Vocea ta

Fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă: „Centura metropolitană Cluj: un proiect extrem de întârziat și o administrație incapabilă care caută țapi ispășitori”

Fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, a postat astăzi pe pagina sa de Facebook un mesaj critic la adresa administrației Boc în privința centurii metropolitane a Clujului, „un proiect extrem de întârziat” pentru care, în opinia fostului ministru, decidenții orașului ”smart” caută țapi ispășitori.

Vă redăm integral mesajului fostului ministru USR Cătălin Drulă:

„Centura metropolitană Cluj: despre un proiect extrem de întârziat și o administrație incapabilă care caută țapi ispășitori

De 5 ani domnul Emil Boc a preluat în propria ogradă acest proiect și nu a reușit până azi să finalizeze nici măcar studiul de fezabilitate.

Faptele sunt foarte clare și nu mint:

– în 2017 primăria clujeană a preluat de la Compania de drumuri proiectul centurii metropolitane Cluj, asumându-și că va realiza cel puțin studiul de fezabilitate;

– în 2018 s-a semnat contractul pentru acest studiu de fezabilitate. Termen de realizare: 12 luni.

Au trecut 4 ani de la semnarea acelui contract și încă nu este aprobat studiul de fezabilitate. Nu există acord de mediu. Nu sunt făcute exproprieri. Și, evident, nu e lansată licitația de lucrări.

Iar domnul Boc nu ne explică de ce proiectul este atât de intârziat, ci aruncă cu acuze spre vinovați imaginari.

În 2021, împreună cu echipa mea de la Ministerul Transporturilor, am discutat în mod repetat cu proiectanții centurii Cluj, i-am invitat la compania de drumuri pentru a bate în cuie soluțiile tehnice, iar specialiștii din CNAIR au mers la Cluj pentru a accelera aceste etape.

Mi-aș fi dorit din toată inima ca acest proiect major pentru Cluj în valoare de 800 de milioane de euro să fie mult mai avansat și să poată fi inclus pentru finanțare europeană prin PNRR.

Însă cerințele Comisiei Europene au fost extrem de clare: proiectele trebuie finalizate cel târziu în 2026. Nu puteam să argumentez că un proiect pentru care doar studiile durează 4 ani va fi licitat și construit în următorii 4 ani.

Finalizarea PNRR a fost un proces extrem de complex, cu mii de ore de muncă cu un rezultat pe care mi l-am dorit 100% profesionist și nu populist. Iar Clujul pot spune că este printre cele mai bine finanțate zone din România prin PNRR: Autostrada A3 Transilvania Cluj Napoca – Zalău, modernizarea magistralei de cale ferate Cluj Napoca – Oradea, metroul M1 din Cluj sau lucrări de ridicare de restricții de viteză pe magistralele feroviare Cluj Napoca – Dej – Baia Mare/Beclean, Cluj Napoca – Teiuș.

Am găsit la vremea respectivă și soluția corectă de finanțare pentru centura Cluj: fonduri structurale “clasice”, Programul Operațional Transport 2022-2030. Domnul Boc știe asta pentru că i-am comunicat direct la vremea respectivă și mi-a dat dreptate că este soluția corectă.

În schimb, de la o vreme s-a apucat să îmi menționeze numele obsesiv și să arunce cu vina imaginară spre PNRR. Domnule primar, mai bine apucați-vă de treabă, că proiectele de infrastructură se fac cu muncă și seriozitate, nu cu gargară și populism”, i-a transmis fostul ministru Drulă primarului Boc, care a declarat la radio, în această dimineață, pe același subiect:

„Noi ne facem datoria și ne ducem cu proiectele la nivelul guvernamental. Acei bani sunt de la nivel guvernamental, cei care țin de centură, acuma am primit un aviz de la Consiliul Județean și avizul de Mediu, după care pleacă în furcile caudine ale ministerului, să-și aprobe interministerial și hotărârea de Guvern și, evident, managerierea efectivă este a guvernului!

Evident că sunt extrem de supărat pe USR, USR – Drulă, că acuma nu mai știu care e USR – Drulă, USR – Cioloș, sau USR – Drulă, de data asta, care ne-a scos centura metropolitană din PNRR. Pentru că dacă nu o scotea, această centură era exact ca metroul, într-o fază extrem de avansată. Adică, cum avem acum licitația pentru metrou, puteam să fim și într-o fază atât de avansată, pentru că acele proiecte se prioritizau în manieră absolută de toate nivelurile. Și atunci ar fi ajuns ca și cu metroul, să fim în fază de licitație. Ne-a scos domnul Drulă, ne-a scos șansa de a avea decongestionat traficul din Cluj, cu mulți ani mai devreme. Aia ar trebui să știe fiecare clujean: că Bode și cu Boloș au pus centura metropolitană în PNRR, domnul Drulă ne-a scos-o afară din PNRR și să știe bine ce a făcut USR în această privință. (…) Asta este bine să o știe USR-ul, atunci când mai invocă diverse lucruri, să se uite în propria ogradă! Sunt direct răspunzători politic în fața clujenilor pentru faptul că stăm în trafic și nu avem centura metropolitană!”

Ce știu clujenii putem remarca din comentariile postate de aceștia sub postarea ministrului USR Drulă, distribuită și în grupul de Facebook Clujul Civic:

„Centura Clujului”, a scris Iakob Attila, oferind, drept exemplificare, și următoarea imagine:

„Așa ca termen de comparație, 2018 se începe construcția celui mai lung pod, peste strâmtoarea Dardanele. 2022 – construcția este finalizată, și așa, ca desert, și o autostradă cu 3 benzi pe sens. Autostradă, nu drum rapid. Clar că suntem specialiști în SF-uri și în campanii electorale”, a comentat Paul Borde.

„Trebuia să scoateți de pe listă și metroul din Cluj, un proiect fantasmagoric care va pune pe butuci funcționalitatea orașului. Vreți să spuneți că acest proiect se va finaliza până în 2026???”, a scris Radu Dulău.

Emil Moldovan i-a atras atenția ministrului Drulă, sub postarea sa:

„Ceea ce nu ştie acest domn Drulă sau se face că nu ştie e că noi la Cluj avem PRIZE USB ÎN BĂNCUŢE SMART ŞI ÎN AUTOBUZE. E mare invidia, domnule Drulă!”