In vizor

Efectele construirii turnurilor din Piata Mihai Viteazul: va fi haos pe strazi

Piata Mihai Viteazul, unde au aparut, in ultimul an, cladiri de 12 etaje si ansambluri rezidentiale cu zeci de apartamente, este o adevarata bomba cu ceas. Constanta si Ploiesti vor fi, in curand, cele mai negre strazi din oras din punct de vedere al traficului rutier. Efectele autorizatiilor eliberate de Primaria clujeana in urma cu cativa ani se vad abia acum, deoarece institutia a permis construirea unor cladiri-turn fara a realiza un studiu de impact asupra traficului rutier din aceasta zona, deja gatuita de masini. Sistemul de parcare cu lift, propus de Europa Business Center, cladirea de 12 etaje ridicata de Imofinance, este cireasa de pe tort.

Nu trebuie sa fii mare specialist in sistematizarea circulatiei pentru a observa ca pe strazile Constanta si Ploiesti exista, deja, o adevarata problema de trafic. Dar ce e mai rau abia va urma. Pe o arie restransa, la o distanta foarte mica una de cealalta, urmeaza sa functioneze aici trei cladiri imense, dintre care doua de cate 12 etaje. Este de la sine inteles ca infrastructura rutiera deficitara din zona nu va face fata suprasolicitarii ce se va impune odata cu darea in folosinta a cladirilor.

Una dintre aceste cladiri a fost data, deja, in folosinta. Este vorba de Platinia Elite Residence, construita de compania Florisal, controlata de omul de afaceri Vasile Puscas, ginerele fostului ministru de Interne Ioan Rus. Potrivit proiectului, la intersectia celor doua strazi este amplasata cladirea de birouri de sase etaje plus unul retras, incadrata de doua corpuri rezidentiale cu 86 de apartamente, de cate patru etaje, plus altele doua retrase. Apartamentele au fost deja vandute, iar cladirea de birouri este formata din parter plus sapte etaje, parterul fiind dedicat spatiilor comerciale. De asemenea zona spatiilor comerciale se intinde si in zona ansamblului rezidential pe toata suprafata parterului, exceptand cele doua lounge-uri aferente fiecarei scari de acces in zona rezidentiala. Suprafata inchiriabila pentru birouri depaseste 3.000 de metri patrati, zona spatiilor comerciale fiind si ea de peste 1.500 de metri patrati.

Reprezentantii Platinia spun ca au rezolvat problema locurilor de parcare.

“Avem 86 de locuri de parcare in subteran, plus inca 40 in curtea interioara. Sunt suficiente. Pana acum, proprietarii apartamentelor si-au cumparat 30 de locuri de parcare, restul au ramas strict pentru birouri. Marea majoritate a apartamentelor sunt luate pentru chirie-investitii si nu sunt inca locuite. De cealalta parte, majoritatea dintre cei care ocupa birourile sunt IT-isti si nu au masini personale, sunt<>, se deplaseaza pe jos”, spune Oana Banut, director de marketing.

Totusi, ramane marea problema a traficului rutier pe cele doua strazi deja inguste, cu o singura banda pe sensul de mers. Reprezentantii Platinia spun ca au realizat o banda de sens, pe care au cedat-o Primariei, insa aceasta nu a fost, inca, data in functiune.

“Am cedat din terenul nostru 300 de metri patrati. Ajuta, dar nu este suficient. Acolo trebuia dinainte sa gandeasca Primaria o strategie, un plan pentru reducerea traficului”, completeaza Oana Banut.

Adevarata problema va aparea, insa, in momentul in care va fi data in folosinta cladirea de birouri Europa Business Center, de vizavi. Europa Business Center este construita de Imoinvest si Imofinance, iar in spatele investitiei este Iosif Pop – cel care este si fondatorul Consiliului Civic Local si care a fost intotdeauna o voce critica la adresa abuzurilor administratiei publice, inclusiv cele urbanistice – alaturi de omul de afaceri Matei Miko. Cladirea va avea aproape 9.000 de metri patrati pentru spatiile de birouri si pentru cele comerciale si 75 de locuri de parcare

Pentru cladirea-turn de 12 etaje, care se afla pe ultima suta de metri inainte de a fi inaugurata, constructorii au gandit un sistem de parcare subteran, cu lift.

Surse apropiate proiectantilor au explicat, pentru Ziar de Cluj, ce va presupune tot acest proces de parcare subterana cu lift si ce efecte va avea asupra traficului rutier.

“In primul rand, nu exista rampa de coborare deci accesul in garaj al autovehiculelor se face cu ascensorul. Nu exista o banda de asteptare, cladirea fiind ridicata direct langa trotuar, astfel ca masinile vor fi obligate sa astepte intrarea in ascensor direct in strada. Operatiunea de coborare si garare a unei masini dureaza 2-4 minute. Astfel, sosirea simultana a, de exemplu, 10 masini va bloca strada 20-40 de minute. Pentru coborarea a 75 de masini ar fi nevoie de 3,75 ore (o  medie de 3 minute/ masina)”, explica sursele noastre. Concluzia: se va forma un adevarat haos in trafic.

Problema parcarii cu lift a fost sesizata inclusiv de arhitectii urbanisti ai orasului, in 2010, atunci cand s-a propus constructia cladirii.

“Am sesizat faptul ca dat fiind ca e o cladire cu o singura functiune de birouri vor exista ore de varf, 9 si 17. La aceste ore din 50 de masini, 10 – 15 ajung acolo deodata intr-un interval foarte scurt de timp, cum se intampla in mod normal si stau la coada, blocheaza singura banda a strazii, mai ales ca perioada de incarcare la elevator e de 6 – 10 minute”, a afirmat arhitectul Adrian Iancu, membru CTATU, potrivit citynews.ro.

Ziar de Cluj l-a contactat pe Iosif Pop, pentru a cere explicatii cu privire la aceasta situatie.

“Este o solutie, cu banda de asteptare pentru vreo sase masini, iar viteza lifturilor este superioara calculelor pe care, sa zicem, le-ati fi putut face. Accesul auto se va realiza pe ambele strazi. Banuiesc ca cineva vrea sa ridice o problema falsa. Parcarea cu lift a fost singura solutie, a fost acceptata dePprimarie si a fost aleasa ca fiind cea mai buna. Exsta benzi de asteptare, patru lifturi rapide, locuri de parcare peste cerere, cu vreo 15”, spune Iosif Pop.

Pe langa cele doua cladiri deja ridicate, cea mai recenta propunere de proiect vine din partea familiei senatorului PDL Alin Tise, care intentioneaza sa ridice, exact langa Europa Business Center, un imobil cu functiuni mixte de 12 etaje, pe strada Ploiesti 9-11, de aproximativ 1.600 de metri patrati. Cladirea va fi ridicata prin societatea Central Business Plaza, in asociere cu Ioan Chis. Conform propunerii, noua cladire ar avea functiuni mixte (spatii comerciale, birouri si 38 de apartamente), 92 de locuri de parcare (la sol si subsol) si un regim de inaltime ce ajunge la 12 etaje.

Construirea acestor turnuri in zona respectiva se face pe un fundament mai vechi, despre care reprezentantii Consiliului Local si ai Comisiei de Urbanism spun ca este gresit. Mai exact, Planul Urbanistic Zonal – Centru de Afaceri, sedii firme, dotari si locuinte, strada Ploiesti- Somesului,  votat printr-o hotarare a Consiliul Local nr. 53 din 27 ianurie 2009.  Hotararea a fost aprobata pe vremea primarului Sorin Apostu, intr-o perioada in care Clujul nu avea arhitect-sef, rolul acestuia fiind indeplinit de Corina Ciuban.

Ce cred specialistii despre supraaglomerarea zonei

Profesorul Nicolae Burnete, director al Departamentului de Autovehicule Rutiere si Transporturi al Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca crede ca se impunea realizarea unui studiu de trafic in zona inainte de a autoriza ansamblurile.

“Din punctul meu de vedere va fi o problema majora de parcare. Daca va ganditi la fiecare apartament in jur de doua automobile, unde le parcheaza, ce fac? Dupa aceea, se aglomereaza traficul in zona aceea extrem de mult. Nu stiu sa se fi facut un studiu a ceea ce inseamna traficul in zona, nu stiu cum se dau avizele…Daca nu s-a facut un studiu este o greseala imensa, daca s-a facut un studiu ma mir ca nu au sesizat ca vor fi probleme, dar daca nu s-a facut un studiu bineinteles ca este o greseala”, a subliniat Burnete.

Specialistul atrage atentia in cazul parcarii cu lift a cladirii Europa Business Center ca o pana de curent ar putea insemna paralizarea zonei.

 “Parcarea cu lift se foloseste peste tot in lume, numai ca automat pe langa sursa de energie electrica actuala ei trebuie sa aiba generatoare de curent puternice, va dati seama ce ar insemna o pana de curent acolo. Eu cred ca se puteau face parcari subterane cu acces asa cum s-a facut in Piata Mihai Viteazu parcare supraterana, se puteau face parcari subterane si lifturi doar pentru locuitori”, a apreciat Burnete.

Si seful Politiei Rutiere din municipiu, comisarul de politie Florin Goia, recunoaste ca zona este foarte aglomerata.

“Zona este foarte aglomerata pentru ca in apropiere se afla Liceul Balcescu. La orele de varf toata lumea are treaba acolo. Apoi, Piata Mihai Viteazu ca atare atrage populatia. Toate strazile sunt aglomerate, inclusiv strada Croitorilor, unde avem Medicala III. De regula, ii sprijinim pe colegii nostri de la Politia Locala, care intervin in caz de stationari sau parcari ilegale. Ce tine de noi, de Politia Rutiera, vom face. Vom interveni in zona pentru a-i ajuta pe colegii nostri de la Politia Locala. La puzderia de apartamente si de birouri, probabil se vor forma ambuteiaje”, spune seful Biroului Rutier din cadrul Politiei municipiului Cluj-Napoca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *