In vizor

Încă o problemă pe Regele Ferdinand: rampele de la trecerile de pietoni au fost „modernizate” fără a se respecta normativele de accesibilitate

Nu numai pistele de biciclete verzi au fost proiectate și realizate greșit pe strada Regele Ferdinand, ci și rampele de la trecerile de pietoni, care aveau inițial panta prea mare, fiind astfel greu accesibile sau chiar inaccesibile pentru persoanele cu mobilitate redusă (în scaun rulant, cu căruciorul pentru copii, cu cadru, cârje sau trollere).

Nu numai bicicliștii s-au revoltat de neconformitățile de pe „modernizata” Regele Ferdinand, ci și utilizatorii de scaun rulant, care au sesizat Primăriei lucrările neconforme.

În timp ce primarul Emil Boc se laudă cu noua stradă vopsită țipător, cetățenii descoperă tot mai multe probleme. Și vorbim despre o stradă cu o lungime de sub un kilometru.

Sandra Oprescu, utilizator de scaun rulant, a explicat pentru Ziar de Cluj:

„Au fost probleme, am făcut o sesizare să se remedieze și am înțeles că s-au remediat.

Toate rampele de la trecerile de pietoni erau neconforme. Există un normativ care reglementează standardele minime de accesibilitate și orice lucrare ar trebui făcută conform acelui normativ. Prin raportare la acel normativ, rampele de la trecerile de pietoni nu erau conforme, adică aveau panta mult prea mare.

Eu am făcut sesizare la finalul lunii mai, Primăria a fost foarte rapidă, ne-am dus la fața locului și a solicitat constructorului să remedieze. 

Cu excepția rampei din dreptul sediului BT, care nu a fost renovată, pentru că exista deja, toate trecerile, de la Melody, de la Mega Image și noua trecere de la Poștă, plus legătura dintre Regele Ferdinand și strada Șt. O. Iosif, aveau panta prea mare. Conform legii, panta trebuie să fie: recomandat 8%, maximum 15%. Și toate depășeau 15%. Și, atunci, evident, nu se puteau urca.

Dacă sunt denivelări pe parcursul unui traseu pietonal nu este ok, cum sunt, de exemplu, toate zonele cu piatră cubică denivelată pusă în Cluj, cu rosturi foarte late. Acelea sunt un pericol. Și pentru persoanele care au un cărucior cu un copil. Deci, ne referim la toate persoanele cu mobilitate redusă. Același normativ, 51/2012, care vorbește despre mobilitatea redusă, include toate persoanele cu dizabilități, adică scaun rulant, cârje, cadru de deplasare, precum și cei asimilați, cum sunt mamele cu copii în cărucior, femeile însărcinate, persoanele în vârstă, persoanele care transportă trollere, toți intrăm în categoria care ar trebui să beneficieze de accesibilitate.

Mai am un prieten, Kovacs Csaba, care se deplasează tot în scaun rulant, el a mers permanent la fața locului să se intereseze și să se asigure că rampele vor fi făcute conform. Și, cu toate acestea, când s-au terminat lucrările, nu erau. Amândoi am făcut sesizarea.

Kovacs Csaba tot timpul merge și se uită pentru că este o problemă cu spațiul urban, pentru că nu se face accesibil. Deși, aparent, pentru cei care nu au nevoie, pare că este accesibil. Dar, nu este. Foarte puține locuri sunt accesibile, degeaba faci o rampă accesibilă dacă, după aceea, am o bordură sau o treaptă, mi-ai întrerupt traseul!

Nu ar trebui ca noi să venim și să îi tragem de urechi sau să le sesizăm o problemă, ci ei ar trebui din start să facă totul accesibil, este o obligație legală.”

Ziar de Cluj l-a contactat și pe Kovacs Csaba, care a precizat:

„Inițial rampele au fost proiectate cu o înclinație prea mare la trecerile de pietoni, dar am făcut o sesizare și s-au modificat, deci momentan respectă normativul, între 8 și 15%. Erau mici probleme din proiectare. S-au terminat parțial și erau prea abrupte la început, aveau 20% înclinație. Apoi, constructorul, Diferit, le-a remediat, cu tot ce înseamnă proiectant și Primărie împreună.

Nu știu exact cum s-a ajuns în situația aceasta, dar bănuiesc că constructorul după proiect lucrează, nu? Nu știu exact ce s-a întâmplat, dar noi am constatat că nu erau conform normativelor în vigoare, dar, după sesizare, s-au remediat și nu sunt probleme momentan, totul e în regulă.”

Lucrările de modernizare pe strada Regele Ferdinand sunt executate în cadrul proiectului „Creșterea și îmbunătățirea spațiului pietonal în zona urbană – Modernizarea străzilor R. Ferdinand, E. Zola, S. Puscariu, Tipografiei (tronson 1, respectiv 3) și a scuarului C.E.C. din Municipiul Cluj-Napoca”, proiect cu finanțare nerambursabilă prin Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020, Axa prioritară 4, Obiectivul specific 4.1, reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.

Valoarea totală estimată a proiectului este de 23.056.184,98 lei, din care valoarea nerambursabilă solicitată este de 21.425.503,55.

Contractul de proiectare cu execuție lucrări nr. 253257 s-a atribuit, în data de 14.05.2019, executantului Asocierea SC DIFERIT SRL și SC NV COSTRUCT SRL, iar termenele de realizare au fost de 2 luni pentru proiectare și 11 luni pentru execuția lucrărilor, de la data emiterii ordinelor de începere.

Susține Ziar de Cluj!

Timp de aproape 10 ani, ți-am oferit gratis articolele noastre. A venit timpul să devenim parteneri. Ziar de Cluj va implementa în curând abonamentul de 10 lei pe lună pentru toți cititorii. Pentru toți cititorii care ne respectă curajul și experiența.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *