In vizor

Emil Boc: Construcția pasajulului de la Tăietura Turcului OSĂ înceapă anul viitor. Tot printr-o „randare” pe laptop, Maestre?

E joi, e una dintre zilele în care Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca este lăsat să zică orice din faţa unui microfon prietenos. Nu mai dă nimeni 9000 de lei să stea la o cafea cu el timp de 15 minute, dă el, din banii noştri, să-şi facă publicitate pe la tot felul de „radio-ofuri” şi „televizuini”. Azi ne anunţă triunfalist: „Am o veste bună. Anul viitor pleacă la construcție pasajul de la Tăietura Turcului. S-a finalizat licitația, s-a respins contestația și se semnează contractul în decembrie. În 6 luni se va face proiectarea și în a doua parte a anului viitor încep lucrările”.

Parcă-l vedem pe domnul Pasaj plecând agale prin Cluj-Napoca spre locul unde va fi executat prin execuţie. Acum un an, pe 13 decembrie 2021, era încă pe pagina de Facebook a edilului Boc, de unde ne anunţa anunța triumfal, că El, Pasakul de la Tăietura Turcului „a intrat în procedura de licitație”.

Dar să vedem cum s-a târât pasajul de la Tăietura Turcului afară din gura politicienilor, către o planşetă, apoi către coşmarul birocratic românesc:

  1. Era într-o zi, probabil frumoasă, a anului 2013, când PNL Cluj îi propunea lui Emil Boc, proaspăt reînșurubat (cu chin) în al treilea mandat, construirea unor poduri pentru mașini peste calea ferată în zona Fabricii de Zahăr şi pe strada Tăietura Turcului pe motiv că barierele ţin în loc zeci sau chiar sute de maşini odată.
  2. Ce a făcut Emil Boc? Și-a însușit ideea și, după o vreme, a început să o promită. Normal, fiecare an electoral începea cu un pasaj peste calea ferată și se termina în povești.
  3. În 2016, dădea pasaje la tot cartierul, să aibă fiecare clujean pasajul lui.
    ”Primul pasaj pe care îl avem în lucru este cel din Mărăști, unde disputa nu este dacă se face pentru că lucrurile sunt clar adjudecate, disputa este dacă se face suprateran, adică să fie de la biserica Sf. Petru până dincolo de Piața Mărăști, un pasaj suprateran pentru ca cei care merg la Aeroport să treacă pe deasupra pe un pasaj pe stâlp de beton. O altă părere este ca pasajul să fie subteran. Opiniile sunt împărțite, dar specialiștii vor tranșa disputa. Noi suntem pregătiți în 2017 să punem bani din buget pentru pasaj. Din perspectivă pragmatică pe deasupra este mai ușor de făcut, din perspectivă urbanistică și estetică pe dedesubt arată mai bine.  Dacă specialiștii ne vor spune că la pasajul subteran vor fi costuri de realizare, dar va rezolva o problemă pe 100 de ani, nu mă voi opune. Dar părerile specialiștilor sunt cele care vor fi ascultate”,  promitea Emil Boc.
    Cică: ”Pasajul ar urma să rezolve problema de trafic din sensul giratoriu din Mărăști, o zonă foarte aglomerată a orașului.” (ați mai auzit ceva despre acest pasaj?)
  4. Apoi: ”Două alte pasaje pe care municipalitatea le are în vedere ar urma să fie construite la Tăietura Turcului și în Piața Mihai Viteazu.” E? Și-n Piața Mihai Viteazul, peste Cinema ”Florin Piersic”… Mă rog, tot atunci promitea că va lărgi străzile. Atâta le-a lărgit că au rămas clujenii cu gura căscată!
  5. În 2018 clujenii se întrebau disperați: unde e pasajul de la Tăietura Turcului? Și remarcau, pe bună dreptate că: ”Emil Boc  se îngroapă în studii de fezabilitate dar nu finalizează nimic. Au trecut deja doi ani de la alegerile locale şi niciun proiect major finalizat nu putem trece în dreptul lui!”
  6. Boc a dat rapid un răspuns. Rapid din punctul său de vedere, că l-a dat în ianuarie 2020: ”Pasajul rutier peste Calea Ferată va fi făcut de CFR. Primarul Boc a spus public că Primăria ar fi predat studiul de fezabilitate deja făcut pentru respectivul pasaj Companiei care l-ar putea realiza din bani europeni. Termenul este 2023”. Prin urmare, la anul și la mulți ani!
  7. Că la finalul anului 2019, trompeţica lui Boc, Dan Tarcea, declara: ”Pe Tăietura Turcului trebuie să facem un pasaj peste calea ferată. Vorbim de un proiect destul de complex pentru că are multe legături. Este un drum de legătură care vine prin Baciu pe lângă calea ferată şi trebuie să asigurăm legătura cu viitorul pasaj. Avem legătura cu Romulus Vuia și cu Maşiniștilor şi trebuie să rezolvăm această structură. O să fie un drum care va duce spre zona centrală, iar cel de-al doilea drum va fi pe lângă calea ferată care trebuie să facă legătura cu Podul Oaşului. Dacă cineva vrea să meargă din Baciu în Mărăşti să folosească acest drum de legătură. Vor fi 6-7 drumuri care vor fi conectate la acest pasaj suprateran. E un proiect extrem de scump, iar la o primă estimare ne va costa 200 de milioane de lei, dar nu avem momentan toate datele de la proiectanţi.”
  8. Și tot așa: când îl face Primăria, când se face din fonduri europene, mai e puțin și acuși se trag banii din bancomat, când CFR nu vrea, când CFR vrea, nați-o ție, dă-mi-o mie, Boc tot vericaliza la poarta promisiunilor până când, în 13 decembrie 2021, a anunțat triumfal, pe pagina sa electorală de Facebook, că „pasajul de la Tăietura Turcului a intrat în procedura de licitație”
  9. Dar a venit nu-ş ce contestaţie, care s-a finalizat, uite chiar acuşica, ia, după un an.
  10. Aşa că de la anul OSĂ se construiască

După cum citiți: OSĂ!

Termen de finalizare? Când or să vrea astrele să se alinieze perfect.