FocusVocea ta

Lecţii de spălat pe mâini de la Maestrul Minciunilor: Ieri, în Consiliul Local, Boc s-a lepădat de metrou

De Szakats Istvan

Am urmărit cu stupoare acest exercițiu de damage control politic. Boc se spală pe mâini de pe acum pentru eșecul numit metrou. Iată povestea sucirilor succesive.  Învățați de la maestru.

2017.05.

“Soluția metroului nu se poate implementa la Cluj, pentru că avem un oraș cu jumătate de milion de oameni și cu un cost de 5 miliarde de euro pentru metrou. Ar fi o soluție care nu se poate susține financiar. Sunt realist că ar fi ideal să avem o soluție de metrou, dar nu este sustenabilă.”

2017.10.

“Nu o facem noi, o va face altcineva. Va trebui făcută la un moment dat. La 400.000 de locuitori nu îţi trebuie metrou, dar când ai trecut de 500.000 spre un milion sunt oraşe care îşi asigură mobilitatea urbană prin metrou. “

2018.04.

“Este un proiect pe termen lung al Clujului, vreau să fie foarte clar, am spus-o din primul moment. “

2020.04.

“Este cel mai important proiect de mobilitate din istoria Clujului, care urmăreşte dezvoltarea zonei metropolitane Cluj. Este un proiect despre viitorul Clujului. La starea de congestie a Clujului, metroul este soluţia”.

2020.05.

“Este cel mai important proiect de infrastructură din istoria Clujului. Acest proiect integrat își propune să contureze viitorul Clujului pentru mai multe investiții, pentru mai multe locuri de muncă bine plătite și pentru a asigura mobilitate locuitorilor din Cluj și din întreaga zonă metropolitană.”

2021.09.

“Centura e mai complicată decât metroul. La Metrou e mai simplu. E subteran. Și acolo e super complicat, evident, dar nu ai obstacole așa cum ai la centură.”

2021.11.

“Au fost analizate 5 alternative pentru a găsi cea mai bună soluţie. Din toate aceste analize, metroul e singura soluţie viabilă şi necesareă şi vorbesc pe baza documentelor oferite de specialişti care cu asta se ocupă.”

2022.01.

“Niciodată Primăria nu a spus că metroul este mai important decât centura sau că centura este mai importantă decât metroul”

2022.07.

“Cone a prioritizat metroul să rămână în PNRR? Ministrul Drulă. Cineva a scos cu ranga centura metropolitană de la autostrăzi, și acel nume este Drulă. Cu ce drept domnul ministru Drulă ne-a prioritizat metroul și nu centura, cu ranga, de la Bruxelles? Că nu ne-a întrebat, oare ce vreți voi să prioritizați, dragi clujeni?”

Era previzibil că aici se va ajunge. În editorialul „Indicele Gargară, sau amintiri despre metroul lui Boc”, scris de redactorul şef al Ziar de Cluj în ianuarie a.c., clujenii erau atenţionaţi că Emil Boc ne vorbeşte… vorbe. Tot pe ce a pus vorbe Emil Boc fie nu s-a mai făcut, fie ne-a costat de ne-a usturat buzunarele.

„(…) în 2020, Emil Boc anunța că metroul clujean ar urma să aibă o lungime de 14,4 kilometri, 14 stații și un cost de un miliard de euro, lucrările desfășurându-se pe o perioadă de 11 ani.

În 2021, conform studiului de fezabilitate, metroul din Cluj s-a lungit la 21 de kilometri şi 19 stații. Fireşte, şi costurile au urcat la 2,05 miliarde de euro. Dar s-a scurtat timpul de execuţie la 5 ani, “dacă va fi finanţat din bani europeni”, ne-a zis Emil Boc.

Cu plaivazul în mână, comparând cifrele din 2010, cu cele din 2021, observăm că euro a reuşit performanţa să se devalorizeze faţă de sine însuşi. E drept că cam (sic!) comparăm mere cu pere: 42 de kilometri de autostradă şi 400 de kilometri de drumuri naţionale reabilitate, cu 20 de kilometri de tunel metrou şi staţii, suprafaţă cu subteran, totuşi, volumele de lucrări şi “consumabilele” sunt comparabile. Iar realitatea din teren, când vine vorba despre lucrările patronate de Emil Boc, o bate pe cea de pe hârtie.

Să ne gândim, de exemplu, la “complexitatea” lucrărilor de la celebra “Centură de Diamant”: cei 24 de kilometri ne-au costat 5 ani şi 530 de milioane lei. Şi încă se mai peticeşte la “investiţie”. Lucrare de suprafaţă, care va să zică.

Să nu vorbim despre celebrul pod “Porţelanului” care s-a trezit cu un picior în sare, în schimb să vorbim despre cei 1,6 kilometri de drum pe patru benzi “realizaţi” către “investiţia” CREIC.

Investiţia a început în anul 2015, pe fonduri europene: 17,9 milioane lei – cheltuiţi şi daţi înapoi Uniunii, din buzunarele noastre, din cauză că lucrarea nu s-a finalizat conform contract. Nu s-a finalizat, că una era pe hârtie şi altfel le-a plecat drumul la vale când s-au apucat de “buldozerit” prin zonă. Şi asta după ce au aruncat cu bani în studii “geo” de 5 bani mănunchiul.

Aşa că, sume importante s-au dus pe lucrări de consolidare a terenului. În final, 1,6 kilometri de drum (DE SUPRAFAŢĂ) ne-au costat 7 ani şi 24 de milioane de lei. Şi, deşi inaugurat, tot nu este gata. Drumul este practicabil deși, pe alocuri, mai sunt mormae de pământ lăsate în urmă de muncitori, câteva semne de interzis și un minișantier unde se va construi (cândva, cumva) un sens giratoriu.

Având aceste date la îndemână, încercaţi să vi-l închipuiţi pe Emil Boc scăpat în subteran cu metrouţul lui… Câţi ani, câţi bani, ne vor costa gargarele lui politicianiste?

Vestea bună este că, din punctul de vedere al târâtului investiţiei (comparat cu ce a realizat el ca prim ministru), metroul ar putea fi gata în 339 de zile.”

PS: Nici nu e de mirare că Emil Boc nu mai vrea metroul, pentru că proiectul costă 2 miliarde de euro, iar Primăria are numai 300 de milioane de lei. Centura ar costa 800 de milioane de euro, iar suma de 300 de milioane de euro ar acoperi aproape jumătate din costuri. Nu mai vorbim despre faptul că cei 300 de milioane vor fi primiți din PNRR, dacă Clujul își face bine temele.

Demararea lucrărilor la Metroul Clujului, cu numai 300 de milioane de euro în cont (adică de aproape 7 ori mai puțin decât trebuie), poate fi considerată o adevărată sinucidere, pentru că proiectul s-ar bloca în maxim un an, din lipsă de finanțare.

Emil Boc a început de câteva zile să lanseze declarații prin care dă vina pe fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, pentru că centura nu este în PNRR. Drulă i-a dat replica, spunând că nici nu avea cum să fie pentru că la centura metropolitană a Clujului nici astăzi nu sunt terminate studiile, iar finanțarile PNRR s-au produs în 2021.