In vizor

În Cluj-Napoca șoferii plătesc amenzi pentru că parcometrele nu funcționează – o „mică” disfuncționalitate care contribuie la marea problemă a traficului

Blocajul în trafic de care suferă Clujul este cauzat nu doar de problemele majore, cum ar fi blocurile între case, care au răsărit în ultima vreme ca ciupercile după ploaie, creșterea permanentă a numărului de mașini, sistematizarea haotică a traficului ș.a.m.d., ci și de unele disfuncționalități mai mărunte – cum sunt, de exemplu, parcometrele, frecvent nefuncționale.

Șoferii care vor să parcheze, în momentul în care încearcă să plătească parcarea la aceste aparate, cu monede sau cu cardul, se trezesc că fisele le sunt respinse, la fel și cardurile, sau că, cu toate că monedele le sunt acceptate, butonul de eliberare a tichetului de parcare nu răspunde comenzilor. Pentru că tichete de parcare răzuibile nu pot fi cumpărate decât de la puține magazine, aflate de multe ori la mare distanță de locurile marcate de parcare, dacă șoferii nu au nici posibilitatea de a plăti parcarea prin sms (nu au credit pe cartelă, le este telefonul descărcat, sunt în vârstă și nu se descurcă etc.), dacă nu vor să riște o amendă pentru neplata parcării sunt nevoiți să bântuie prin Cluj în căutarea unui parcometru funcțional sau a unui alt loc de parcare, sporind astfel haosul din trafic.

Un cititor ne-a trimis pe adresa redacția următoarea filmare cu un parcometru nefuncțional într-o zi lucrătoare (luni, 16 ianuarie, la ora 12:45):

Nu sunt puține cazurile în care parcometrele de pe o întreagă stradă sunt nefuncționale, Primăria neavând nicio scuză pentru această situație. De altfel, nici aparatele de ticketing nu funcționează, nici dispozitivele de ridicare a bicicletelor din cadrul sistemului Cluj Bike, aparatele nefuncționale de toate tipurile fiind un laitmotiv în municipiul nostru unde tehnologia, prost administrată, în loc să le faciliteze oamenilor deplasarea, doar le-o încurcă, generând nervi și timp pierdut, îngreunând și mai mult traficul.

Înainte de a avansa soluții fanteziste și mult prea generoase pentru posibilitățile actuale de implementare, poate că Primăria Cluj-Napoca ar trebui să se concentreze asupra remedierii a ceea ce avem deja prost implementat, remediere care din start le-ar aduce un plus de confort și de viteză de deplasare cetățenilor. Un șofer care nu umblă 20 de minute disperat în căutarea unui parcometru funcțional este un șofer care își rezolvă problema în Centru cu 20 de minute mai repede, putând elibera cu 20 de minute mai repede locul ocupat cu mașina unui alt șofer care poate parca în locul său. O soluție simplă pentru o problemă a parcărilor care devine complicată doar prin cumulul a nenumărate nereguli de genul acesta. 

Ziar de Cluj a sesizat încă din anul 2015 această problemă care încă nu s-a soluționat, cu toate că au trecut aproape doi ani de atunci. Sutele de șoferi care utilizează parcările din zona centrală, care au făcut mai multe reclamații la Primăria Cluj-Napoca, pentru faptul ca majoritatea parcometrelor din oraș erau și atunci inutilizabile, au determinat administrația locală să achiziționeze, la jumătatea anului 2015, pentru o perioadă de un an de zile, servicii de întreținere a sistemelor automate de parcare. Pentru aceste servicii, municipalitatea a plătit lunar 1.200 de euro Regiei de Administrare a Domeniului Public (RADP), de altfel singura firma care a licitat aceste servicii.

Principala problemă întâlnită de cetățeni în momentul în care aceștia intenționau să plătească parcarea în zona centrala a fost, și în 2015, ca și acum, aceea că aparatele de taxat refuzau plata. În plus, serviciul de plată prin SMS nu era nici atunci și nu este nici acum fiabil 100%, existând multe erori. 

Potrivit licitației organizate în 2008, firma care a amplasat parcometrele în centrul municipiului Cluj-Napoca avea obligația, pe lângă instalarea aparatelor de taxat, și de a instrui trei angajați ai Primăriei care să se ocupe de întreținerea și utilizarea sistemului de management al parcometrelor. În 2015, însă, municipalitatea a plătit alți 63.000 de lei pentru un serviciu ce a fost deja plătit în 2008.

În condițiile în care școlarizarea celor trei angajați a fost făcută la modul real, se pune întrebarea de ce o bună parte a  parcometrelor din oraș sunt inutilizabile, de ce a mai fost nevoie de o licitație în 2015 pentru întreținerea acestora și de ce, și după această licitație, parcometrele și-au păstrat aceleași vechi metehne, de a nu funcționa. Este vorba oare despre incompetență, despre rea-voință sau pur și simplu despre nepăsare? Toate, bineînțeles, pe timpul, banii și nervii clujenilor.

Cetățenii pot sesiza defecțiunile la parcometre la numărul de telefon 0733 41 09 92 al Serviciului pentru Administrarea Parcărilor. Vă recomandăm să nu lăsați nesesizate defecțiunile de care vă loviți pentru că ascunderea sau ignorarea gunoiului sub preș nu rezolvă niciodată problema.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *