In vizor

Emil Boc a început să își exporte promisiunile politicianiste și la Bruxelles: ”People need solutions, not stories!”

Emil Boc a început să-și exporte veșnicele promisiuni politicianiste și în afara țării. Primarul municipiului Cluj-Napoca, într-un interviu în limba engleză acordat pentru neweurope.eu (publicație cu sediul în Bruxelles), „despre direcția pe care Cluj-Napoca s-a încadrat raportat la noile tehnologii și potențialul acestora pentru viitorul comunității noastre”, enunță o serie de promisiuni și de proiecte defectuos implementate, cu titlu de mari realizări actuale și viitoare reușite. 

Emil Boc a declarat pentru publicația New Europe că orașul nostru încearcă să atragă investitori cu ajutorul fondurilor europene, pentru a deveni mai „inteligent”. Primarul a descris pentru această publicație planurile municipalității pentru un transport sustenabil și pentru economisirea energiei. Scopul administrației clujene, conform declarațiilor lui Emil Boc, este de a lucra în fiecare zi pentru a îndeplini cerințele Uniunii Europene pentru emisii de carbon scăzute până în 2020, incluzând concepte ca „green mobility”, transport public, dar și conceptul general: “how do you manage your way of life, the quality of life”.

Vă redăm în engleză declarațiile primarului, pentru a nu denatura cu nimic prin traducere sensul spuselor sale:

“In terms of green mobility, we have the following concepts. First, electric buses, new trams, trolleys based on electricity, car-sharing process, encouraging electric cars in the city, putting them on specific lanes with the buses so they will have the possibility to go in the city on specific separate lanes for buses in order to encourage the electric transport,” Boc said, adding that they also plan, using local funds, to build infrastructure for electric cars in the city.

Așadar, primarul promite, ca de obicei, autobuze electrice și noi tramvaie

În Cluj-Napoca s-au cheltuit peste 163 milioane de lei pentru reabilitarea liniei de tramvai. Din păcate, pe linia nouă au circulat, pe lângă tramvaiele noi, prea puține față de promisiuni, mai mult tramvaie vechi, ceea ce a dus la deteriorarea liniei noi. Emil Boc a abandonat ideea extinderii liniei de tramvai până în Florești, deși a fost unul dintre proiectele cu care a câștigat în campania electorală pentru Primăria Clujului din 2012. În plus, pe linia de tramvai de pe Splaiul Independenței, mașinile au început să derapeze în Someș, această linie devenind un adevărat pericol public. 

Promisiunea pentru autobuzele electrice datează din anul 2014. Conform ultimelor promisiuni, acestea vor circula pe străzile Clujului din 2017. Speranța moare ultima, însă, între timp, clujenii continuă să moară de cald sau de frig, în funcție de sezon, în vechile autobuze ponosite. Nici inteligentul sistem de ticketing nu funcționează, cu toate că a fost dat în folosință din luna septembrie a anului 2015. În Clujul anului 2017, în capitala IT-ului românesc, Primăria a considerat a fi necesar să mai irosească încă 800 000 de lei din banii publici pentru revizia acestui sistem care ar fi trebuit să funcționeze din start. Acestea sunt fapte, dincolo de toate declarațiile politicianiste ale primarului. 

O promisiune nouă, prezentă în declarațiile primarului citate de publicația New Europe, este cea că, pentru a se încuraja prezența mașinilor electrice în oraș, acestea vor putea circula pe benzi dedicate, alături de autobuzele electrice. Rămâne de văzut în al câtelea mandat al primarului Boc vom putea circula cu mașinile electrice pe benzi dedicate și pentru câte cicluri electorale va prinde această promisiune la clujenii cărora edilul le va mai cere votul.

“Second, would be cycling and to have a bicycling programme, encouraging people to use bikes all over the city,” a mai declarat primarul pentru New Europe.

Programul Cluj Bike, implementat din fonduri europene, a fost „finalizat” deja într-un mod defectuos. Primăria i-a încurajat pe clujeni să folosească bicicleta ca o alternativă la mașina personală prin piste de biciclete disparate, care încep nicăieri și se termină niciunde, construite nu unde era nevoie de ele, ci unde a crezut municipalitatea de cuviință, prin piste prea înguste, prea puține și încropite doar de formă. Acest program, în loc să faciliteze deplasarea bicicliștilor prin oraș, doar le îngreunează acestora tentativele de a circula cu bicicleta. Alte declarații, așadar, vorbe în vânt și praf în ochi pentru europeni, neconforme realității din Cluj-Napoca.

“Third, would be rehabilitation of old block of flats, old buildings with new technology of green. So use European money in order to have the former Communist blocks transformed in new green buildings” a declarat Emil Boc.

O altă declarație în premieră. Între timp, după ce ani de zile clădirile din centrul municipiului le-au căzut în cap trecătorilor, Primăria i-a obligat pe proprietari să le refațadizeze, în caz contrar aceștia fiind sancționați cu majorarea impozitului cu 500%. Nici vorbă de tehnologie „verde” sau de bani europeni pentru transformarea vechilor blocuri comuniste în clădiri „verzi”. Oricum, majoritatea blocurilor vechi au fost reabilitate termic deja pe cheltuiala proprietarilor, așa că discuția rămâne în aer, la stadiul de simplă declarație lipsită de fond.

“Fourth, would be a local policy towards green policy. What I mean by local policy: We have 50 percent cut of taxes if you build up a green building so the incentive for investors to start from the beginning with green building in order to have less taxes.

He said that all four aforementioned projects have already started and are undergoing. “We want to increase the use of European money. This exercise might be the last chance for Romania to use European money”, a mai declarat Emil Boc pentru New Europe.

Așadar, primarul a declarat la Bruxelles că toate proiectele-promisiuni sus-menționate sunt deja pornite și în desfășurare. Adevărul e că unele sunt, altele nu, iar cele care sunt au fost implementate defectuos. 

„He boasted that his city is more advanced than other Romanian cities. “Of course, there is still a lot of work to be done, but it’s more advanced. In Romania, it is the national capital of IT and national capital of innovation and I would say the best smart city in Romania so far,” a mai declarat Emil Boc.

Un fapt eronat, dacă ne gândim doar la sistemul inteligent de ticketing care, în timp ce la Cluj nu funcționează, a fost implementat cu succes în alte orașe: Brașov, Timișoara, București, Oradea, Bacău.

“It’s a national effort but it depends on each city the capacity and the possibilities. We do have the advantage to have the experts and talents. We have 100,000 students in the city. We have a labour force highly specialised in all domains but especially in IT. For us, it’s easy because we have experts, the capacity of the budget and the knowledge to bring money in the city. Not all the cities have the same capacity”, a mai declarat primarul.

Într-adevăr, Clujul are experți și oameni talentați în IT, însă aceștia nu lucrează în Primărie, lor nefiindu-le solicitată expertiza atunci când se implementează sisteme informatice de interes public. În schimb, municipalitatea apelează la diverse firme fără experiență, cu sediul în alte orașe, care își fac mâna la Cluj, pe banii și pe nervii clujenilor care „beneficiază” întotdeauna de sisteme nefuncționale.

„Boc said his smart city “mainly depends on local government to be able to attract different sources of investment. If you just rely on money from the government, it will never happen”. He said EU funds are the biggest investment in order to boost innovation green transport and rehabilitation of the buildings for his city. The European Committee of Regions is the mediator between the interest of the local government and Brussels policies, he said, adding, “People need solutions, not stories.”

Primarul municipiului Cluj-Napoca, fost prim-ministru al României, știe probabil ce spune atunci când afirmă că dacă te bazezi pe banii de la Guvern, „it will never happen!” Acum Emil Boc aruncă pisica în ograda instituțiilor europene, afirmând că fondurile europene sunt cheia pentru dezvoltarea municipiului în sensul transportului „verde” și a reabilitării clădirilor. 

Primarul a conchis cu o sintagmă cu care suntem pe deplin de acord: „People need solutions, not stories!” În loc să își exporte promisiunile în publicațiile de peste hotare, edilul mai bine ar oferi soluții reale pentru problemele nenumărate ale municipiului, mai bine le-ar implementa acum, înainte de a se sufoca orașul în trafic, urbanism haotic și declarații politicianiste. 

Clujenii au nevoie de soluții, nu de povești!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *