Am ajuns s-o vedem și pe asta: primăria orașului unde poluarea e interzisă, iar autobuzele Companiei de Transport Public sunt exclusiv electrice, cumpără autobuze second-hand. Municipalitatea clujeană este pregătită să dea peste 300.000 de euro pentru 10 hârburi obosite.
Culmea, în vreme ce Consiliul local aproba noul regulament pentru taximetre, care prevede ca toate mașinile de taxi să fie cel puțin euro 5, cele 10 autobuze la mâna a doua achiziționate de Primăria Cluj-Napoca sunt Euro 3.
Mai mult chiar, noile autobuze, care sunt de fapt vechi, achiziționate din bani publici, vor acoperi zona metropolitană a Clujului:
acest aspect relevă modul în care administrația locală împarte zonele din oraș, cartierele și periferiile în zone ecologice, zone zero și zone unde poluarea nu trezește interesul nimănui.
Astfel, în centrul municipiului Cluj-Napoca circulă autobuze electrice, pentru că aici locuiesc baștanii orașului, iar în cartierele mărginașe și zona metropolitană locuiesc cetățeni „de mâna a doua”, care pot circula cu autobuze second hand.
Administrația Boc sau ipocrizia la ea acasă
„Floreștiul este parte a Clujului, eu pe cei din Florești îi consider clujeni, la fel ca și cei din Baciu sau din Apahida care lucrează în Cluj, sunt ai noștri și contribuie la ceea ce înseamnă dezvoltarea Clujului.
Nu avem competență administrativă asupra Baciului, Floreștiului sau Apahidei. Noi avem o lege din 1968 de pe vremea lui Ceasușescu de organizare administrativ teritorială, dar asta nu înseamnă că nu putem gândi în termeni metropolitani”, decara recent Emil Boc la un post de radio local.
Ce înseamnă pentru municipalitatea clujeană a „gândi în termeni metropolitani”?
Potrivit caietului de sarcini, autobuzele cumpărate la mâna a doua vor avea o vechime de utilizare de cca 8 ani, capacitate de transport a 150 de persoane – să aibă unde se înghesui cetățenii de la periferie, iar emisiile poluante nu trebuie să depășească limitele Euro 3. Cu alte cuvinte, poluare cât încape…
„Autobuzele vor trebui să aibă o durată de funcționare de cel puțin 8 ani, fără a fi nevoie de reparații ample. Autobuzele vor fi echipate cu motoare turbo diesel. Din punct de vedere al emisiilor poluante acestea nu trebuie să depășească valorile limită prevăzute de normele Euro 3. Motoarele trebuie să fie în stare bună de funcționare și să se încadreze în consumurile specifice de combustibil, ulei, să fie curate, fără pierderi sau scurgeri de ulei ori alte lichide, să aibă o funcționare corespunzătoare, fără trepidații, șocuri bătăi sau alte zgomote. Scaunele pentru pasageri să fie fără rupturi, fisuri și vor avea tapițeria curată, fără tăieturi, rupturi, zone descusute sau dezlipite”, se menționează în caietul de sarcini.
Astfel, autobuzele cumpărate de municipalitate la mâna a doua nu trebuie să aibă anul de fabricație anterior anului 2005, cu o lungime totală între 17 și 18 metri, iar viteza maximă va fi 70 km/h.
Oricum, în condițiile traficului inuman din Cluj-Napoca, viteza nici n-ar mai trebui să reprezinte un criteriu.
Valoarea contractului pentru cele 10 autobuze second hand este de 1.515.000 lei.
Haideți să vedem și ce criterii au adoptat consilierii locali în cazul teximetrelor și a reducerii poluării:
„Din 2021, toate taximetrele vor fi dotate cu POS, să poți plăti cu cardul, iar din 2022, toate mașinile de taxi vor fi de cel puțin Euro 5, pentru a diminua poluarea în oraș și pentru a asigura un transport de calitate. De asemenea, cetățenii vor avea posibilitatea să sesizeze nemulțumirile, dacă va fi cazul”, se lăuda de curând edilul clujean, Emil Boc.
Astfel, administrația locală continuă să facă reclamă din cele câteva autobuze electrice care circulă exclusiv prin zona centrală, dar în același timp cumpără autobuze second-hand pentru cetățenii din zona metropolitană, unde poluarea nu încape în nici un fel de socoteală, întrucât cetățenii sunt „de mâna a doua”.
Taximetrele vor trebui să fie dotate cu motor euro 5, iar autobuzele aflate în circulație pot fi sustrase oricărui regulament și oricărei legi privind poluarea, astfel încât motorul acestora poate fi și euro 3.
Iar asta în condițiile în care ultimul tip de motor adoptat este euro 6.
Dacă nu poate fi vorba despre discriminarea cetățenilor, atunci cu siguranță e vorba despre indiferența autorităților clujene în privința ecologiei și a reducerii poluării.
Restul nu e decât reclamă.