Din oras

Educatia sexuala, o himera in scolile clujene. Consecintele: adolescente gravide, boli si sechele pe termen lung

In scolile Clujului informarea cu privire la notiuni elementara de educatie sexuala este deficitara. Unii diriginti isi mai instruiesc elevii cum pot, altii isi amintesc ca medicii scolilor faceau asta sau lasa totul pe seama parintilor. Drept urmare, tinerii se protejeaza cu practici din auzite sau de pe Internet, iar consecintele nu intarzie sa apara. Exista scoli unde multe eleve au ramas insarcinate, medicii ginecologi au de “rezolvat” sarcini la termene prea inaintate si bolile cu transmitere sexuala sunt “la liber”. Problema se manifesta la nivel national, iar 20 de ONG-uri au cerut in aceste zile ca educatia sexuala sa devina materie obligatorie in scoli.

Lucia Cojocaru, presedinta Sindicalului Liber a Invatamantului Preuniversitar Cluj (SLIPC) a apreciat ca ar fi o idee buna sa se instituie educatia sexuala in scoli, desi ea este convinsa sa nu lipseste nici acum.  

“Normal ca se face si la aceasta ora acest gen de educatie in scoli. La orele de dirigentie sunt teme destinate pentru aceasta parte, dar, normal, cred ca trebuie sa se introduca aceasta tema, optional, binenteles la curricula, la decizia scolii ar fi binevenita. De obiciei, pe langa tema propusa la dirigentie – stiu ca am facut si eu – vin specialist invitati, care sunt mai in masura sa explice pe indelete ce se intampla. De obicei venea un psiholog sau un cadru medical sau sexolog”, explica ea.

In privinta educatiei pe care copiii o primesc in de la parinti pe aceasta tema, Cojocaru a apreciat ca depinde de fiecare familie si de raportul intre parinte si copil.

“Normal ca acolo unde este o comunicare e clar ca exista o educatie in familie. In cele care nu se comunica sau parintii nu se prea ocupa de educatia unui copil, acolo este o ruptura. Putem vedea asta si in mediul rural: exista o retinere a parintilor in a discuta pe aceasta tema. Probabil nici nu stiu prea bine informati si atunci evita sa comunice cu copilul pe aceasta tema si atunci este bine sa se faca  o informare in scoala”, este de parere Cojocaru.

Lucia Cojocaru a apreciat ca ar fi oportun “sa se coboare pana la nivelul de clasa a 5-a si atunci sa fie corespunzator varstei, sa se predea notiune pe masura varsta”.

„Multi copii isi pun semne de intrebare. Avand in vedere ca acum informatica este destul de evoluata si un copil deja din clasa a 5-a foloseste calculatorul si are surse de informatie. Ca sa nu isi faca el o perceptie gresita, este bine sa fie informati la nivelul scolii”, apreciaza aceasta.

O scoala clujeana s-a confruntat cu o “invazie” de sarcini nedorite in randul elevelor

Daniela Benta, sexolog si psihoterapeut in formare ne-a relatat o situatie teribila de la unul dintre liceele din Cluj-Napoca.

“Am discutat cu niste diriginti care m-au contactat, spuneau ca din cauza lipsei de educatie, foarte multe dinte fetele din scoala au ramas insarcinate si isi puneau problema sa le vorbeasca la ore macar despre metode contraceptive, sa ii invete sa se protejeze. Parerea mea ca o educatie sexuala in scoli este foarte necesara, cel putin la nivel de protectie. Ar trebui sa stie cateva lucruri cu privire la bolile cu transmitere sexual, nu neaparat ca o incurajare, cat ca o informare despre tot ce inseamna acest lucru”, spune ea.

In privinta comunicarii in familie despre acest lucru, specialist apreciaza ca tinerii au tendinta sa se inspire mai mult de pe Internet.

“Ma refer la cei care chiar sunt interesati sa fie informati. In cadrul liceului de care vorbeam – nu vreau sa ii dau numele, foarte multi erau plecati in strainatate la lucru, mai ales parintii fetelor care erau gravide. Nici macar nu erau aproape ca sa poata vorbi cu fiicele lor. Ramaneau in grija bunicilor sau a altor rude mai indepartate. Nici ceilalti copii nu prea discuta cu parintii despre sex. Discutiile se fac mai ales intre ei si, poate, cu un specialist, daca sunt mai curiosi. Exista, desigur, si parinti foarte deschisi, dar, din cat am observant eu, mai putini”, a marturisit Daniela Benta.

Educatia sexuala rigida poate avea urmari grave

In urma discutiilor cu sexologul, au urmat ore dirigentie cu aceasta tema, sustinute doar de “dirigintii care erau interesati”.

“Din experienta mea, oamenii au o educatie foarte rigida din acest punct de vedere si asta poate sa aduca foarte multe probleme ulterior, legata de dezvoltarea sexuala, de implinirea sexuala in cuplu. Pacientii care vin la mine la cabinet, au in general peste 30 de ani, au deja au o viata sexuala activa. Urmarile apar din punct de vedere al moralei, al educatiei, al libertatii, lase urme la nivel psihic. Este o mare nevoie de educatie sexuala. Stiu ca mai demult se facea, mai erau medicii din scoli care mai faceau, dar acum nici asta nu se mai face. Era importanta si prezentarea anatomiei complete macar. Din ce stiu eu, nu se face aproape deloc educatie sexuala in scoli”, a conchis Benta.

Situatia in scoli e foarte grava”

Iulian Petre, directorul executiv al UNOPA (Uniunea Nationala a Organizatiilor Persoanelor Afectate de HIV/SIDA), intre semnatarii petitiei trimise catre Ministerul Educatiei in urma dramei petrecute in Segarcea care a ingrozit tot mapamondul descrie o situatie foarte sumbra.

“Situatia in scoli si in general in randul populatiei tinere din Romania e una foarte grava, dat fiind faptul ca nu mai ajung la ei informatii tintite. Tinerii trebuie sa fie bombardati periodic cu informatii despre educatie pentru sanatate. Nu e numai HIV/SIDA, nu e numai sexualitatea. In scolile noastre nu se face absolut nimic pentru sanatate, fie ca e vorba despre sanatatea reproducerii sau cea sexuala. Ar fi doar o parte din ce ar trebui sa faca scoala pe parcursul ei, astfel incat elevii sa fie pregatiti sa faca fata sis a aiba comportament fara riscuri in diferite situatii. Nu se vorbeste decat foarte putin despre consumul de droguri, despre discriminare, stigma, atitudini fata de lucruri defavorizate. Sunt multe lucruri pe care scoala ar trebui sa le treaca la materii optionale si se fac extreme de putin, desi la inceputul anilor 2000 au fost instruite foarte multe cadre didactice in cadrul finantarilor de care beneficia Romania sa predea educatie pentru sanatate in scoala. Nu au ajuns sa predea pentru ca in ultimii zece ani educatia pentru sanatate intotdeauna a fost materie optionala si nu peste tot”, a precizat Petre.

Presedintele UNOPA sustine ca educatia pentru sanatate ar fi mai utila decat predarea religiei in scoli.

“Nu neaparat ca as fi impotriva religiei, dar nu sustin religia predate abuziv copiilor. Mai degraba o cultura religioasa si nu obligatoriu.Educatia pentru sanatate se face in toate tarile civilizate si practice, trebuie inceputa de la varste cat mai mici si cu subiecte abordate corespunzator fiecarei varste”, apreciaza acesta.

“Noi ne prefacem ca la noi nu exista, ca sa nu fim obligati sa vorbim despre asta”

Evaluarea nivelului de cunostinte in domeniu detinute de copii ar fi foarte dificila.

“In momentul de fata, informatiile nu ajung la ei. Nu sunt pregatiti sa aiba un comportament adecvat atunci cand se afla in situatii de risc. Ce stiu si se poate masura este ca transmiterea infectiei HIV in Romania se face in proportie de peste 50% pe cale heterosexuala, la care adauga comportamentele barbatilor care fac sex cu alti barbati, iar a doua cale de infectare este prin consumul de droguri injectabile, prin utilizarea in comun a seringilor. Lucrurile acestea ar trebui studiate si puse in atentia autoritatilor, fara pudibonderia specific romaneasca. Noi ne prefacem ca la noi nu exista, ca sa nu fim obligati sa vorbim despre asta. Din cate stiu, in scoli se incearca droguri, se incearca etnobotanice, este varsta cea mai vulnerabila pentru incercarile si comportamentele la risc.

Cred ca societatea isi doreste educatie pentru sanatate in scoala, mai mult decat alte materii. E aproape la fel de importanta ca si sportul”, a conchis Iulian Petre.

Sunt mai multe variante de educatie dorita: de sanatate, rutiera sau financiara

Valentin Cuibus, seful Inspectoratului Scolar Judetean Cluj spune ca educatia pentru sanatate este in acest moment o materie optionala.

“Sunt mai multe locuri in care avem ca optionala aceasta materie. Lucrurile sunt mai complicate un pic: daca vrei sa introduci o materie ca obligatorie si sa nu fie optionala, trebuie sa scoti altceva. Copiii sunt la maximum ca si incarcare si nu poti sa scoti ore. Trebuie sa se faca o analiza foarte serioasa despre de unde se scoate si ce se pune in loc. Unii vor educatie pentru sanatate, altii sunt pentru educatie rutiera sau pentru educatie financiara. Sunt foarte multe discutii si argumente pro si contra in toate directiile. Probabil libertatea de a alege, de a da un numar de ore ca optional ar fi ceea ce s-ar putea alege. Asa vad eu, o e parere personala”, spune Cuibus.

Despre educatia sexuala in scolile clujene, inspectorul sef este de parere ca “se face prea putin in unele locuri.

E nevoie de mai mult, dar aici parerea mea tot personala este ca conteaza foarte mult educatia de acasa. Scoala nu poate sa inlocuiasca familia”, declara seful IPJ.

Consecinte ale noii materii: ar scadea nasterile la adolescente, numarul de avorturi si morbiditatea prin bolile cu transmitere sexuala

Medicul Florin Stamatian, seful Clinicii de Ginecologie spune ca atunci cand era elev se facea un fel de educatie sexuala in scoli, chiar daca nu avea acest nume.

“In cadrul orelor de anatomie se facea si educatie sexuala. Asta insemna ca se facea undeva poate un pic prea repede, in clasa a 8-a am facut noi. Pe urma s-a decalat, se facea undeva prin clasa a 11-a, cand se repeta anatomie. Nu era neaparat dupa o programa, dar o predau profesorii de anatomie. Imediat dupa ’90, au fost  multiple tentative de introducere a educatiei sexuale in scoli. Au fost organizatii cum este SECS – Societatea de Educatie Sexuala si Contraceptiva care erau in Relatii foarte bune cu Ministerul Sanatatii pentru promovarea contraceptiei in general si pentru scaderea avorturilor. Chiar si medicii rezidenti si oameni din organizatii mergeau in licee si tineau ore. Nu a fost o programa sau o obligativitate, asa ca voluntariatul a mai scazut entuzismul, ceea ce nu este foarte bine. Acest lucru ar trebui facut dupa o programa si de catre specialisti, pentru ca se lucreaza cu tanara generatie care are o imaginatie foarte bine dezvoltata si are acces la tot felul de mijloace de informatie, incepand de la site-uri, la Facebook si terminand cu filme porno de la televizor”, este de parere ginecologul.

Totusi, Stamatian atrage atentia ca totul trebuie sa inceapa cu educatia din familie

“Comunicarea cu parintii nu este foarte calitativa la noi. Fie parintele se teme sa abordeze subiectul, fie copilul si ar fi foarte bine sa existe o programa speciala care sa cuprinda si aceasta educatie sexuala contraceptiva adaptata varstei pe care o au copii. Trebuie sa li se vorbeasca elevilor despre reproducere, despre mecanismele reproducerii, despre contraceptive si asta duce la diminuarea unor evenimente. Ar scadea si nasterile la adolescente, ar scadea si numarul de avorturi, morbiditatea prin bolile cu transmitere sexuala”, atrage atentia specialistul.

Experientele cu tinere care au asemenea necazuri sunt mai dese la cabinetele private.

“De obicei, tragedia nu apare chiar in fiecare zi. Cam de doua-trei ori pe an apare la cabinet fetita cu mama de mana. Fetita e in clasa a 10-a si e insarcinata intr-o faza in care nu se mai poate face chiuretaj la cerere. Noi vedem mai putin la clinica aceste cazuri, pentru ca de cele mai multe ori tinerele apeleaza la cabinete private, pentru afectiuni de genul infectiilor. Am intalnit de multe ori sarcini aparute la fete care au aplicat metode de contraceptive recomandate de colege de clasa. Astfel, nu ar fi deloc neavenita o astfel de initiativa, sustinuta si de Ministerul Educatiei, si de Ministerul Sanatatii”, apreciaza Stamatian.

La Cluj, femeile educate fac cele mai multe avorturi

Datele statistice confirma educatia sexuala precara a tinerelor clujence, dupa cum Ziar de Cluj a scris in urma cu un an. 

In 2002, in judetul Cluj s-au inregistrat 6.165 de avorturi. Pana in 2012 , numarul total al avorturilor s-a injumatatit – 3.100. In urma cu 11 ani, 661 de tinere cu varsta cuprinsa intre 15 si 19 ani au facut un avort, in timp ce in 2012 doar 200 de astfel de tinere au ajuns la ginecolog cu o astfel de cerere. Si numarul minorelor care au facut avort a scazut – de la 40 de cazuri in care fete de pana in 15 ani apelau la ginecolog pentru o astfel de problema in 2012, la 5 in 2012. Femeile mature, educate, fac cele mai multe avorturi. Cifrele nu sunt, insa, nici de departe, cele ideale. In conditiile in care Clujul e un unul dintre putinele judete favorizate din tara, care au reusit sa pastreze reteaua de cabinet de planificare familiala. In municipiu exista 5 astfel de cabinete, la fel ca in fiecare oras important din judet. Cu toate acestea, in primele noua luni ale anului trecut, la Cluj au fost inregistrate 2.250 de avorturi – 9 in cazul tinerelor sub 15 ani, 130 intre 15 si 19 ani, 416 intre 20 si 24 de ani, 516 intre 25 si 29 de ani, 538 intre 30 si 34 de ani, 433 intre 35 si 39 de ani si 200 intre 40 si 44 de an. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *