Politica

Mersul pe jos face piciorul frumos: S-a votat legea ”mersului pe jos”. Legea îngrădește dreptul cetățeanului de a-și folosi mașina în oraș. În schimb, ”statul” jupoaie proprietarul pe impozite

Miercuri, Camera Deputaților a adoptat un proiect de lege care prevede o serie de obligații pentru primăriile orașelor mari. Legea precizează că administrațiile locale ”vor lua măsuri care să limiteze utilizarea autovehiculelor personale în oraşe” începând cu 2026. Cresc taxele pentru mașini, în schimb se limitează dreptul de folosință al acestora.

  • Legea, care va merge spre promulgare la șeful statului, obligă orașele să realizeze o strategie prin care încurajeze cetățenii să meargă pe jos, cu bicicleta sau cu transportul public mai degrabă decât cu mașina personală.
  • Printre scopurile legii se află ”reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră”, ”reducerea congestiei la nivelul oraşelor”, ”dezvoltarea orientată spre transport public” și ”încurajarea utilizării transportului alternativ în detrimentul autovehiculelor personale”. Practic hipstereli comunistoide care îngrădesc dreptul proprietarului de mașină să-și folosească bunul personal.

Strategia va deveni obligatorie pentru toate municipiile din România începând cu 1 ianuarie 2026.

În plus, municipiile reședință de județ au obligația să instituie, până la data de 1 noiembrie 2026, benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.

Legea mersului pe jos prevede realizarea unui plan de acțiuni care presupune:

– promovarea mijloacelor de transport alternative
– mobilitatea cu emisii zero în transportul rutier
– dezvoltarea infrastructurii, dotărilor şi serviciilor pentru mersul cu bicicleta
– creşterea numărului de utilizatori pentru modurile de transport prietenoase cu mediul în detrimentul celor poluante, prin reducerea spaţiilor de parcare/staţionare destinate acestora
– scăderea numărului de autovehicule la 1000 de locuitori
– o dezvoltare orientată spre transportul public” și propune proiectarea şi realizarea spaţiilor urbane prin asigurarea unor ”conexiuni facile prin mersul pe jos şi cu bicicleta
– stimularea utilizării transportului public, a mersului pe jos şi cu bicicleta prin introducerea unor taxe de parcare şi reducerea volumului de parcări pentru autovehicule.

Se vor institui zone cu nivel scăzut de emisii – ZNSE. În aceste zone se vor institui taxe suplimentare și va fi redus numărul locurilor de parcare.

ZNSE pot fi de două tipuri:

a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE;

b) ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone, de exemplu bariere de acces, dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone prin intermediul poliţiei locale.

Municipiile reședință de județ au obligația să instituie, până la data de 1 noiembrie 2026, benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.

Ținte pentru mașini electrice

Legea instituie și un prag de procente și termene pentru întroducerea în parcul auto a mașinilor electrice, adică a vehiculelor cu emisii 0, astfe:

a) până la data de 31 decembrie 2025 cel puţin 5%;

b) până la data de 31 decembrie 2028 cel puţin 10%;

c) până la data de 31 decembrie 2031 cel puţin 20%;

d) până la data de 31 decembrie 2034 cel puţin 30%;

e) până la data de 31 decembrie 2037 cel puţin 40%;

f) până la data de 31 decembrie 2040 cel puţin 50%.