURO și a fost atribuit asocierii SVS Engineering Italia – Cistra Franța – Metrans România.

„Suntem în prezența celui mai important proiect de mobilitate din istoria Clujui.

Acest proiect urmărește ca zona metropolitană să aibă viitor în materie de mobilitate, investiții, locuri de muncă și calitate a vieții.

Clujul nu poate rămâne captiv la granițile administrative pe care le are acum. Proiectul nostru are în vedere dezvoltarea economică viitoare a zonei metropolitane. Prima componentă este legată de trenul metropolitan. Aici avem avantajul că există cale ferată și avem un proiect al Ministerului Transporturilor de electrificare a liniei Cluj – Bihor”, declara Boc cu prilejul semnării contractului în aprilie 2020. 

Valoarea estimată inițial a contractului pentru realizarea studiilor a fost de 55 milioane lei (11 milioane euro). În urma licitației, contractul a fost adjudecat la valoarea de 35.921.340 lei cu TVA (7,4 milioane euro).

Termenele de livrare pentru tren: PUZ+SF – 14 luni, pentru metrou: 26 luni.

În prima ședință de Consiliu local din noul mandat al primarului Emil Boc, din octombrie 2020, a fost aprobată hotărârea privind studiile de pre-fezabilitate necesare pentru această investiție.

Acum, potrivit Asociațiai Pro Infrastructura, proiectul metroului este blocat din cauza birocrației administratiei locale clujene și riscă să piardă finanțarea europeană. 

 

 

 

 

 

 

sursa foto: proinfrastructura/facebook.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *