Vocea ta

Emil Boc a reîncălzit pe Facebook vechea ciorbă cu „Vinerea Verde”. La aproape un an de la implementarea proiectului, mulți încă mai plătesc bilete aiurea-n tramvai: „Și totuși, taxatoarele din busuri de ce nu se dezactivează vinerea?”

Primarul „Clujului Verde” mai mult prin acțiuni de PR a reîncălzit astăzi, din punct de vedere comunicațional, o ciorbă veche, de anul trecut: ”Vinerea Verde”.

Lansat în 18 iunie 2021, programul e simplu: în fiecare zi de vineri, toți doritorii pot călători gratuit cu autobuzele, troleibuzele sau tramvaiele pe orice linie urbană.

Prin aplicarea acestui proiect, Primăria declară că urmărește reducerea poluării, decongestionarea traficului, stimularea călătorilor să renunțe la autoturismul personal, reducerea numărului de accidente rutiere ș.a.

Programul împlinește imediat un an, dar Clujul este la fel de poluat vinerea, traficul e la fel de blocat. „Vinerea Verde” nu și-a atins misiunea verde, doar le-a scutit unora banii pe care îi dădeau vinerea pe transport. Mulți însă, la aproape un an de la implementarea acestui proiect, nu au auzit de această gratuitate, așa că ei continuă să plătească cu cardul în mijloacele de transport, să valideze bilete și abonamente. De ce? Pentru că se poate! De un an de zile, Primăria și CTP nu au găsit o soluție tehnică pentru ca cei care nu știu că vinerea e „verde” să nu poată plăti călătoria efectiv aiurea-n tramvai. Sau măcar o soluție de comunicare, afișe care să sară în ochi în autobuze și-n tramvaie, ca oamenii să știe că vinerea pot circula „ca pensionarii”. O fi Clujul ”smart”, dar nu la găsirea de soluții pentru cetățeni, ci la marketing politic. Așa că astăzi Emil Boc a remarketat programul așa-zis verde, pe pagina sa electorală de Facebook:

„Cluj-Napoca: Vinerea Verde – Stop! Azi mașina stă pe loc!

Politica publică implementată anul trecut de către municipalitatea clujeană cu privire la gratuitatea călătoriilor cu transportul în comun în fiecare zi de vineri continuă.

Cluj-Napoca a fost recent ales pe lista celor 100 de orașe europene care își propun ca până în 2030 să devină neutre din punct de vedere climatic. Încurajarea utilizării mijloacelor de transport alternative la mașină reprezintă în continuare o prioritate pentru Primăria Cluj-Napoca, axată pe direcția verde pe care s-a încadrat în ultima perioadă”, a anunțat primarul, oferindu-le votanților și o serie de fotografii bine ticluite.

Deci, se vede, da? Vinerea Verde, tot Clujul e verde, iar pe unde trece tramvaiul mov, mov e și copacul înflorit! Natura e în deplină consonanță cu realizările primarului, iar primarul cu dorințele cetățenilor! Dar nu cu ale tuturor cetățenilor, dacă citim unele dintre comentariile primite de Emil Boc sub postarea sa:

„Din Dâmbul Rotund trebuie să schimb câteva autobuze să ajung la serviciu. Este ușor de dat sfaturi… De ce a aglomerat dl. primar orașul… „Toată lumea să vină la Cluj.” Ăsta era sloganul. Au venit… acum este exact ce a dorit. Încă mai are o strategie… „grozavă”, demolează fostele fabrici, ex. Armătura, pentru a construi cartiere rezidențiale firmele din Austria.

Unde sunt strategiile de a crea locuri de muncă reale. Nu toți facem comerț și IT. Vedem peste 5 ani… în ce groapă ne zbatem”, a scris Tony.

„Cu tot respectul, domnule Emil Boc, faceți ceva să se extindă Vinerea Verde și-n zona metropolitană. Aproape în fiecare vineri stau jandarmii cu controlorii la Metro să facă razie. Practic beneficiază de lipsa de informare a oamenilor. Acest program e menit să încurajeze lumea să utilizeze transportul în comun, cu acțiuni de genul singur nu încurajează pe nimeni”, a comentat István Călușer.

„Și totuși, taxatoarele din busuri de ce nu se dezactivează vinerea?”, a întrebat Alexandru Rus.

„Reduceți și prețul la carduri dacă tot faceți ceva cu vinerea asta verde. Noi cu abonamente și călătorii pe card nu avem nici un avantaj cu vinerea asta verde sau ce, noi nu merităm, suntem mai bogați sau mai cu moț ca și ceilalți???”, a întrebat retoric Camelia Biriș.

„Foarte bine, extindeți și pe zonele metropolitane, și noi contribuim la RATUC, avem abonamente și bilete mult mai scumpe”, a solicitat Irina Maria.

„Poate și între celelalte localități și Cluj… nici clujenii nu se deplasează până în Centru cu busul… de ce aș da 4.5 lei din Florești… ca pt. 2.5 lei să fac economie. Pierdere mare de timp pt. economie de 2.5 lei”, a scris Mihai Brândușan.

„Pt. cei cu abonamente este fix-pix, se plătesc integral”, a remarcat Aura Enescu.

„Practic Vinerea Verde e platită de cei cu abonamente lunare, deoarece plătești 30 de zile, adică și zilele de vineri. Acel verde e doar pentru cei care și-ar cumpăra bilete. Pe Florești e un dezastru transportul public cu rable de busuri verzi fără nici o dotare de confort, în care faci saună și plătești o grămadă de bani. Dimineața și după-masa la ore de vârf M26 și M21 sunt supraaglomerate de stai lipit unul de celalalt fiindcă sunt insuficiente. Linii dedicate pentru bus sunt foarte puține și nu se mai extind. Asa că nu ești motivat deloc să utilizezi busul, ci tot mai bine e cu mașina personală deocamdată, deși e aproape 9 lei motorina”, a scris Ioan Vidican.

„Degeaba dați gratuit în oraș, când cursele metropolitane rămân cu taxare! Un adevărat efect ar avea dacă ați lăsa integral gratuit Vinerea!”, a comentat Sergiu Simionca.

„Singura șansă ca orașul nostru să devină neutru din punct de vedere climatic până în 2030 este ca să desființați toate parcările, astfel încât lumea să fie obligată să lase mașina la Dej. Felicitări, implementați cu succes această politică!”, i-a transmis primarului Darius Couți.