Câștigătorii concursului de soluții, având ca temă amenajarea ansamblului urban „Cetățuia”, municipiul Cluj-Napoca, și-au prezentat în cadrul unei dezbateri publice proiectul de modernizare și amenajare a acestei zone. Contractul de servicii și proiectare cu asocierea Metapolis Arhitects BVBA – Atelier Mass SRL și Ana-Maria Horvath, câștigătorul concursului a fost încheiat în luna august a anului trecut.
Proiectul de modernizare a fost prezentat de Arhitectul Mircea Muntean:
Cetățuia este un punct de Belvedere de care profită foarte multă lume, dar este un loc de refugiu verde, unde alocuri natura este sălbatică, dar este și greu accesibilă din cauza degradărilor și alunecărilor de teren. Ultimele amenajări mai consistente s-au făcut în urmă cu 40-50 de ani, dsr și datorită împrejmuirilor din ce în ce mai prezentă.
Are valență de fortificație militară istorică, dar este foarte greu de ghicit. În afară de câteva clădiri istorice, e foarte greu de reperat unde este de fapt cetățuia. Toată această bogăție de roluri pe care le are cetățuia, putem vorbi de un bun al orașului, care este însă foarte fragil. Proiectul merge pe două planuri: să releve componentele ansamblului, componentă geologică, ecologică, peisageră, patrimonială dar și de agrement. Dar și să aducă la zi sistemul de stabilizare a versantului, de avertizare și de prevenire a alunecărilor de teren și a desprinderilor de blocuri de piatră.
Soluțiile de stabilizare vor fi refacerea drenurilor și a zidurilor de sprijin, pe cât posibil ascunderea lor sub stratul vegetal. Cu siguranță sistemul va trebui extins și în zona de vest unde nu a fost executat. Acolo unde renovarea nu este posibilă se va impune refacerea completă a acestui sistem de stabilizare. Propunem și un sistem de avertizare și de urmărire în timp. O serie de senzori de avertizare pentru a ști ce măsuri trebuie luate din timp să nu apară alunecări.
Zonele de acces
Azi parcul Cetățuia este accesibil pe aleea scărilor, o aleea destul de dreaptă care nu prea permite explorarea întregului versant. Accesul dinspre Podul Elisabeta s-a degradat datorită alunecărilor de teren. Propunem ca cele două accese să devină spații publice mai generoase, cu îndulcirea versantului. Propunem străpungerea cu un pasaj pietonal a străzii Copernicus. Strada nu este afectată cu nimic, proprietarii caselor vor putea intra cu mașinile la fel ca și astăzi.
La Podul Elisabeta propunem să aducem de pe versant soclul Reginei Elisabeta și de la muzeu să repunem statuia în spațiu public. Soclul este undeva mai sus, într-o zona afectat foarte tare de alunecările de teren.
Propunem deschiderea din nou a clădirii cunoscută de unii clujeni ca Albinuța. Deschiderea acestei clădiri către spațiul public așa cum a fost cazul și în trecut. În plus față de deschiderea către strada Dragalina propunem și deschiderea construcției către o mică piațeta.
Alei
Pe versant elementul peisager reprezentat de stâncă, de zona împădurită trebuie să domine și aleile să fie subordonate. Pentru aleea scărilor propunem să revenim la traseul istoric în care era o singură alee care șerpuia și care o făcea mult mai accesibilă. Propunem să trecem de la sistemul în care avem trepte foarte abrupte la un sistem cu trepte rare, dispuse egal. Pe această alee propunem să desființăm scările care nu au un rol structural pentru a pune în valoare cât mai mult zonele de stâncă. Se propune desființarea Pergolei pentru a amenaja o terasă accesibilă pentru public, fără amenajări comerciale. Aleea străzilor fiind foarte circulată să propune să fie făcute din beton dezactivat. Este un beton în care agregatele sunt vizibile. Este un aspect similar cu cel al pietrișului, dar mult mai durabil.
Pe versant sunt o serie de alei paralele amenajate în anii 60 care se păstrează, dar vor fi reabilitate, fiind foarte afectate de alunecări.
Aleea de sub stâncă urmează în proporție destul de mare traseul aleii de sus, dar e un pic adaptat pentru a pune în valoare stâncile. Vor fi adăugate două noi legături pietonale diagonale care vor deschide multe noi posibilități de traversare. Toate aceste alei vor fi fără trepte pentru a permite accesul cu cărucioare sau biciclete.
Aleea de belvedere va fi complet regândită, își păstrează traseul dar vor fi puse în valoare stâncile. Parapetul va fi compus din blocuri de piatră astfel încât locul de șezut va fi păstrat, dar va fi mai bine integrat în peisaj.
Zona balconului va fi lărgită și se va pune un parapet metalic. Propunem restaurarea rotondei ca un spațiu public, accesibil. Locul de joacă de la Dragalina se păstrează, cu o echipare cu echipamente de lemn.
De asemenea sunt propuse puncte de informare, mici plăcuțe prin care să se poată urmări pe un traseu marcat toată bogăția de stânci, de fosile.
Cetatea
Arhitectul Silviu Aldea a oferit informații despre proiectul de modernizare a cetății și a menționat că se dorește înlăturarea Monumentului Eroilor.
Cetatea este cel mai vechi ansamblu de arhitectură barocă laică păstrată. Fortificațiile au fost ridicate în secolul XVIII dar acest lucru nu este la cunoștința publicului general. Cetățuia e doar un loc pentru Belvedere. Cetatea a reușit să supraviețuiască tendinței de demolare a fortificațiilor și reprezintă o valoare inestimabilă.
Se propune reconfigurarea bastioanelor alterate prin repoziționarea accesului. Înlăturarea lucrărilor realizate pe bastionul sud-estic: înlăturarea Monumentului Eroilor cu discuția dacă se poate muta în altă parte, înlăturarea treptelor. În ceea ce privește monumentul nu considerăm că își are locul aici. Vom înlătura lucrările din zona porților de acces. Prin porțile de acces trebuie stabilit un acces nerestricționat. Ele sunt ganguri de acces în cetate și trebuie restabilită accesabilitatea pe toate cele trei laturi ale cetății.
Pe platoul central se dorește reîntoarcerea la un interior de cetate prin înlăturarea diferențelor de nivel și a parcării existente astăzi. Dorim crearea unui platou pietonal generos.
Se propune includerea turnului parașutiștilor în circuitul turistic. Modernizarea accesorului care să faciliteze accesul la nivel superior, iar turnul va deveni azi un punct de observație. Terenul de fotbal rămâne și va fi amenajată o zonă pentru practicarea sportului.
În ceea ce privește mobilitatea arhitecții au prevăzut două locuri posibile pentru stații de transport public, în nord la strada Cetății și una pe platou. Introducerea unui sens unic pe strada Șerpuitoare la început și pe strada Negruzzi pentru a se putea amenaja parcări în lung. Pe strada Negruzzi să fie amenajate exclusiv parcări pentru autocare. Nu considerăm că este oportun să se introducă piste de biciclete, dar pentru utilizatorii ocazionale sunt alei care sunt accesibile. Parcări pentru biciclete la toate intrările. Strada Cetății devine pietonală cu acces auto doar pentru riverani.
În privința amenajării acestui obiectiv turistic, președintele OAR, arhitectul Șerban Țigănaș, este îndreptățit să considere că schimbările în bine se derulează extrem de încet, cu mari întârzieri, dovadă că administrația liberală a permis în timpul celor 16 ani de conducere a Primăriei de către Emil Boc degradarea continuă a acestui ansamblu de interes public, cu puternică încărcătură istorică.
Citește și: