Din oras

Flexul lui Apostu a ruginit. Panourile ilegale au sporit. Boc a amutit

In ultima perioada, orasul din Inima Transilvaniei pare sa se transforme intr-o adevarata jungla in ceea ce priveste publicitatea stradala. O recunosc chiar specialistii care spun ca, in ciuda faptului ca exista reglementari clare si chiar un regulament local, firmele de afisaj stradal fac ce vor in oras si ilegalitatile le sunt tolerate de autoritati.

Vehementa lui Emil Boc de acum sase ani, pe atunci premier, cand trambita in fata presei necesitatea reglementarii acestei situatii, ba chiar organizarea unei licitatii transparente pentru fiecare panou publicitar, a disparut ca prin minune.

Chiar si „flexul lui Apostu” cu care fostul primar ameninta sa taie cadrele metalice ale tuturor panourilor publicitare ilegale a ruginit de atata uitare.

„Orasul arata din ce in ce mai rau, iar mijloacele de publicitate ilegale se inmultesc pe zi ce trece. Pare o situatie scapata de sub control, regulamentul nu se respecta deloc, iar prin faptul ca se tolereaza aceasta publicitate excesiva inseamna incalcarea drepturilor cetateanului la o imagine urbana civilizata. E de datoria Primariei sa apere aceasta imagine si e de vina cetateanul ca isi lasa acest drept calcat in picioare. Intreprinzatorul e din principiu veros si abuzeaza atata cat i se permite”, a precizat arhitectul Virgil Pop, secretarul Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice

Pentru ca urbea se vrea capitala culturala si va fi capitala europeana a tineretului in 2015, Ziar de Cluj vine in sprijinul inspectorilor Primariei pentru a-i ajuta sa restabileasca imaginea urbana pe care o merita Clujul.

Potrivit „Regulamentului privind organizarea, autorizarea si amplasarea mijloacelor de publicitate pe raza municipiului Cluj-Napoca”, in zona protejata nu se poate face publicitate comerciala, ci doar promovare pentru evenimente temporare care sunt in interesul comunitatii, precum festivaluri sau evenimente culturale. Cu toate acestea, in plin centrul orasului troneaza un panou publicitar mobil pe Bulevardul Eroilor cu reclama la compania de telefonie mobila Vodafone. Avand in vedere dimensiunile acestui panou, este imposibil de ratat de patrulele de politisti locali, cei care sunt abilitati sa faca verificari si sa ia masuri.

 

Publicitate ilegala pentru Vodafone. Emil Boc nu o vede.

 

„Cum poate sa stea un panou inalt de 10 metri in mijlocul orasului de doua sau trei luni si nimeni sa nu faca nimic? Regulamentul spune clar ca in zona de protectie nu se face publicitate comerciala si, totusi, acel panou este acolo. Asta nu poate decat sa insemne ca Primaria, care este administratorul urban principal, tolereaza aceste ilegalitati. Eu am facut sesizare la Primarie pentru acest panou, dar si pentru un altul similar din fata bisericii Sf. Petru de pe Bulevardul 21 Decembrie, fara raspuns pana acum”, a mai spus Virgil Pop.

De altfel, zona de protectie din Regulamentul instituit din 2009 se intinde in perimetrul cuprins de Calea Manastur, strada Horea, Piata Mihai Viteazul, Bulevardul 21 Decembrie 1989 si Calea Turzii pana la intersectia cu Observatorului, cuprinzand toate strazile intre acestea.

Un alt exemplu flagrant cladirea care adaposteste cinematograful Florin Piersic, fostul Republica, din Piata Mihai Viteazul, impopotonata cu reclame la Ursus, Pepsi, Kartago Tours si Neon.

Cu totul intamplator, firma Neon Lighting este cea care a realizat  iluminatul stradal in Parcul Central si Cetatuia, iluminatul arhitectural al Teatrului National si a Pietei Avram Iancu, dar si anumite parti ale iluminatului festiv din oras.

 

Ziar de Cluj va trata constant problema firmelor amplasate pe cladirile protejate in detrimentul frumusetii arhitecturale, convertirea firmelor in reclame, dar si stilul balcanic care pune stapanire pe oras. De asemenea, asteptam cu interes raspunsul municipalitatii la solicitarea privind publicitatea stradala si controalele efectuate. Bineinteles, potrivit legii, reprezentantii Primariei au la dispozitie 30 de zile pentru a formula un raspuns si, in mod evident, nu se vor grabi. Pana atunci, insa, dorim sa ii reamintim primarului Emil Boc o declaratie facuta in 2007, cand promitea un regulament de publicitate, realizat doi ani mai tarziu de succesorul sau, Sorin Apostu.

“Prin realizarea noului regulament de publicitate ne propunem sa punem in valoare cladirile istorice ale municipiului. De asemenea, vom aplica noul regulament unitar pentru toate firmele de media si speram sa facem din municipiul Cluj-Napoca un oras civilizat, fara excese in ceea ce priveste pubicitatea, un oras cu adevarat european”, a declarat in 13 iulie 2007 primarul Emil Boc.

Foto:
Panou publicitar Vodafone pe bulevardul Eroilor (Foto: Virgil Pop)
Reclame pe cladirea fostului cinematograf Republica in Piata Mihai Viteazul (Foto: Ziar de Cluj)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *