Editorial

Hashtag de război: #pinkkalashnikov ! Țineți-vă bine marketingul și panicați-vă deștept

Scris de 596

Încep prin a mă justifica că nu sunt deloc un părerist și nici un alarmist ieftin în ale marketingului. Nu îți cer nimic, nu vreau să îmi cumperi vreun curs și, mai cu seamă, nu mă interesează să mă angajezi și să îmi consumi serviciile premium de marketing. Chiar și pe timp de pace, puțini își permiteau serviciile agenției mele, d’apo acum… Sincer, ceea ce mă motivează să scriu aceste rânduri este oportunitatea istorică dată de acest moment. Puține agenții de marketing din lume au avut ocazia până acum să ofere servicii de criză, pe timp de război, clienților pentru care lucrează.

Ai dreptate! Noi, practic, nu suntem în război nici cu Rusia și nici cu China (pe care o mâncă în accelerație), dar asta nu înseamnă că publicul nostru, cel căruia îi solicităm atenția reclamelor noastre, nu este afectat. În primul rând, din punct de vedere al businessului, această degringoladă geopolitică mută atenția potențialilor noștri clienți înspre o zonă de ideologie de război. În al doilea rând, să nu uităm că nici pandemia nu ne-a ajutat foarte tare în a ne oferi liniștea necesară de a „discuta” cu prospecți pe parte de marketing.

We are f**ked up!

Problema este, repet, de captare a atenției. Nu mai avem, în acest moment, instrumentele psihologice necesare de a direcționa atenția către produsele noastre de vânzare. Mai ales noi, cei de la Abracadabra, pentru că ne ocupăm exclusiv de produse și servicii premium, suntem puși în ipostaza de a vorbi cu pereții. Când omul e atent doar la supraviețuire, la conflict și la siguranța familiei lui, pot să încerc eu să îi vând chiar și luna de pe cer, cu promoție de 80% discount, că tot nu mă va băga în seamă.

Băi! Și știam eu că sunt parte dintr-o generație specială. Am prins Revoluția, am prins Capitalismul modern și chiar eclipsa din 2000. Am prins internetul românesc și pe Dorel, ca prim influencer al României. Nu mai vorbesc de marketing de pandemie și dezvirginarea în Metaverse. Băi, dar chiar existența unui război pe față nu îmi imaginam că mă va deranja din cariera mea superbă de marketing.

Și totuși, dacă… aceasta este lebăda neagră pe care o așteptam?

Câți dintre noi au șansa să devină un nou Ogilvy? Sunt aproape convins, poate din falsă modestie, că există undeva o oportunitate ascunsă în tot acest amalgam de evenimente. Știți că cei mai mulți bani pe care i-am făcut în ultimul an au fost din inovație pragmatică? Când am inventat acest serviciu, în 2017, mă gândeam, din nou, că inventez ceva ce nu va folosi nimănui. Și, totuși, 60% din veniturile agenției mele din ultimul an au venit din acest segment exotic în care lumea ne plătește să venim cu soluții futuristice pragmatice pentru afacerile lor. Într-o lume a incertitudinii și a imposibilității de a prognoza atitudini de piață, oamenii au înțeles să ne dea bani (și crede-mă că suntem departe de a fi ieftin) pentru promisiuni unice de vânzare. E drept, jumătate din clienți noștri sunt „din afară”. Dar jumătate văd în noi oportunități de „bol de cristal”, din simplul motiv că suntem… tâmpiți. Știm să gândim versiuni viitoare ale produselor clienților noștri, transpuse într-un viitor distopic cretin, cu adversari de tipul UBER, care demolează industrii vechi de 50 de ani, cu pandemii și, acum, cu războaie.

Viața merge înainte, oricât de puturoase sunt beșinile deștepte ale lui Putin.

Dacă va fi WW3, va fi un război în care nu vor muri atât de mulți consumatori

Să îmi iertați morbiditatea, dar ascultați-mă o secundă. Suntem o lume populată de consumatori. Niciuna dintre părțile aflate în discuție nu vrea să omoare consumatorul generic. Pe cine ar ajuta? Nu mai vorbim despre teritorii, nu mai vorbim despre resurse teritoriale decât într-o foarte mică măsură. Ecuația primordială este despre bani. Fie că ei vin redirecționați din partea statului influențat de o parte sau de alta, dar mai ales din cucerirea unei piețe de consum. Am evoluat, dragii mei. Războiul acesta, dacă va fi să fie la amploarea unui război mondial, va fi despre teritorialitatea consumerismului. Cumpărați de la noi și nu de la alți cretini.

Concluziile temporare
Managementul fricii de consumator

Imediat după evenimentele din New York, din 11 Septembrie 2001, cea mai mare creștere din punct de vedere comercial a fost pe segmentul de rujuri. Nimeni nu se aștepta, chiar pe zona de frumusețe, să existe o astfel de creștere a consumerismului. Oamenii acționează într-un mod neașteptat în situații de criză. Nu avem de unde să știm cum va reacționa „piața” și, cu atât mai mult, acesta este un motiv în plus de a ne concentra pe oportunitățile ascunse ale zilei de mâine.

Nu vă opriți din marketing, dragii mei.

Nu așteptați să vedeți ce ascunde ziua de poimâine.

Și, mai ales, nu sperați să revină normalitatea închipuită a minților voastre. Ea nu mai există. Repet, normalitatea nu va reveni niciodată. Iar dacă vă însușiți această evoluție cognitivă, de a nu spera în revenirea normalității închipuite, abia atunci ați câștigat adevăratul război: cel cu potențiala viitoare normalitate. Să nu uităm că următorul tip de „normal” este dictat de ceea ce se va întâmpla, iar la acest capitol și noi avem un cuvânt de spus, chiar dacă nu ne numim Vladimir Vladimirovich Putin.

Încă suntem stăpânii propriului nostru destin, din punct de vedere al marketingului.

Care este hashtagul care sprijină Ucraina în aceste zile?

Vedeți cât de ipocriți suntem? Habar nu avem. Je suis ce? Je suis Ucraina? Exact!

 



ULTIMA ORĂ

  • Acum 4 hours FOTOGRAFILA
    Poate ne spune un specialist în lege: în cazul statuii lui Iuliu Maniu asistăm la o vandalizare (faptă penală)? Că primarul ne minte ca o servitoare. Chiar muncitorii sunt de vină?
  • Acum 6 hours In vizor
    Tronsonul Nădășelu-Zimbor de pe Autostrada Transilvania rămâne încă o tură muzeu
  • Acum 7 hours In vizor
    PNL are patru ”dottore” în funcții înalte în stat. Scandalurile tezelor de doctorat ale premierul Ciucă și miniștrilor Bode, Cîmpeanu și Roman, dovada că celor din PNL nu le pasă de imaginea partidului. O dovadă în plus: Roman și Cîmpeanu se întorc în prima linie politică
  • Acum 8 hours Eveniment
    CLUJ-NAPOCA MILIONULUI DE LOCUITORI DUPĂ EMIL BOC, are sub 300 de mii conform recensământului din 2021, care s-a ținut în 2022
  • Acum 9 hours Eveniment
    Tânăr de 20 de ani din Cluj, dispărut de la unitatea medicală unde era INTERNAT. Dacă-l vedeți sunați la 112!
  • Acum 10 hours Analiza
    Comedia lui Boc: După 5 ani de studii de fezabilitate (a se citi bani irosiți), centura Cluj începe cu lărgirea unei străzi pe 2 km
  • Acum 10 hours Justitie
    Victor Piţurcă, eliberat și pus sub control judiciar. Primele declarații după ieșirea din arest
  • Acum 10 hours Cooltura
    DEMONII- Spovedania lui Stravoghin, un spectacol de excepție al Naționalului Clujean. In absentia lui Tihon, drama regizată de Tudor Lucanu îl scoate în evidență pe profetul Dostoievski
  • Acum 11 hours Justitie
    Victor Pițurcă, adus cu duba la DNA: a fost adus și fiul lui în fața procurorilor
  • Acum 12 hours Politica
    Marcel Ciolacu: “Dacă toate companiile cu capital românesc plătesc minimum 1% din cifra de afaceri, atunci mergem cu 1% pentru toată lumea”
  • Acum 1 day PubliNews
    Mai multe branduri s-au alăturat campaniei Winter Sale din Iulius Mall Cluj, iar reducerile ajung până la 70%!
  • Acum 1 day Politica
    Marcel Ciolacu după reținerea lui Pițurcă: ”Cred că nu va fi singurul caz!”
  • Acum 1 day General
    L-A PUS LA LOC, PROBABIL CA SĂ-L POATĂ DA ÎNAPOI JOS, DAR DE DATA ACEASTA, “CU RESPECT”. Iuliu Maniu a revenit pe soclu
Citește și...
Recomandările redacției
TOP CITITE