Rautacisme

În Clujul Verde, de „Vinerea Verde”, care împlinește imediat un an, până și primarul Boc era să plătească bilet aiurea-n tramvai!

În curând, în „Clujul Verde” se împlinește un an de când Primăria Verde a implementat „Vinerea Verde”. Mai precis, programul a debutat în 18 iunie 2021. De atunci, „în fiecare zi de vineri, clujenii și nu numai pot călători gratuit cu autobuzele, troleibuzele sau tramvaiele pe orice linie urbană”, potrivit anunțului municipalității.

Primăria ”smart”, cu cel mai bun PR (electoral) din țară, nu a reușit însă, de un an de zile, nici să implementeze o campanie de informare prin care mesajul gratuității să ajungă la toți călătorii, nici să blocheze POS-urile și validatoarele din mijloacele de transport în comun, în așa fel încât cei care nu știu (sau care uită) că vinerea e verde să nu mai poată plăti călătoria aiurea-n tramvai.

Chestionat astăzi la radio despre Vinerea Verde, primarul Emil Boc a declarat: „călătorii trebuie să își valideze cardul, ca să știi câți circulă; dar, evident că nu este plătit costul biletului”, însă pe site-ul CTP scrie negru pe alb: „în zilele de vineri, clujenii nu mai sunt nevoiți să prezinte titluri tarifare de calatorie.” Dacă „validezi cardul”, plătești, pentru că banii ți se iau de pe card ca în orice altă zi lipsită de verdeață.

Dacă nici primarul nu știe exact cum stau lucrurile, de unde să știe simplii cetățeni?

„Evaluarea se poate face când avem o perioadă compactă de ieșit din pandemie. Că a fost perioada asta cu pandemia, care pur și simplu nu ne permite să tragem concluziile finale. Dar concluzia pozitivă nici nu se poate contesta. Adică faptul că mai mulți oameni folosesc autobuzul vineri decât în zilele obișnuite se observă de la sine. Impactul îl vom avea pe termen mediu și lung când vom avea un an de la efectiv ieșirea din pandemie, să putem face acest lucru și această politică e de durată, ea își arată eficiența în timp și sunt convins că, așa cum și în alte orașe europene, accentul pe transportul alternativ la mașină se derulează, și la noi, această politică, alături de altele, va contribui la diminuarea poluării și la sprijinirea, puțin, pentru că e o măsură importantă, dar care are efectul pentru ziua de vineri. Și, din acest punct de vedere, noi o vom continua, o vom susține și mă bucur că am văzut receptivitate la clujeni.

Eu, de obicei, mă duc seara cu autobuzul acasă de la Primărie. Pe la 9-10, când plec de la Primărie, mai fac o plimbare până la Teatru și iau autobuzul de acolo. Și instinctiv am pus cardul să plătesc biletul și cineva din spatele meu mi-a spus: «E Vinerea Verde, nu-i nevoie!» Și atunci mi-am dat seama că oamenii știu acest lucru și cunosc acest element și m-am bucurat. După care, m-au văzut că sunt eu, s-au distrat, evident.

Nu permite sistemul (blocarea POS-urilor și a validatoarelor – n.r.). Noi am încercat! Dar sistemul nu permite acest lucru, din nefericire, din punct de vedere tehnic. A fost la început, știu problema, am recunoscut-o, am solicitat și eu, dacă este posibil acest lucru. Din nefericire, sistemul nu poate fi setat astfel încât să-l scoți din circuit o zi întreagă și, până la urmă, și ai nevoie să știi câți călători intră și urcă. Pentru că călătorii trebuie să își valideze cardul, până la urmă, ca să știi câți circulă. Dacă ne întrebați, după aceea, dumneavoastră, câți cetățeni au circulat? Păi, dacă nu își validează cardurile, de unde să știm, în privința asta? Dar, evident că nu este plătit costul biletului. (…)

Eu plătesc de fiecare dată. Din instinct am vrut să plătesc, dar am uitat eu, eu am uitat că e vineri, mi-a scăpat din vedere, și erau doi tineri care mi-au spus: «Nu, nu e nevoie să plătiți, că e Vinerea Verde!» Atunci mi-am amintit, m-am uitat spre ei, dar pentru mine a fost semnalul că iată că lucrul acesta există. Și acuma, evident, lumea știe, cunoaște. A fost perioada de început, pe care ați menționat-o dumneavoastră, într-adevăr, dar ea este acum cunoscută, foarte puțini mai sunt aceia care eventual nu știu că e vineri și nu se plătește biletul pe transportul în comun.

Dar politica, repet, va continua, pentru că e o parte a unui proiect mai mare și a viziunii noastre, alternativă la mașină. Pentru că, până la urmă, asta este: alternativa la mașină! Tot ceea ce facem, cu toate proiectele astea mari de modernizare a Clujului, este, până la urmă, ca să trăim într-un mediu mai puțin poluant”, a declarat astăzi primarul, la radio.

Dacă până și Emil Boc era să plătească bilet în Vinerea Verde, poate că gratuitatea ar trebui semnalată, totuși, într-un mod mai săritor în ochi, prin afișe în mijloacele de transport în comun, lipite lângă POS-uri și validatoare.

Unii uită, alții nu știu și, contrar declarațiilor primarului, cine dă vinerea cu cardu-n POS, ori cu abonamentul în validator, e bun de plată!

Practic, la Cluj, vinerea e verde doar pentru cei care știu și își amintesc asta. Cine nu, plătește în continuare bilet, de teama controlorilor.

La un an de zile de la implementare, putem spune că programul și-a atins doar razant țintele formulate inițial:

  1. Reducerea poluarii chimice și fonice;

  2. Descongestionarea traficului din municipiu;

  3. Stimularea publicului călător în direcția renunțării la deplasări cu autoturismele proprii și utilizarea cu precădere a transportului public;

  4. Reducerea accidentelor rutiere prin diminuarea numărului de autovehicule care utilizează trama stradală din municipiu;

  5. Creșterea gradului de încărcare a capacităților de transport disponibile ale companiei de transport, prin creșterea numărului de călători;

  6. Reducerea costurilor pe călător transportat;

  7. Reducerea sau chiar eliminarea blocajelor în trafic ca urmare a numărului tot mai crescut de autovehicule existente în circulație la diferite intervale din zi, în timp ce rețeaua de străzi are capacitate limitată de preluare a fluxului de autovehicule.

Dincolo de declarațiile radiofonice, orașul e la fel de poluat vinerea, chimic și fonic, la fel ca în oricare altă zi, în Clujul șantieristic vântul antrenând vara praful infernal, alergenii, noxele, tigrii din platani, într-un cocktail pe care cei cu probleme respiratorii cu greu îl pot inhala. Și traficul e la fel de infernal, decongestionarea traficului putându-se face numai prin proiecte ample de infrastructură, și nu prin artificii de PR și prin pomeni electorale.