Doi tineri fotografi, sot si sotie, s-au impus cu succes intr-un segment de nisa pe piata serviciilor fotografice din Cluj, fotografia comerciala.
Roxana si Adrian Petrean, proprietarii business-ului Foto27, si-au dat seama de faptul ca, pe langa fotografiile de familie si de eveniment pe care le realizeaza, isi pot diversifica activitatea si inspre societatile comerciale care ar avea nevoie de serviciile lor (fotografia de produs, fotografia de interior si fotografia culinara).
„Totul a inceput cu cinci ani in urma cand, intre doua sedinte foto pe care le aveam in studio, ne-am gandit sa realizam din joaca si fotografii pentru diferite site-uri de stock. Ne-am apucat sa fotografiem obiectele care ne cadeau in mana, sa gatim si sa fotografiem procesul si rezultatul final, dar nu arata nici pe departe cu ce vedeam noi pe diferitele site-uri de profil. Astfel, am dat cateva telefoane, am trimis cateva mailuri unor restaurante din Cluj si ne-am oferit sa le fotografiem cateva preparate in schimbul acceptului de a folosi acele fotografii in scopuri comerciale. Incet-incet, am ajuns sa fim contractati de restaurante locale pentru realizarea meniurilor si pentru site-urile proprii”, ne povesteste Roxana.
Totodata a crescut si numarul cererilor pentru fotografia de produs. Printre clientii celor de la Foto27 se regasesc firme care produc sau comercializeaza echipamente sportive, articole de intretinere, haine, pantofi, posete, mobilier, apartura medicala, corpuri de iluminat, produse ceramice, telefoane si tablete.
Cu fotografia de interior cocheteaza de mult dar au inceput sa investeasca mai mult timp in acest scop doar in urma cu doi ani.
„Am investit in cursuri de aprofundare a tehnicilor de fotografiere si retusare a proiectelor foto arhitecturale, ne-am achizitionat aparatura specifica acestui segment si ne-am lansat cu succes in aceasta ramura a fotografiei. Am avut colaborari cu hoteluri si pensiuni din Cluj-Napoca si imprejurimi, cu diverse cabinete stomatologice, saloane de infrumusetare, restaurante, agentii imobiliare, constructori de case.”
De cele mai multe ori, clientii ajung la ei dupa ce au incercat ei singuri sa isi fotografieze produsele/serviciile si nu au fost multumiti de rezultat.
„Textul e cam acelasi de fiecare data. “Si fiul meu are un aparat profi si a incercat el sa ma ajute dar nu i-a iesit.”, „Ne-am facut noi pozele dar sunt prea intunecate, le trebuie cred Photoshop si noi nu stim”, „Ne-am gandit sa ne facem noi singuri pozele dar investitia intr-un aparat e prea mare asa ca venim la voi”. Eu incerc de fiecare data sa ii fac sa inteleaga ca fiecare om are meseria lui; din pacate, inca, romanul e bun la toate – electrician, faianter, mecanic si nu in ultimul rand, fotograf.”, spune Roxana.
Din fericire, antreprenorii mai tineri incep sa inteleaga rostul fiecaruia in economie si externalizeaza din ce in ce mai multe dintre activitatile pe care nu le pot face singuri.
„Proprietarii de business-uri ar trebui sa inteleaga ca nu e suficient sa ai un site plin de text, imaginile conteaza si fac diferenta. Luam trei exemple elocvente:
1.Cand cauti un loc de cazare, primul si cel mai esential contact pe care il ai e cu fotografia. Daca imaginea e slaba si total neatragatoare, treci mai departe fara nicio remuscare.
2.De asemenea, exista inca agentii imobiliare cu servicii proaste si scumpe care se bazeaza pe imagini strambe, miscate si cu boarfele aruncate in mijlocul camerei. Genul acesta de anunt imobiliar genereaza o repulsie imediata fata de un imobil fotografiat corespunzator.
3. In cazul restaurantelor care ofera livrari la domiciliu este absolut necesar ca acele preparate sa fie fotografiate cum trebuie. Inca mai sunt numeroase pizzerii si restaurante care au in meniu poze facute cu telefonul sau, si mai rau, nu au deloc. E aproape imposibil ca unui client sa-i fie starnita pofta pentru un anumit preparat cand imaginea acestuia e alterata sau inexistenta.”
Roxana are si un sfat pentru proprietarii de business-uri, in special celor care au un contact direct si constant cu clientii lor.
„Sa caute doi-trei fotografi care „le trag cu ochiul”, sa puna mana pe telefon sau sa trimita mailuri, sa ceara oferte pentru servicii fotografice, sigur unul dintre ei se va plia pe nevoile lor. Aproape orice tip de business ar avea, au nevoie de fotografii profesionale daca vor sa fie luati in serios.„