Editorial

Maculatură de 7,4 milioane de euro. Dragi clujeni, iubiți creduli! Primăria nu a putut construi un banal pod pe Porțelanului. Chiar credeți că va putea face metrou?

Anul trecut, în luna aprilie, podul Porțelanului a fost închis circulației pentru lucrările de modernizare, care urmau a se efectua conform unei documentații tehnice întocmite în urmă cu 5 ani. Studiile geotehnice au fost realizate prost, iar podul a fost închis anul trecut, timp de 8 luni, efectiv degeaba. În 18 decembrie 2019, vechiul pod Porțelanului, reabilitat, a fost redeschis. El trebuia să devină exclusiv unul pietonal, iar lângă acesta, conform proiectului inițial, ar fi trebuit construit un nou pod rutier. Numai că, de abia la 8 luni de la începerea lucrărilor, s-a descoperit, unde ar fi trebuit să fie baza noului pod rutier, o pungă de sare. Sare care trebuia descoperită din 2015, fiindcă de-asta au fost plătite studii geotehnice. În decembrie, anul trecut, muncitorii de pe șantier știau că o nouă firmă va face un nou proiect și că podul se va închide iar pentru lucrări, după ce se va găsi o altă soluție tehnică. Noul proiect era așteptat în luna ianuarie. Douăzeci douăzeci.

Au trecut 4 luni de atunci și nu s-a mai auzit nimic despre podul Porțelanului, care acum, în vară, ar fi trebuit să fie gata.

Deocamdată, Primăria nu are nici măcar soluția tehnică, deci nu s-a mai făcut și momentan nu se mai face nimic. Și dacă municipalitatea s-ar apuca astăzi de construirea noului pod, el ar fi gata de abia în vara anului următor.

În acest mod se lucrează la Cluj-Napoca, atunci când este vorba nu despre un gigant proiect de construire a infrastructurii pentru un metrou, ci despre un banal pod de câțiva metri, pe care chinezii l-ar putea ridica într-o zi.

La Podul Porțelanului se vor relua lucrările? L-a întrebat moderatorul unei emisiuni radiofonice ieri pe primarul Emil Boc, în ultimele secunde de emisie, ca și cum acest subiect ar fi demn doar de rubrica finală: „diverse nimicuri”.

„Nu am sistat această lucrare; chiar dacă am avut un deficit de resursă financiară pentru investiții, nu am pus-o în anulare. Acolo este o problemă doar cu soluția tehnică la care încă specialiștii nu s-au pus complet de acord, dar ea va fi implementată, în vederea finalizării podului Porțelanului.”

Așadar, specialiștii încă nu s-au pus de acord cu o soluție tehnică așteptată de 5 luni, pentru că noile foraje pentru determinarea naturii solului au fost efectuate în decembrie 2019. 5 luni nu s-a putut realiza un banal proiect tehnic pentru un banal pod, în anul 2020, când există soluții tehnice standard pentru construire de orice pe orice tip de sol. Nu e ca și cum specialiștii ar trebui să inventeze acum o soluție tehnică inovativă pentru ridicarea unui pod pe Marte, unde solul conține elemente pe care încă omenirea nu a mai construit!

Iar primarul, în aceste condiții, știind trecutul „ingineresc” al Clujului, atunci când vorbim despre infrastructura publică, ne promite metrou?

Dacă un pod suprateran de câteva sute de metri nu a putut fi realizat în ani de zile, câte sute de ani ar dura construirea tunelului subteran și a structurii supraterane de 20 de kilometri, prin care ar circula metroul?

Bineînțeles, studiile se pot întocmi în următorii ani, cu avantaje electorale evidente, pentru că există în Cluj încă suficienți naivi care să se entuziasmeze că vom avea metrou. Și, bineînțeles, îl vom avea doar pentru că Boc. In Boc we trust!

Studiile însă costă bani. Mulți. Iar banii publici irosiți pe hârtii înseamnă resurse mai puține pentru lucrurile care contează cu adevărat pentru clujeni.

Când vă mai entuziasmați că veți avea metrou, dragi clujeni, iubiți creduli, gândiți-vă la podul Porțelanului. Cu siguranță, în privința acestui pod, Emil Boc nu a fost rău intenționat, primarul sigur și-a dorit să inaugureze noul pod la timp. Însă, atâta s-a putut!

Astăzi, primarul Emil Boc a semnat contractul pentru realizarea studiului de prefezabilitate și a studiului de fezabilitate pentru metrou și tren metropolitan. Valoarea contractului este de 7,4 MILIOANE de EURO și a fost atribuit asocierii SVS Engineering Italia – Cistra Franța – Metrans România. Ce fericire pe capul acestor firme, acum, în plină pandemie, când, altfel, probabil că nu ar mai fi putut visa măcar, vreo 2 ani de acum încolo, la asemenea contracte, de întocmit hârtii pe milioane de euro!

Cu 7,4 milioane de euro s-ar fi putut face multe în Cluj-Napoca, nu doar o nouă maculatură, de pus în ramă la alegeri. Însă, atâta timp cât clujenii aleg fudulia, o vor plăti, cu vârf și îndesat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version