Din oras

Interviu EXCLUSIV cu Mihai Rad, clujeanul care conduce masini de sute de mii de euro: "Mi se pare normal sa impart cu cei defavorizati de soarta o parte din bucuriile si realizarile mele"

A facut o mica avere intr-un domeniu in care prea putini credeau, in urma cu cativa ani. Acum conduce un Ferrari si un McLaren si e unul dintre cei mai contestati clujeni. Unii spun ca e baiat de bani gata si ca nu vrea decat sa atraga atentia, altii il lauda pentru actiunile caritabile si gesturile pe care le face pentru cei mai putin norocosi. Mihai Rad nu munceste, ci se joaca, iar jocul ii baga in fiecare zi in buzunare sume importante. Ziar de Cluj va prezinta in exclusivitate povestea unui tanar cu adevarat special care a reusit pana acum in viata pe mintea si talentul sau si care a ales sa traiasca totul la maxim, fara sa tina cont de conveniente sau de gura lumii. 

Rep: Ce scoala ai urmat? Ce pregatire ai tu, de fapt?

Mihai Rad: In ciuda faptului ca activez intr-un domeniu asociat de obicei cu stiintele reale, am terminat Liceul Gheorghe Sincai la sectia de uman, iar apoi am absolvit Facultatea de Jurnalism si Facultatea de Comunicare, Relatii Publice si Publicitate, urmate de un masterat tot in domeniul publicitatii. Asadar, pot spune ca activez in domeniul in care am si pregatire formala, deorece industria jocurilor online si mobile se supune regulilor generale de marketing, psihologie si sociologie invatate in timpul facultatii.

Rep: Cum ti-a venit ideea sa te implici in gaming? Ce ai reusit sa faci in acest domeniu si cat de bine se castiga?

Mihai Rad: Se spune ca daca iti alegi o cariera intr-un domeniu care iti face placere, nu mergi la serviciu, ci iti dezvolti un hobby – in cazul meu e adevarat. Ma joc pe calculator din ziua in care parintii mei au avut inspiratia sa imi cumpere primul calculator, un x386. Evident, 99% din utilizarea lui a fost orientata spre jocuri.

Am parcurs o serie de pasi pana am ajuns la studioul de productie de jocuri pe care il detin in prezent – Empire Games. Initial, am inceput sa lucrez online pe site-uri de freelancing, unde concuram cu zeci de alte persoane pentru a castiga proiectele clientilor. Am trecut prin mai multe domenii, de la design graphic, la scris de articole in limba engleza si optimizare pentru motoarele de cautare.

Alaturi de unul din colegii mei care activeaza in domenii similare, Constantin B., si colaborand cu fratele meu, am inaugurat cateva site-uri web cu jocuri online gratuite. Ulterior, am inceput sa produc jocuri Flash pe care sa le public pe propriile site-uri, intr-o piata emergenta in care se producea foarte putin material nou. In timp, firma mea a crescut si in prezent am angajati 20 de artisti si programatori care dezvolta atat jocuri online cat si aplicatii pentru mobile.

Ca in orice business, castigurile depind de o serie de factori: originalitatea aplicatiei, bugetul alocat pentru publicitate, strategia de marketing. Aplicatiile de top de pe Google Play sau iTunes pot castiga, pe zi, sume cu 6 zerouri in USD. Par sume fabuloase, dar tineti cont ca producatorii acestor jocuri sunt de obicei firme internationale (de exemplu, Disney), cu renume, canale de marketing de top si zeci de milioane de USD buget de marketing. Personal, nu am reusit sa ating asemenea performanta cu firma, insa calitatea jocurilor produse de noi e intr-o continua crestere si nici un obiectiv nu e de nerealizat.

Rep: Se spune ca ai facut o tranzactie foarte importanta care ti-a adus sau iti aduce in continuare foarte multi bani. Care e, pana la urma, adevarul?

Mihai Rad: Ati punctat foarte bine… „se spune”. Nu am facut nicio tranzactie de amploare, banii pe care ii castig provin din veniturile generate de publicitatea de pe siteurile cu jocuri online pe care le detin si din reclamele si tranzactiile din aplicatiile mobile pe care le-am lansat.

Rep: De unde pasiunea pentru masini? Si de ce masini de viteza? De ce nu masini de epoca, de exemplu?

Mihai Rad: Ca si aproape orice baiat din generatia mea, am crescut cu postere cu Ferrari-uri si Lamborghini-uri si am muncit luni intregi sa imi strang colectia intreaga de „surprize” din gumele Turbo. Mi s-a parut firesc sa imi achizitionez masini asemanatoare cu cele la care visam de cand eram mic, in momentul in care posibilitatile financiare mi-au permis. Masinile de viteza imi plac in mod deosebit, datorita gamei largi de simturi pe care reusesc sa le atinga: pozitia joasa la volan, aspectul agresiv, urletul V8-urilor, adrenalina pe care o provoaca la apasarea pedalei din dreapta si zambetul pe care il genereaza de fiecare data cand te urci la volan sau ca si pasager. Apreciez masinile de epoca, insa, probabil si datorita varstei, inca nu simt ca mi s-ar potrivi o asemenea masina.

Rep: Care a fost prima ta masina? Prima, dupa ce ti-ai luat carnetul de conducere. Ce ai condus inainte sa conduci un Ferarri?

Mihai Rad: Prima masina condusa a fost Dacia parintilor mei – Dacia 1300 din ’79. E, cu siguranta, masina cu care am avut cele mai multe amintiri si aventuri. Prima masina personala a fost un Peugeot 306, iar dupa multi ani am achizitionat Ferrari-ul.

Rep: Esti constient ca starnesti controverse prin publicarea unor videouri de genul “uite, ce viteza prinde” sau “copiii care…”? De ce faci asta?

Mihai Rad: Publicarea filmuletelor pe care le mentionati a fost facuta pe profilul meu personal de Facebook. Am realizat o serie de filmari cu reactiile trecatorilor care vad masina si cu reactiile copiilor pe care ii las de multe ori sa se urce la volan sau sa isi faca poze cu masina. Filmuletele respective le-am realizat pentru mine si pentru prietenii mei de pe Facebook, 99% din ei fiind pasionati de masini si motoare, ca si mine.

Faptul ca am filmat reactiile clujenilor la vederea masinilor mele a fost interpretat ca o aroganta – nici pe departe! E o reactie normala sa intorci capul dupa o masina pe care o vezi mai rar pe strada, mai ales daca te pasioneaza masinile – si eu fac asta, de fiecare data cand trece pe langa mine o masina sport sau tunata cu bun gust.

Nu ma intereseaza si nu m-a interesat niciodata partea mondena si „popularitatea” generata de asemenea masini. Majoritatea kilometrilor pe care i-am parcurs cu masinile sunt spre sala de sport sau in plimbari in care ies de dragul de a conduce, singur sau alaturi de prieteni. Aproape la fiecare iesire am diferite interactiuni, fie cu alti soferi care imi fac semn cu farurile sau imi arata un „thumbs up”, fie intrebari legate de consum, viteza etc in timp ce alimentez. Am incercat sa surprind in filmari si aceste aspecte psihologice si sociale legate de masinile sport. Youtube-ul e plin de filmari asemanatoare care, in strainatate, nu starnesc nicio controversa si nu vad nimic in neregula in a filma reactiile sincere pe care le au oamenii cand vad masini mai rare in peisajul auto din Romania.

Rep: Planuiesti sa-ti mai cumperi vreo masina de rangul celor pe care le ai deja?

Mihai Rad: Nu, momentan sunt foarte multumit de masinile existente, fiecare din ele are farmecul ei si incerc sa ma bucur zilnic de ele si de toamna aceasta frumoasa.

Rep: Te-ai implicat, pana acum, in mai multe cazuri sociale. De ce?

Mihai Rad: Am fost crescut de parintii mei cu un set de valori care se bazeaza pe corectitudine si etica si mi se pare normal sa impart cu cei defavorizati de soarta o parte din bucuriile si realizarile mele. Recent, am ajuns la concluzia ca imi pot folosi masinile ca vehicul de promovare al actiunilor caritabile, concluzie generata si de faptul ca doar copiii se pot bucura de o asemenea masina fara cea mai mica urma de invidie. Copiii au o bucurie pura, intensa, care imi da si mie energie. Sper ca din primavara viitoare sa ma pot implica mult mai des in actiuni caritabile, cu sau fara autoturisme, si sa particip cat mai des la strangeri de donatii pentru copilasi cu probleme.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *