In vizor

Dragos Damian, directorul Terapia, despre proiectul de interzicere a reclamelor la medicamente: “Este stupefiant!”

Aprobarea proiectului de lege care interzicere reclamele explicite pentru medicamente la radio si televiziune si prevede interzicerea totala a publicitatii pentru medicamentele care se elibereaza cu reteta starneste reactii puternice in diverse medii.  Dragos Damian, director general Terapia a Sun Pharma Company si presedinte al Asociatiei Producatorilor de Medicamente Generice din Romania a detaliat pentru Ziar de Cluj cum poate afecta eventuala aprobare a legii asupra mai multor sectoare ale economiei. 

Senatul a aprobat aceasat lege luni, dupa ce Camera Decizionala a adoptat-o tacit si acum se afla la presedintele Klaus Iohannis.

“Sunt stupefiat de aceasta lege. In primul rand, marea majoritate a publicitatii la medicamente este reglementata de Agentia Medicamentului, deci acest proiect nu face decat sa supra-reglementeze. In al doilea rand, a interzice reclamele va avea efect asupra pacientilor, a consumatorilor, care nu vor mai fi informati”, a declarat Dragos Damian, director general Terapia a Sun Pharma Company si presedinte al Asociatiei Producatorilor de Medicamente Generice din Romania. 

In Uniunea Europeana nu exista nici un fel de reglementare care sa interzica publicitatea “pentru medicamentele si suplimentele a caror utilizare e cunoscuta, sigura si eficienta”, potrivit directorului clujean. 

“A, ca sunt unii agenti de publicitate care au exagerat si ca transforma niste produse in reclamele de la televizor in salvatoare de vieti si medicamente miraculoase, aici e datoria Consiliului National al Audiovizualului (CNA) sa ii scoata de pe post. A reglementa ceva ce e deja reglementat este o suplimentare inutila”, apreciaza acesta. 

Legea se afla in acest moment la pentru promulgare la Presedintele Romaniei.

“Toate asociatiile profesionale, inclusiv CNA si asociatiile companiilor farmaceutice si nu numai au solicitat presedintelui Iohannis sa o intoarca pentru reexaminare. Inclusiv textul in sine, chiar daca se promulga, face legea neoperabila. Apar acolo niste formulari care creeaza confuzie. Unele chiar sunt aberante. Nu se face distinctie intre ce este un produs medicamentos, ce este un supliment sau un dispozitiv medical. Se creeaza confuzie”, atrage atentia Damian. 

Foto: wall-street.ro

Managerul clujean nu acuza interese ascunse in aceasta initiativa legislativa. 

“Inclusiv senatorii au spus ca au votat din neatentie si in necunostinta de cauza. Am vazut si eu la televizor ieri. Asta nu face lucrurile mai usoare pentru ei. Daca este asa, atunci, intr-adevar, legea trebuie trimisa inapoi, sa fie re-examinata serios. De fapt, legea asta nu trebuie sa existe. Nu trebuie sa reglementezi ceva pentru ca organele statului, care trebuie sa aplice legea, nu o aplica. In momentul in care la televizor apare o reclama care prezinta un medicament sau un supliment ca e fantastic, miraculos, inovativ, unic, ca vindeca bolile postatei, cancerul sau bolile degetului mic de la picior, atunci CNA trebuie sa o interzica imediat, pentru ca nu corespunde reglementarilor in vigoare. Daca, insa, nimeni nu aplica legea, de ce trebuie sanctionati cei care respecta legea? Compania pe care o reprezint respecta absoluttoatele legile. De ce sa fie sanctionata printr-o reglementare care sa interzica reclamele mele, care respecta legea, pentru ca sunt altii care nu o respecta> Cam asta e discutia: sunt sanctionati, de fapt, cei care respecta legea, cei care nu o respecta vor gasi si dupa asta o portita de scapare si nimeni nu are de castigat”, avertizeaza directorul. 

Ce s-ar intampla daca se interzic toate reclamele la medicamente?

“Daca de maine nu va mai fi nici o reclama la nici un produs banal, cum ar fi paracetamolul, de unde va mai stii pacientul ca, daca are o simpla durere de cap, e indicat sa ia paracetamol? Va trebui sa mearga la medic, acolo vor fi niste cozi enorme, pentru a trata lucruri altfel banale si intregul sistem se va opri”, a aratat Dragos Damian. 

Un alt detaliu semnalat de directorul clujean ca aberant in aceasta initiativa este faptul ca tatul va pierde banii incasati prin aprobarea reclamelor. 

“Daca nu vor mai exista reclame, statul nu va mai incasa bani. Si, binenteles, cei care vor fi afectati intr-o prima etapa sunt producatorii mici, vor fi afectate farmaciile, distribuitorii si, mai ales, canalele media, care nu vor mai avea publicitate si vor avea de suferit”, a mai spus Terapia a Sun Pharma Company. 

Amintim ca proiectul legislativ a primit raport de respingere din partea comisiilor de fond,insa a fost aprobat in plenul Senatului cu 100 de voturi pentru si 7 voturi impotriva, potrivit hotnews.ro.

”Se interzice publicitatea explicita pentru produsele medicamentoase difuzata in cadrul programelor de televiziune si radiodifuziune”, arata legea, asa incat orice forma de publicitate, cu exceptia celei din audiovizual, pentru medicamentele eliberate fara reteta trebuie sa fie aprobata in prealabil de catre Agentia Nationala a Medicamentelor.

Se va interzice, astfel, publicitatea in orice mediu pentru produsele medicamentoase care se elibereaza cu reteta. 

”Venim cu aceasta initiativa data fiind amploarea pe care a luat-o publicitatea ascunsa la medicamente si influenta negativa si inselatoare pe care o are asupra populatiei, aspecte care se datoreaza, in general, publicitatii prin televiziune si radiodifuziune… Automedicatia poate duce la complicatii grave de sanatate, iar pacientii nu ar trebui sa se trateze dupa ureche, in baza celor auzite la radio sau la televizor despre un medicament”, a justificat senatorul UDMR Alexandru Vegh, initiator al proiectului. 

Industria farma a fost principalul investitor in publicitate in Romania in 2014: ocupa primul loc intre industriile care cumpara reclama, cu 13% din piata de publicitate, potrivit raportului Zenith Romania Advertising Expenditure Forecast. 

Desi mediul digital este in crestere, in continuare in televizune se investesc cei mai multi bani pentru publicitate – 63,5%, potrivit aceluia si raport. 

Potrivit celor mai recente estimari valabile ale Media Fact Book 2014, cheltuielile de publicitate in 2014 se ridicau la 193 milioane euro, iar pentru radio la 18 milioane euro. Pentru produsele si serviciile medicale, bugetul in anul 2013 s-a ridicat la 31 milioane euro, arata sursa citata. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *