Analiza

Drumarul Autotehnorom poate face minuni pentru Romania daca… e lasat sa lucreze!

Știrea că lucrările executate de către Autotehnorom SRL la drumul Axialul Iași-Suceava sunt într- un stadiu avansat, de peste 70 %, așa cum afirma Președintele Consiliului Județean Suceava este, fără îndoială, una îmbucurătoare.

Însă, cum aceste lucrări sunt executate de aceeași firmă care a fost liderul asocierilor ce au executat lucrări și în anii 2020 – 2021, în baza unor contracte care au fost reziliate, în mod firesc apare întrebarea: de ce lucrările nu au mers la fel de repede pe vechile contracte ? Ce este acum diferit ? Ce ingrediente au lipsit în 2020-2021 ? De ce Consiliul Județean Iași a reușit acolo unde Consiliul Județean Suceava a eșuat?

Demersul jurnalistic întreprins pentru a răspunde la această întrebare a condus la concluzia că șansa de realizare a oricărei lucrări de drumuri depinde de calitatea supervizorului lucrărilor, cel care trebuie să armonizeze interesele celor două părți.

Motivele invocate de Antreprenor în luna martie 2022 pentru rezilierea contractelor inițiale, încheiate în anul 2020, au fost: deficiențe ale proiectului de execuție, care au condus la un număr semnificativ de revendicări, rămase fără răspuns din partea Beneficiarului; încălcarea obligației de ajustare a prețului în conformitate cu prevederile contractelor și încălcarea obligației de achitare a prețului ajustat. Mai mult, în perioada 2020-2021, în mod abuziv, constructorului i-a fost retras avansul încasat în vederea execuției lucrărilor, fiind nevoit să continue lucrările din fonduri proprii. De asemenea, în ciuda numeroaselor neconformități ale proiectului de execuție, care conduceau la întârzierea lucrărilor, toate solicitările de prelungire a duratei de execuție au fost respinse.

Toate aceste probleme puteau fi rezolvate la timp, dacă supervizorul ar fi fost un profesionist real implicat, de bună credință și cu viziune.
Deci, Consiliul Județean Suceava a eșuat în finalizarea primelor contracte, din cauza lipsei de viziune.

Consiliul Județean Iași a reușit pentru că firmele care construiau drumul în județul Iași s-au putut folosi de un avans pe întreaga durată a contractului, au beneficiat de actualizarea prețului chiar din prima lună a contractului și de prelungirea duratei de execuție a lucrărilor.

Intrebat cu privire la motivele care l-au determinat sa participe pentru a doua oara la licitatie dupa ce a reziliat contractele anterioare din culpa beneficiarului si din cauza gravelor deificiente ale proiectului, reprezentantul drumarului a precizat ca, prin adjudecarea pentru a doua oară a acestor contracte, AUTOTEHNOROM SRL a urmărit să-și dovedească profesionalismul, seriozitatea și bunele intenții în vederea finalizării lucrărilor și predarea celor patru drumuri județene din cadrul investiției, la cele mai înalte standarde calitative, ceea ce s-a si demonstrat.

Actualmente, deși, în linii generale, deficiențele proiectului de execuție sunt aceleași, de această dată deschiderea și implicarea de reprezentanților Proiectantului și Supervizorului în rezolvarea problemelor ridicate de către Antreprenor au făcut ca derularea lucrărilor (și decontarea lor) să se exercite în condiții optime.

Pe vechile contracte, constructorul, din cauza obstacolelor din partea supervizorului si beneficiarului, a inregistrat in 20 de luni de contracte un stadiu fizic de realizare de 42 la suta pe lotul 1 si de 23 la suta pe lotul 2.

Pe noile contracte, există un alt supervizor care a înțeles că orice tonă de asfalt pe care constructorul o așterne pentru a respecta proiectul trebuie plătită și s-a angajat să o facă. Astfel ca Autotehnorom a depasit stadiul fizic de 70 la suta pe ambele loturi in doar 4 luni!

De asemenea, există un alt proiectant, care vine în șantier, care adaptează proiectul la teren și nu exclude din oficiu existența unor erori de proiectare, ci le soluționează emițând dispozițiile de șantier în termene rezonabile.

În concluzie, actualmente nu au apărut noi ingrediente, ci au dispărut condimentele pernicioase din vechile contracte, iar în lipsa lor constructorul își poate face munca în mod corespunzător, fapt ce a condus în prezent la un progres general al proiectului considerabil, de 70%, confirmat și de Beneficiarul Consiliul Județean Suceava prin Președintele său în articolele de presă.