Anchete

EXCLUSIV / Emil Boc si Funar au vandut Clujul pe bani de nimic firmelor miliardare MOL Romania, OMV Petrom si Lukoil, dandu-le concesiuni pe zeci de ani, ca sa faca profituri de sute de milioane de euro!

Suntem singura publicatie din istoria Clujului care a facut dezvaluiri importante despre concesiunile nesimtite pe bani de nimic acordate unor oameni „de vaza” ai Clujului sau unor companii. De la noi ati aflat in anii trecuti, cum au primit terenuri greuceni precum medicul Mihai Lucan sau CEO-ul Terapia, Dragos Damian, terenuri „taxate” cu echivalentul unei pungi de plastic per metru patrat.

Sunt insa multe alte secrete in istoria sulfuroasa a Clujului inca neiesite la iveala. Unul dintre acestea va fi dezvaluit de noi acum si se refera la modul pervers si IEFTIN in care Gheorghe Funar si urmasul sau, Emil Boc, au vandut Clujul pe zeci de ani inainte pe bani de alune. 

Este vorba de terenuri cu o asezare geografica importanta din punct de vedere comercial care au fost cedate „investitorilor” ca sa faca benzinarii profitabile. Aparent, „dilurile” erau facute de ochii lumii in asa fel incat opinia publica sa creada ca vai! dar ce profitabila e asocierea orasului cu benzinarii. In anii intunecati ai anilor post-Caritas, cu o presa slaba, aceste tunuri s-au tras fara prea multa opozitie politica. De presiuni civice nici nu putem vorbi, caci din acest punct de vedere Clujul era in Evul Mediu.

Asa cum vom arata in cele ce urmeaza, pe baza unor documente obtinute din arhivele Primariei, Gheorghe Funar a dat „la tot cartieru'” concesiuni mega avantajoase benzinarilor Romaniei, iar populistul Emil Boc le-a continuat prin diverse acte aditionale, fara sa deschida macar o data gurita aia de taran din Rachitele despre oportunitatea nu anularii, ci renegocierii redeventelor potrivit noilor vremuri de crestere economica si modernizare a Clujului. 

Cu acest prilej, voi demonta si „mitul” existent in memoria urbana cum ca „Mol Romania nu a putut intra ani de zile in Cluj-Napoca, pana la venirea lui Boc, fiindca Funar ii bloca si se temea ca ungurii vor astfel sa se instapaneasca la Cluj”. Funar a avut mereu un discurs fals: pe de o parte, zbiera impotriva shpionilor maghiari care vor sa ne fure Ardealul, pe de alta parte, ramanea inert la procesele de retrocedare ale cladirilor din centrul Clujului, castigate mai apoi de comunitatea maghiara (ca or fi fost fundatii sau rituri religioase), trimitand juristi slabi sau chiar neprezentandu-se. 

Da, initial, Gheorghe Funar a acordat celebrului lant de benzinarii SHELL trei terenuri valoroase pe 49 de ani in suprafete de 1500, 2375 si 2400 mp, cu obiectivul „realizarea a trei stații de alimentare cu carburanți auto”, pe urmatoarele adrese:

 

1. B. 1 Decembrie 1918 

2. str. A. Vlaicu

3. str.Primăverii f.n.

 

Citim din actele „asocierii” si despre conditiile „dure” impuse de Primarie: 

 

„- va plăti 6.200 USD/an/amplasament pt. A.Vlaicu şi Mănăştur, respectiv 3720 USD/an/amplasament pt. Grigorescu.

– pe durata de existenţă a Staţiilor, va achita Consiliului suma echivalentă în lei a 0,5 USD/tonă de carburant vândută, având în vedere eşalonarea plăţilor.

– va plăti în avans 305.000 USD/locaţie, pentru amplasamentele A. Vlaicu şi Mănăştur, respectiv 183.000 USD/locaţie pt. amplasamentul Grigorescu, eşalonată după cum urmează:

– va plăti în avans , la data semnătrii contractului suma de 15.000 USD pt. Fiecare locație

– va plăti, în avans, la data obţinerii AC câte 15.000 USD/ locaţie pentru amplasamentele A. Vlaicu şi Mănăştur, respectiv 168.000 USD/locaţie pentru amplasamentul Grigorescu;

– va plăti în avans 275.000 USD/locaţie pentru A. Vlaicu şi Mănăştur la 12 luni de la obţinerea AC şi eliberarea terenului”.

 

Pentru a „bate in cuie” aceasta asociere, au existat mai multe Hotarari de Consiliu Local (HCL): 57/1997, 72/1997, 112/1997, 424/1998, 415/2003, 416/2003, 16/2012.

Ce trebuie sa intelegm din aceasta insiruire seaca de ani si cifre? 

 

Ca Hotararile de Consiliu Local 415 si 416 din 2003 consemneaza efectiv intrarea in piata clujeana a Mol Romania, companie care a preluat lantul de benzinarii Shell. Anul 2003, hmm, pai domnul Ghita Funar era inca bine merci primar, deci „ungurii” au avut cale libera sa intre in Cluj-Napoca. Mit demontat. 

Si HCL 16/2012 care ne arata ca si domnul Boc a relegitimat concesiunea catre MOL. Nici vorba de inasprirea semnificativa a redentelor companiei MOL Romania. 

Acum, hai sa vedem impreuna cati bani a scos MOL din Romania ca profit brut in ultimii ani, de exemplu, de la ultimul act aditional conferit de Boc in 2015: peste 250 de milioane de euro.

 

 

Clujul s-a „caciulit” si in fata OMV PETROM Marketing SRL, gigantul austriac prin care, practic, am vandut o avutie enorma a tarii. Ghita Funar si Consiliul Local au aprobat prin cele doua HCL – 465/1999 si 590/1999 – acordarea a 3000 mp pe 49 de ani pentru „realizarea şi exploatarea unei staţii de distribuţie carburanţi” in celebra locatie din Piata Marasti. Iata si conditiile financiare extrem de „dure”:

– 0,5 USD/tonă carburanţi vândută în staţia care face obiectul asocierii
– va achita anticipat 85 USD/mp. Pentru toată durata asocierii, respectiv 255.000 USD la data încheierii contractului de asociere, dar nu înainte de obţinerea autorizaţiei de construire

 

Practic, suma de plata per metru patrat pentru cei 49 de ani de concesiune este de 1,7 dolari. Terenul oferit moca valoreaza cel putin 3 milioane de euro. Suntem chiar curiosi cate mii de tone de carburanti s-au vandut de atunci si pana azi si cati firfirei a incasat primaria clujeana. Jenant. 

Nu e insa deloc jenant profitul companiei OMV Petrom Marketing care, din 1999 si pana azi, a scos 737 de milioane de euro profit brut din operatiunile din Romania. Doamne fereste sa ceara Emil Boc in toti acesti ani vreo renegociere!

 

 

In fine, Funar a vandut de foarte timpuriu Clujul SI rusilor de la Lukoil, iar Boc nu a avut nimic de comentat in aceasta privinta.

 

Pentru locatia din Piata Abator, prin HCL 235/1998, s-a acordat un teren generos pentru 50 de ani, cu doua acte aditionale emise sub administratia Boc in 2006 si 2008. Si in acest caz, conditiile financiare ale concesiunii au fost absolut jenante: numai in ultimii 4 ani, LUKOIL a avut profit cumulat brut de 85 de milioane de euro.

 

Cat de oportune sunt aceste asocieri in 2021? Este de la sine inteles ca nu se pot „rupe”, dar se pot renegocia. De ce nu face Emil Boc nimic in aceasta privinta? De ce ne vindem ieftin orasul miliardarilor benzinari?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *