In vizor

Inspectoratele școlare, obligate să solicite primăriilor spații suplimentare pentru desfășurarea orelor în condiții de siguranță. Clujul caută soluții: „Analizăm toate variantele posibile…”

Pentru respectarea condițiilor specifice de siguranță în cazul noului început de an școlar – număr redus de elevi în clase, distanțarea socială și alternarea claselor – inspectoratele școlare vor fi obligate să solicite autorităților locale asigurarea de noi spații acolo unde acestea sunt insuficiente în unitățile de învățământ existente. În contextul dificultăților cu care se confruntă Primăria Cluj-Napoca privind asigurarea de noi spații pentru creșe, cel mai probabil că identificarea de noi soluții pentru protecția copiilor în clase va reprezenta o adevărată provocare, dacă nu va intra în impas, având în vedere numărul mare de elevi din unitățile de învățământ preuniversitar din municipiul Cluj-Napoca. 

Analize pentru identificarea soluțiilor

Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică un proiect de Ordonanță de Urgență care va aduce mai multe modificări atât în unitățile de învățământ preuniversitar, cât și în universități, începând cu septembrie 2020.

Deși începutul noului an școlar 2020-2021 este prevăzut pentru data de 14 septembrie 2020, autoritățile centrale, la nivel de Executiv și la nivel ministerial, nu au reușit încă să identifice soluții pertinente pentru începutul anului școlar, închipuind scenarii și menținând atât părinții, cât și elevii, în tensiune. 

Acum, conform unui proiect de OUG lansat de Ministerul Educației și Cercetării (MEC), inspectoratele școlare vor fi obligate să le ceară primăriilor spații adecvate în care elevii să învețe în condițiile sanitare impuse de pandemie.

Prevederea reprezintă un apel public către primarii din țară să vină în ajutorul copiilor, pentru ca elevii să poată face școală față în față după cele 4 luni de educație exclusiv online de anul trecut. 

Proiect de Ordonanță de Urgență privind luarea unor măsuri pentru buna funcționare a sistemului de învățământ și pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare

„În situația în care spațiile existente în unitățile de învățământ nu sunt suficiente pentru respectarea normelor de siguranță sanitară stabilite de autoritățile de resort, Ministerul Educației și Cercetării, prin inspectoratele școlare/inspectoratul școlar al Municipiului București solicită autorităților administrației publice locale să pună la dispoziția unităților de învățământ preuniversitar alte spații adecvate pentru desfășurarea procesului de învățământ, se arată în documentul citat. 

Cel puțin pentru municipiul Cluj-Napoca și pentru autoritățile de aici, această prevedere poate reprezenta o adevărată provocare în condițiile în care reprezentanții administrației locale s-au referit adesea la lipsa terenurilor și a spațiilor necesare pentru realizarea de noi creșe și grădinițe, cu atât mai mult cu cât acum Primăria va fi obligată să pună la dispoziția Inspectoratului Școlar Județean Cluj spații suplimentare pentru buna desfășurare a orelor în contextul pandemic actual, odată cu începutul noului an școlar. 

Numărul mare de elevi din preuniversitar reprezintă de asemenea un aspect care cel mai probabil va ridica probleme autoritățile peneliste locale: număr redus de elevi în clase, asigurarea distanțării sociale și alternarea claselor pentru protecția elevilor și respectarea condițiilor epidemiologice impuse pot reprezenta o dificultate în plus pentru Primăria Cluj-Napoca. 

Administrația locală reușește cu greu să asigure locuri în creșele de stat, asigurând doar un număr de 90 de locuri pe an, în condițiile în care peste 1000 de copii micuți nu au fost acceptați în acest an.

Lipsa spațiilor pentru asigurarea condițiilor de creștere a copiilor și a unui învățământ de calitate, mai ales în condițiile epidemiologice actuale, par să fie depășite tot mai greu. 

În acest răstimp, reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Cluj asigură analiza situației și discuții cu Primăria Cluj-Napoca pentru identificarea soluțiilor optime în acest sens: 

„Abordarea privind deschiderea noului an școlar este în atenția noastră și suntem în discuții avansate cu autoritățile locale, și aici mă refer în primul rând la Primăria Municipiului Cluj-Napoca, pentru a găsi cele mai bune soluții, astfel încât indiferent de scenariul pe care îl vom adopta să putem desfășura activitățile educaționale în varianta învățării hibrid, dar nu numai. 

E adevărat, la nivelul municipiului Cluj-Napoca există foarte multe unități de învățământ cu un număr mare de elevi, iar din acest punct de vedere analizăm cele mai bune soluții astfel încât și în aceste unități de învățământ, învățarea on-line să poată fi completată de activitățile de învățare față-în-față. 

Au avut loc și săptămâna trecută consultări între reprezentanții Inspectoratului Școlar și reprezentanții Primăriei municipiului Cluj-Napoca, de asemenea a avut loc o ședință cu directorii unităților de învățământ, pe municipiul Cluj-Napoca cu prioritate, tocmai întrucât la nivelul municipiului, unitățile de învățământ au un număr mare de elevi și sunt chiar câteva unități cu 1000 – 1.800 de elevi, iar pe nivelul deciziei pe care o vom lua, atât la nivelul județului, cât și pe flexibilizarea deciziei privind descentralizarea, pe un scenariu sau altul, să poată fi cuprinși prin rotație în activitățile de învățare hibrid, toți elevii unității de învățământ ținând cont de particularitățile pe cicluri de învățământ și specificul unității de învățământ, în sensul în care vom avea, probabil, abordări diferite pe învățământul primar, abordări diferite pe învățământul preșcolar, și implicit gimnazial, liceal. 

Decomadată, analizăm toate variantele posibile astfel încât școala să înceapă în condiții optime”, au precizat reprezentanții IȘJ Cluj pentru Ziar de Cluj

Începutul noului an școlar continuă să fie unul imprevizibil, bazat pe aceleași scenarii vehiculate de ministrul Educației, Monica Anisie, un debut de an cu adevărat provocator în condițiile creșterii numărului de infecții cu noul coronavirus.

După cum apreciază Mircea Bertea – Directorul Colegiului Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca, profesor asociat al Universității „Babeș-Bolyai”, membru al Centrului Internațional de Cercetări și Studii Transdisciplinare Paris, expert al Uniunii Europene pentru Educație și Cultură – pentru aplicarea scenariilor de învățare, precum învățământul hibrid, măsura descentralizării deciziei este absolut necesară:

„Cred că trebuie descentralizată decizia și fiecare școală, în colaborare cu Primăria, cu Inspectoratul (Inspectoratul Școlar Județean -n.red), să-și organizeze orarul, cursurile, în funcție de condițiile concrete și în funcție de posibilitățile pe care le are. 

Decizia să aparțină Consiliului de Administrație al școlii, împreună cu părinții, astfel încât să fie cât mai bine posibil, altfel va ieși iarăși un fel de on-line fără line, ca în martie-apilie-mai.

Sau o supraaglomerare, după cum a fost în alte școli”, aprecia profesorul Mircea Bertea pentru Ziar de Cluj.

CITEȘTE ȘI: Scenarii pentru începutul noului an școlar: ore reduse, cursuri în schimburi sau în curtea școlii. Mircea Bertea: „Ministerul este neputincios!”

De altfel, expertul  Uniunii Europene pentru Educație și Cultură, Mircea Bertea, semnala neputința ministerului Educației în oferirea de soluții viabile, iar fostul ministru al Educației, psihologul clujean Mircea Miclea aprecia că Executivul PNL-ist trebuie să asigure fonduri pentru dotarea elevilor cu tablete și laptopuri, dar și programe de pregătire a acestora în privința utilizării tehnologiei în scop educațional, semnalând că guvernanții par să fie preocupați în ultimul rând de elevi:

„Este clar că nu le pasă de copii”, nota profesorul Mircea Miclea. 

CITEȘTE ȘI: Mircea MICLEA, despre tehnologizarea învățământului: Dacă Guvernul nu înțelege că viitorul este al unui învățământ hibrid, atunci ar trebui să demisioneze. Este clar că nu le pasă de copii

Cele trei opțiuni luate în calcul de Ministerul Educației pentru noul an școlar și asupra cărora nu se poate pronunța nici după aproape o jumătate de an de la declanșarea pandemiei, sunt: școala normală cu ore în clasă/ școala hibrid – învățare în clasă + activități în regim on-line și/ școala online, dacă situația epidemiologică o va impune.
 

 

 

 

 

 

 

 

sursa foto: portalinvatamant.ro 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *