Din oras

Emil Boc e demnitar in tramvaie. Restul sunt doar calatori

Tronsonul liniei de tramvai de pe ruta Piata Garii – Bulevadrul Muncii a fost inaugurat astazi de toata functionarimea Clujului, in frunte cu primarul Emil Boc. La ora 13.00 fix, edilul s-a urcat in tramvaiul mov si a facut tura demonstrativa in confortul vagoanelor silentioase, dotate cu aer conditionat. La capatul celalalt al liniei, un tramvai vechi si murdar asteapta ordinul de plecare.

La CUG, statia Unimet in actele oficiale, un tramvai batran sta cu usile deschise. Vatmanul, ca sa evite caldura insuportabila din gramada veche de fier, sta pe scari, la umbra. Asteapta, de cateva zeci de minute, un semn de la dispecerat. O sa transporte, in mod oficial, prima cursa de calatori pe ruta Bulevardul Muncii – Piata Garii, dar numai dupa ce trece “coloana oficiala”. Deocamdata, trebuie sa astepte sosirea si plecarea edilului ca sa poata pune rotile in miscare; fotografii trebuie sa surprinda in aceeasi fotografie doua tramvaie – unul vechi si unul nou, lumea trebuie sa vada diferenta dintre ce a fost si ce este acum.

Drumul insa, spun soferii, dar o spune si vatmanul, nu este nici pe departe pregatit pentru marea inaugurare. Pe tot tronsonul  de 9 statii este un singur refugiu, celelalte statii sunt semnalizate prost si cu semne galbene, temporare. Mai mult,  cele doua benzi pe sens, incepand de la gara si pana in capatul bulevardului, ”se pupa” abia sporadic – pe portiuni imense, linia de travai e ba mai sus, ba mai jos de cealalta banda. Ca sa nu mai zicem ca banda cu numarul doi arata, pe alocuri (dar des), ca dupa bombardament.

“Abia trecem. Aici vor fi o gramada de accidente. Si eu m-am oprit de nu stiu cate ori sa nu intre tir-urile in mine, ca refuza sa coboare de pe banda cu linia, sa intre pe portiunea lor de sosea. Daca fac balans, doamne freste, intra in tine”, spune vatmanul solitar.

Iar omul stie ce vorbeste, doar face meseria asta de peste 20 de ani. In ultimele zile, insa, a circulat fara calatori. Masinaria de fier trebuia sa se obisnuiasca pe noile sine, rotile sale si-au facut incet loc in asfaltul turnat prea aproape. “Sa vedeti cum zguduia cand zdrobea asfaltul”, zice el, ingrijorat. Azi a facut 9 curse, iar cea cu numarul 10 se lasa asteptata. Dispeceratul anunta, la 13.00, ca Emil Boc a plecat de la Gara. Liviu Neag, directorul Ratuc, a trecut in inspectie cu o jumatate de ora mai devreme, doar ca sa fie sigur ca totul e in regula cand va sosi primarul.

Emil Boc si mov-ul

Cateva zeci de minute mai tarziu (care par ore pe scaunele de plastic incinse), unul dintre noile tramvaie, un “mov”, cum ii spun angajatii Ratuc, isi face aparitia. Din el coboara doar cativa fotografi, care imortalizeaza momentul in care cele doua tramvaie stau, paralel, in statie. Apoi, vatmanul din “mov” anunta plecarea: “Haideti repede!”. Apare din nou Liviu Neag, care renunta la masina si se urca si el in tramvai.

Inauntru, puhoi de lume. Scaunele sunt toate ocupate si cativa zeci de calatori stau in picioare. Prea putini sunt ziaristi, cameramani sau fotografi; marea majoritate sunt functionari ai Primariei care nu au vrut sa rateze o zi istorica. Printre ei, Liviu Neag, Emil Boc, Radu Moisin si Gheorghe Surubaru. Nu stau impreuna, fiecare rade si povesteste in partea lui de tramvai dotat cu aer conditionat. Afara sunt 36 de grade, dar in “mov” nu se simte. “S-au urcat si multi calatori care au vrut sa vina prima data pe cursa asta”, spun reprezentantii mass-media ai Primariei Cluj-Napoca. Numai ca, pe drum, tramvaiul nu a oprit in nicio alta statie. Si-a deschis usile, dupa micul popas de la CUG, doar la reintoarcerea in gara, cand Emil Boc a dat mana cu Liviu Neag si a zambit pentru camere.

“Hai, gata, la munca” au fost cuvintele primarului dupa ce a strans mana directorului Ratuc.  Apoi s-a intors catre Radu Moisin, caruia i-a spus, prieteneste, “domnule primar” si l-a invitat la o plimbare. Au coborat, grabiti, prin pasajul garii si s-au scarbit din cauza mirosului. Sepepistii ii asteptau, insa, cu motorul mergand si aerul conditionat pornit la capatul strazii Horea.

Din capatul celalalt al liniei, tramvaiul vechi mai are putin de asteptat si poate duce primii calatori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *