Reportaj

MESERII PIERDUTE: Fotojurnalistii, inlocuiti de Facebook si Google

“Meserii pierdute” este o campanie lansata de Ziar de Cluj, care isi propune sa aduca in centrul atentiei profesionisti din diferite domenii, care au fost nevoiti sa se adapteze erei digitale si sa se reorienteze pe piata muncii. Fotojurnalistii fac si ei parte din aceasta categorie. Chiar daca au o profesie ce tine de lumea moderna, fotojurnalistii sunt pe cale de disparitie, dupa ce au fost inlocuiti de Facebook si Google.

Calin Ilea a absolvit Facultatea de Jurnalism si a lucrat ca fotograf de presa peste patru ani, in perioada 2004-2008. A inceput la Pro Sport, editia de Transilvania, apoi la editia nationala a publicatiei. A revenit la Cluj, pentru a face fotografii pentru Evenimentul Zilei, editia de Transilvania. In SUA a lucrat timp de doi ani la ziarul universitatii unde studia, iar dupa aceea a lucrat o perioada scurta la Adevarul, pana in momentul in care publicatia a facut restructurari de personal. In prezent, a renuntat la fotografia de presa in proportie de 95%, marturiseste tanarul.

Motivul? “Am fost nevoit sa renunt la presa, pentru ca nu mai puteam sa ma sustin financiar. Am mers spre fotografie de nunta, comerciala, am trecut de la fotografia din conferinte de presa pentru ziare la cea pentru organizatori. Nu pot sa fiu multumit suta la suta, in conditiile in care imi dau seama, din cand in cand, ca as putea sa fac mai mult pe zona de fotojurnalism”.

Fotograful este de parere ca noi nu am avut niciodata o traditie a fotojurnalismului.

“Exista tineri, oameni foarte buni, chiar cativa plecati din Cluj, care au reusit la nivel mondial, dar din pacate, la nivel local si national, nu au existat bazele profesiei, lucrurile s-au facut dupa ureche. Au fost multi oameni angajati, dar care nu aveau o scoala. Erau fotografi care lucrau in presa, nu erau fotojurnalisti.  De aici a plecat o mare parte din problema. La noi, in continuare, nu exista fotojurnalisti, exista fotografi de presa. Fotojurnalistul inseamna mult mai mult, felul in care abordeaza subiectele face diferenta.
Legat de disparitia fotojurnalistilor, lucrurile se transforma. Nu vor mai fi fotografi angajati, vor fi oameni care fac fotografie din pasiune si vor avea proiecte personale. Ziarele, din pacate, nu pun baza pe asta si vor avea imagini de poasta calitate pana in momentul in care isi vor da seama ca, la un moment dat, au nevoie si de calitate:, este viziunea tanarului.

Dan Bodea este unul din “veteranii” fotojurnalismului din Cluj-Napoca. A inceput sa faca fotografie de presa inca din ’98, cand a colaborat cu Mesagerul Transilvan (transformat in Stirea), pana in 2001. A trecut la Jurnalul de Cluj, apoi la Monitorul de Cluj, Prosport – editia de Transilvania. Timp de cinci ani, Dan Bodea a trecut si pe baricada cealalta, a reporterilor, unde a scris stiri de sport la Faclia. Si-a dorit foarte mult sa revina, asa ca, in urma cu cinci ani, a inceput colaborarea cu Servus Cluj , iar apoi Transilvania Reporter, unde lucreaza, ca fotograf, si in prezent.

“Am intrat in presa pentru ca imi placea foarte mult fotografia si sportul. Lucram in acelasi timp ca subinginer de sectie la CUG si terminam serviciul la ora 14.00. Imi placea sportul si sa merg la meciuri. Asa am ajuns sa rog un prieten sa merg in locul lui dupa-masa, la antrenamentele diferitelor echipe sportive. Dupa o jumatate de an am dat proba de lucru”, isi aminteste Dan Bodea.

In ’98, fotografia se realiza pe filme

“Lucram pe capete de film, il taiam si il developam, chiar patru-cinci clisee, asteptam sa se usuce filmul si puneam pozele pe hartie. Erau destul de grele conditiile, dar destul de frumoase”.

Primul aparat digital a fost primit la Monitorul de Cluj, a fost destul de greu adaptarea, dar s-a obisnuit. Lucra in paralel pe film si pe digital.

Dan Bodea este de parere ca publicatiile au renuntat la fotografii de presa din motive economice.

“Ei se gandesc asa: de ce sa tii un fotograf, daca un reporter poate sa faca si poze, sa filmeze si sa scrie texte in acelasi timp? Bineinteles, asta duce la diminuarea calitatii imaginii, dar exista acest trend, sa dai primul stirea, in detrimentul calitatii”.

„Sunt foarte multi fotografi care lucreaza in alte domenii, s-au reorientat. Eu am un dicton: <>. Trec peste micile probleme de zi cu zi care apar. Important este ca niciodata nu am venit cu groaza la serviciu. Trebuie sa te adaptezi rapid”, conchide Dan Bodea.

Mircea Rosca este printre cei mai experimentati fotografi clujeni, freelancer. A ales sa fie independent de la bun inceput. Mircea Rosca si-a inceput cariera in fotografie in 2003, la Sport Cluj, insa pentru scurt timp. Din 2004, cand a inceput sa colaboreze cu Mediafax, nu a mai fost angajat nicaieri.

“Din pacate sau din fericire, eu nu am fost angajat la nicio publicatie. Am fost freelancer si colaborez cu Mediafax si Agerpres si cu altii care ma mai solicita. Ma afecteaza, insa, si pe mine, deoarece incepe sa dispara nevoia de imagine de calitate si nu se mai pune deloc accent pe calitatea imaginii, conteaza cel mai mult cat de repede poate fi accesibila acea imagine si, bineinteles, pretul ei, daca poate sa fie gratis, e ideal.


Dupa parerea mea, nevoia de imagine nu va disparea niciodata doar se va schimba sub alte forme. Pana acum, erau publicatiile care plateau fotografiile, de acum, daca nu au un buget pentru asta, companiile care pun accent pe imaginea lor, vor fi nevoite sa isi produca propriile fotografii, pentru a-si ilustra acrticolele despre ei sau subiectele pe care ei le vor aborda”.

Fotograful este de parere ca este o pierdere pentru toata lumea, care in timp se va simti sub forma faptului ca nu se vor mai gasi imagini cu anumite personaje mai noi, aparute in peisaj.

“Dupa parerea mea, orice publicatie, daca vrea sa faca un pas inainte, pe partea de fotografie este loc destul si ar putea sa creasca mult calitatea continutului si, pana la urma, asta s-ar vedea si in numarul de accesari”.

Ce fac fotografii in situatia data? Se reorienteaza.

“In cazul meu, m-am reorientat spre alte genuri de fotografie, pentru ca ma incapatanez sa nu fac altceva decat fotografie. O sa fac incet-incet alte genuri, exceptand fotojurnalism”.

De ce dispar fotografii?

“Cea mai rentabila sursa de imagine este Google si Facebook si, din pacate, toata lumea interpreteaza intr-un mod personal legea dreptului de autor”, spune Mircea Rosca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *