Analiza

Interesul poartă fesul: Un studiu realizat de profesorul Moisescu (UBB) demonstrează că organizatorii UNTOLD mint în privința încasărilor înregistrate

Supraevaluarea făcută de Bogdan Buta, șeful UNTOLD, are un dublu rol: să propage minciuna că orașul căștigă o tonă de bani din acest demers când, de fapt, grosul intră la Buta, la operatorii de food din interior și la oamenii care închiriază la negru. Iar al doilea motiv este că, anul acesta, Buta a primit sponsorizări de la branduri cu o singură condiție: având în vedere audiența din 2019, va primi sponsorizare în cuantumul procentajului participării din 2021. De exemplu, dacă un brand i-a plătit lui Buta 1 milion de euro pe audiența din 2019, iar audiența din 2021 este cu 50% mai mică, va primi doar 500.000. 

Ovidiu Moisescu, conferenţiar şi prodecan la Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor (UBB), departamentul de Marketing, a publicat sâmbătă, 18 septembrie 2021, un articol privind analiza cheltuielilor participanţilor şi a experienţei festivaliere la ediţiile din 2019 ale Untold şi Electric Castle. Una dintre concluziile studiului este că organizatorii Untold au supraestimat cu 25% cheltuielile făcute la festival de participanţii din afara Clujului. 

„În consecinţă, se poate afirma că rezultatele studiului de faţă indică faptul că, pe parcursul participării la festival în 2019, participanţii proveniţi din afara judeţului Cluj au cheltuit fiecare, în medie, circa 122 EUR/zi în cazul Untold, respectiv circa 73 EUR/zi în cazul Electric Castle, pentru cazare, mâncare, băutură, distracţie, transport local, suveniruri (pe lângă sumele cheltuite pentru achiziţionarea biletului de festival).

sursa: captură studiu Conf Univ Dr Ovidiu Moisescu

Totodată, rezultatele denotă faptul că valoarea globală a cheltuielilor efectuate, pe parcursul participării la festival în 2019, de către participanţii proveniţi din afara judeţului Cluj, pentru categoriile de cheltuieli mai sus menţionate, este de circa 36 milioane EUR în cazul Untold, respectiv de circa 10 milioane EUR în cazul Electric Castle”, se arată în articol.

Untold anunţa în 2019 o infuzie de capital de peste 45 de milioane de euro.

„Rezultatele prezentului studiu infirmă parţial estimările comunicate oficial de către organizatorii Untold la finalul ediţiei din 2019 a festivalului, evidenţiind valori mai mici pentru cheltuielile efectuate de către participanţii proveniţi din afara judeţului Cluj. Organizatorii Untold au estimat că participanţii proveniţi din afara judeţului Cluj au cheltuit fiecare în medie, în cele 4 zile, cel puţin 150 euro, pe cazare, transport, restaurante, terase, cumpărături, vizite la muzee etc. Totodată, ţinând cont de cei circa 300,000 de participanţi din afara Clujului, organizatorii au afirmat că festivalul a generat o infuzie de capital în comunitatea clujeana de peste 45 milioane euro”, se arată în articolul realizat de Ovidiu Moisescu.

În vederea estimării cheltuielilor participanţilor la cele două festivaluri, respondenţilor le-au fost adresate două întrebări deschise, în cadrul cărora li s-a solicitat să specifice suma aproximativă cheltuită în total, în mod individual, pe toată perioada de participare la festival, pentru cazare, respectiv pentru mâncare, băutură, distracţie, transport local, suveniruri (în perimetrul festivalului şi în afara sa).

Cele două întrebări adresate sunt redate mai jos:

Pe lângă cheltuiala cu biletul de festival, ce sumă aproximativă ai cheltuit în total, în mod individual, pentru cazare pe toată perioada în care ai participat la Untold / Electric Castle 2019?

Exprimă suma cum ţi-e mai uşor (lei, euro etc.), însă specifică neapărat moneda în care exprimi suma (de exemplu: 200 lei, 50 euro etc.). În cazul în care cazarea a fost inclusă în preţul biletului de festival sau dacă nu ai avut cheltuieli cu cazarea scrie ”0”.

Pe lângă cheltuiala cu biletul de festival şi cazarea, ce sumă aproximativă ai cheltuit în total, în mod individual, pentru mâncare, băutură, distracţie, transport local şi suveniruri pe toată perioada participării tale la Untold / Electric Castle 2019, atât în perimetrul festivalului cât şi în afara sa?

Exprimă suma cum ţi-e mai uşor (lei, euro etc.), însă specifică neapărat moneda în care exprimi suma (de exemplu: 200 lei, 50 euro etc.).

Sumele aproximative menţionate de respondenţi au fost ulterior omogenizate prin convertirea lor în echivalent EUR (acolo unde a fost cazul). Apoi, ţinând cont de numărul de zile de participare la festival, a fost calculată suma medie cheltuită / participant-zi, pentru participanţii din judeţul Cluj, pentru cei proveniţi din alte judeţe, respectiv pentru cei din străinătate – se arată în articol.

„Metoda de cercetare aplicată fiind sondajul pe bază de chestionar online aplicat în luna mai 2020, eşantionul investigat validat cuprinzând 558 respondenţi care au participat la Untold în 2019 şi, respectiv, 364 respondenţi care au participat la EC în 2019.”

În raport cu cheltuielile din 2019, potrivit studiului, în 2021 sumele sunt cu 25% umflate.

„În legătură cu ediţia din 2019, comparativ cu studiul de faţă, organizatorii au supraestimat valorile cu circa 25%.

Ceea ce, la o adică, era de aşteptat, fiind vorba de un act de comunicare menit a creşte reputaţia evenimentului şi a îmbunătăţi percepţiile comunităţii locale privind evenimentul. Implicit, este foarte probabil ca şi valorile comunicate pentru ediţia din 2021 să fie supraestimate, probabil cu un procent similar.

Neavând la îndemână rezultatele unui studiu privind ediţia din 2021 a Untold, nu pot decât să intuiesc că probabil valoarea cheltuielii individuale medii zilnice şi valoarea globală a cheltuielilor participanţilor proveniţi din afara judeţului Cluj la Untold 2021, aşa cum au fost acestea comunicate recent de către organizatori, sunt cu circa 20% mai mici.”

Comunicarea Untold:

„La o primă estimare, din cei peste 265.000 de participanţi, cei 200.000 veniţi din afara Clujului au cheltuit fiecare în medie, în cele 4 zile, cel puţin 175 euro, pe cazare, transport, restaurante, terase, cumpărături, vizite la muzee, etc.

La un calcul simplu, acest lucru înseamnă o infuzie de capital în comunitatea clujeană de peste 35 milioane euro.

Aceşti bani se vor regăsi apoi în impozite şi taxe locale, dar şi în încasări pentru business-urile locale sau pentru oamenii care au profitat de numărul mare de turişti prezenţi, punându-şi apartamentele sau casele la închiriat”, se arată în comunicat Untold.

 

sursa: raportcercetare/ovidiumoisescu/fsega/ubb

sursa foto: untoldfestival/facebook.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *