In vizor

Harta roșie a sesizărilor din Cluj-Napoca. Peste 450 de clujeni s-au plâns în primele 12 zile ale anului

Nu, imaginea de mai sus nu are nicio treabă cu aglomerația de la începutul școlii. Nu e nici un ambuteiaj pe Waze. Acestea sunt toate sesizările pe care le-au trimis clujenii către Primărie în primele zile din 2020. Sunt lejer peste 450 de plângeri, care mai de care. Unele extrem de fondate, altele puerile. Dacă ar fi să le împărțim la cele 12 zile care s-au scurs din anul acesta, aproximativ 38 de persoane s-au plâns de ceva zilnic, indiferent că e vorba de parcări, străzi, creșe sau poluare.

Cele mai multe sesizări au fost despre, ați ghicit, străzi. Nu mai puțin de 120 de sesizări au fost făcute în acest sens. Cele mai multe sunt de pe strada Soporului unde peste 40 de cetățeni s-au plâns de faptul că nici în 2020 nu au asfalt. În fapt, aceasta pare să fie principala problemă a clujenilor. Uneori, este vorba despre lipsa cu desăvârșire a asfaltului. Alteori, despre calitatea proastă a drumurilor și numărul mare de gropi de pe carosabil. Pesemne clujenii s-au săturat să tot stea cu mașinile în service, așa că au luat cu asalt site-ul primăriei încă din primele zile ale lui 2020. Alte probleme semnalate la capitolul infrastructură țin de trotuarele pe care îți rupi picioarele, rampele care uneori lipsesc cu desăvârșire, dar și unele blocuri ale căror scări sunt atât de degradate încât se sfarmă sub bocancii locuitorilor.

Pe locul doi la numărul de probleme semnalate se află capitolul parcări. Aici se află și dovada că cetățenii clujului parchează hatic ori din nesimțire, ori pentru că pur și simplu nu au unde să își lase mașinile. Aproximativ 80 de persoane s-au plâns în ultimele zile de mașinile parcate aiurea. Multe dintre ele fac referire la mașinile abandonate, unele de câteva luni, și în legătură cu care s-au făcut nenumărate sesizări, dar nimeni nu le-a rezolvat până acum. Alte nemulțumiri țin de trotuarele ocupate de mașini și nemulțumirea mămicilor care nu pot trece cu căruciorul pe lângă vehiculele parcate, dar și despre mașini staționate aiurea, care încurcă vizibilitatea la trecerile de pietoni și nu numai.

Pe locul 3 avem problemele cu parkingurile și cererile de parcări. Deci, tot mașini, tot infrastructură, doar că de data aceasta vorbim despre birocrație. Observăm nu doar că avem probleme grave cu infrastructura rutieră, cu traficul și cu locurile de parcare, dar avem probleme și la modul în care administrăm aceste probleme. Astfel, 40 de cetățeni s-au plâns în ultimele zile că nu își pot depune cererile pentru parcări, că nu au loc, că au nevoie de ajutor. Cel mai frumos mesaj merge, însă, la un locuitor din Zorilor care în data de întâi ianuarie a vrut să intre pe site-ul primăriei să își depună cererea online pentru parcare, când, surpriză, un anunț de-o șchioapă îl anunța că serviciul este disponibil doar din data de 6 ianuarie. La care, răspunsul omului:

„Am accesat acest link în data de 1 ianuarie. Sensul acestor servicii este de a oferi acces neîngrădit pentru utilizarea lor. În România sărbătoresc și calculatoarele?

Delicios.

Observăm că primele trei locuri sunt ocupate de problemele privind traficul rutier și infrastuctura. Pentru clujeni, cel puțin la numărul de sesizări, următoarea problemă este salubritatea. Nu mai puțin de 36 de clujeni s-au plâns că nu au pubele pentru colectare selectivă, că mașina de gunoi nu își respectă orarul, sau că gunoiul nu e ridicat cu săptămânile, și multe altele, probleme vechi de ani de zile. Nu mai vorbim de depozitările de deșeuri. Nu mai puțin de 23 de cetățeni au depus sesizări cu privire la faptul că vecinii lor au aruncat prostii în punctele gospodărești. De la mobilier, la materiale de construcții, cele 23 de sesizări le au pe toate.

30 de cetățeni s-au plâns în primele 12 zile ale lui 2020 de semnalizările rutiere. Aflăm de aici, de parcă ar fi o noutate, că sunt clujeni care nu respectă semnele de circulație, că unele sensuri giratorii nu sunt amenajate corespunzător și mai mult încurcă, mai aflăm că majoritatea marcajelor rutiere din oraș sunt șterse, iar trecerile de pietoni abia se mai văd.

Urmează la rând iluminatul electric. Da, e penibil să ne gândim că într-un oraș ca acesta, mare hub IT, avem probleme cu lumina. 27 de cetățeni au avut și i-au scris primarului. Indiferent că vorbim de becuri arse pe ici pe colo, sau de străzi întregi care se scaldă în beznă, sesizările sunt toate acolo, însă nu le citește nimeni. Așa aflăm că pe unele străzi iluminatul nu mai funcționează de o lună, pe altele de câteva săptămâni, pe altele nu a funcționat niciodată. Printre cei care se plâng că nu le merge câte un bec, mai sunt și cei care, sătui să stea în întuneric, au ales în 2020 să pună piciorul în prag. Caz real: pe strada Teleorman nu mai merge lumina de o lună. La fel și pe strada Padin.

Nici CTP-ul nu a scăpat de bălăcăreală. Deși, primăria s-a spălat pe mâini și a declinat atribuțiile și sesizările către compania de transport, totuși 25 de cetățeni s-au plâns de condițiile din mijloacele de transport public, de schimbările orarelor, de lipsa rutelor, și multe altele. Acum, desigur, dacă primăria nu citește, ce ne face să credem că va citi CTP-ul doleanțele oamenilor?

Pe spații verzi și parcuri e o debandadă totală. Sunt 17 sesizari, care mai de care. Pe principiul fiecare cu ce-l doare. Unii sunt supărați că a fost curățată zăpada în parcuri și copiii nu se pot bucura de iarnă. Alții au probleme cu cei mici care urlă prea tare. Alții n-au nicio treabă cu copiii, dar urăsc maxim câinii. Unii sunt supărați că nu sunt toaletați copacii. Alții sunt supărați că sunt toaletați. Singurele sesizări „sănătoase” care chiar merită luate în considerare sunt cele care țin de mobilierul distrus din unele parcuri. Din păcate, în acest sens, sesizările sunt prea puține ca să fie luate în seamnă, semn că spiritul civic la acest capitol e în moarte clinică.

Mai avem apoi clujenii care își pârăsc vecinii care construiesc ilegal. Sunt utili pentru că ajută foarte mult la încercarea de stopare a dezvoltării urbane haotice. Avem 12 astfel de sesizări din care cea mai insistentă a fost trimisă de nu mai puțin de patru ori. Este vorba despre o reclamație referitoare la montarea unui aer condiționat pe o clădire monument de pe strada Memorandumului. Un aer condiționat care, din ce ne spune reclamația, pare să fie și un pericol de incendiu, având în vedere că este poziționată deasupra tabloului electric.

La coada clasamentului se află taxele și impozitele de care s-au plâns doar patru clujeni, precum și rețeaua de canalizare și apă, unde au fost înregistrate 6 sesizări și care oricum au fost declinate către Compania de Apă.

Restul sesizărilor, incluse la categoria „Altele” sunt 50 la număr și sunt care mai de care. De la poluare la lipsa locurilor în creșe, grădinițe, probleme cu drumurile, câini pe străzi și câte și mai câte.

Orice ar fi, fiecare sesizare de mai sus, că e fondată, că nu, are un lucru în comun. Niciuna dintre ele nu a fost rezolvată. Nici măcar o bucățică dintr-una din cele peste 450 de sesizări înregistrate în 2020 pe site-ul primăriei nu a primit vreun răspuns. Dacă administrația locală ar fi deșteaptă, mai ales acum, în an de alegeri, ar lua frumos lista cu cele mai multe sesizări și ar rezolva-o. Vă ajutăm noi, doar repetați după noi:

„Conform numărului de sesizări înregistrate în primele două săptămâni din 2020, clujenii au o problemă gravă cu: infrastructura rutieră, administrația drumurilor, parcările, traficul infernal”.

Atât! Restul e can-can.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *