In vizor

Directorul CTP, Liviu Neag, acuzat ca se poarta in firma ca pe propria mosie. Un fost angajat face dezvaluiri: "Am fost omul care nu s-a temut de nimeni si am spus clar ca nu mi se pare corect ce se intampla"

In urma cu sase luni, Liviu Neag, directorul CTP Cluj, era acuzat de mai multi soferi pentru faptul ca erau nevoiti sa munceasca si sa faca ore suplimentare, fara a fi remunerati in acest sens. Soferii, nemultumiti de conditiile de lucru, au facut pe atunci o plangere semnata de mai multi angajati. Printre neregulile pe care acestia le-au semnalat s-au numarat orarul de lucru incarcat, carburantul pe care trebuiau sa il plateasca din propriile buzunare, lipsa zilelor de odihna, stresul in traficul rutier la care erau supusi zilnic. In urma acestor plangeri, reactia directorului nu a intarziat sa apara, acesta sustinand ca toate afirmatiile sunt niste prostii si ca nu e nimic adevarat din toata povestea.

„Ati scris prostii acolo. Ati scris ca 60% din personalul CTP este TESA. Cum puteti sa ganditi asa ceva? Ati scris ca nu se dau concediile. Povesti! La ora actuala, concediile soferilor, daca mai sunt 200 de ore pe toata compania de 350 de soferi. Asta inseamna, sa zic, cate o zi, doua de concediu mai au restanta. Ce sa va raspund la intrebare? Nu va pot raspunde ca n-am cum sa va raspund. Imi pare rau, asta e viata. Eu am punctul meu de vedere, in orice companie sunt si niste oameni care nu inteleg niste lucruri”, a declarat Liviu Neag in martie 2016

Despre directorul CTP, se pot spune multe, inclusiv despre faptul ca n-are „Vesnicia” anii necesari sa spunem de cand e acesta la carma companiei. Nu mai punem la socoteala faptul ca acesta a scapat basma curata zeci de ani, timp in care a „omis” sa isi publice declaratiile de avere. Recent, unul din fostii angajati ai directorului a facut noi dezvaluiri cu privire la modul in care acesta isi conduce compania.

Bardosi Sorin a lucrat ca sofer pentru la CTP. Din spusele dansului, a fost intotdeauna la dispozitia companiei. Nu a baut, nu a furat, ba chiar de nenumarate ori s-a dus la lucru in concediu fiind, din lipsa de personal. Problemele au aparut in momentul in care angajatul a inceput sa devina incommod pentru conducerea CTP. Avand cunostinta de mai multe nereguli din cadrul companiei, Bardosi nu s-a dat niciodata in laturi si a spus intotdeauna ce are pe suflet. In opinia lui, coloana vertebrala de care a dat dovada, a fost aspru sanctionata de catre directorul CTP care, in urma cu putin timp, a decis sa nu ii mai prelungeasca contractul de munca si sa il dea afara, fara un motiv anume.

„Totul a inceput cand eram in concediu. Am intrat in concediul in 12 iulie, fiind sunat in data de 14, joi, de seful de sectie sa ma prezint la biroul personal, fara sa imi spuna de ce. Eu trebuia sa fiu in concediu pana in 31 asa ca am sunat la biroul personal sa vad despre ce e vorba si mi s-a spus ca trebuie sa ma duc sa semnez fisa de lichidare. In 19 imi expira contractul de munca si in data de 20 am semnat lichidarea. Nu am semnat foaie de concediu. La noi nu se semneaza foi de concediu. Eu am lucrat doua saptamani la inceputul lui iulie pana in 12, apoi am intrat doua saptamani in concediu pentru ca asa mi-a spus seful, urmand ca apoi sa mai lucrez doua saptamani, si tot asa. Asta se intampla din cauza ca nu sunt soferi. In doua saptamani cumulam 140 de ore de munca. Daca cereti foile de parcurs se vede clar ca bagam cate 10 ore zilnic”, si-a inceput povestea Bardosi Sorin

Practica urmata de conducerea CTP e bine cunoscuta. Conducerea ii pune pe angajati sa semneze un contract pe perioada determinata, urmand ca dupa 6 luni acea perioada sa fie prelungita. In cazul lui Bardosi, contractul a fost prelungit de 5 ori, asta in conditiile in care unii angajati au semnat contract pe perioada nedeterminata dupa primele 6 luni in companie. Motivul pentru care unii angajati semneaza prelungiri dupa prelungiri si altii nu, e necunoscut. Nici macar directorul companiei, Liviu Neag, nu a reusit sa raspunda cu subiect si predicat la aceasta intrebare delicata. Intrebat de fostul angajat al companiei pe ce motiv este dat afara, Neag a raspuns, sec, ca i-a expirat contractul, dar nu a vrut sa mentioneze de ce nu vrea sa il prelungeasca.

„M-au chemat sa semnez foaia de lichidare, am intrebat de ce si mi-au spus ca sunt nevoiti sa faca asta pentru ca mi s-a terminat perioada. Se intampla asta in conditiile in care nu sunt soferi. Sunt colegi care nu si-au luat concediu, care nu si-au luat concediu de anul trecut. Aceeasi situatie e si la incasatoare. Unele chioscuri sunt inchise tocmai ca sa le dea din zilele libere de anul trecut. E o harababura acolo. Nici paznicii nu pot sa isi ia concediu. De exemplu, cei de la munte pot sa isi ia liber oricand pentru ca majoritatea sunt de pe Somesul Rece si Gilau. Daca mergeti pe platforma Bucium, toti sunt de pe la munte, de acolo unde are domnul director cabana. Am inteles ca acolo sta mai nou, la Somesul Rece pentru ca e aerul curat si ii prieste mai bine.

Din 2014, de 5 ori mi-au prelungit contractul. La unii, de exemplu, un fost coleg care s-a angajat anul trecut, dupa 6 luni i-a facut contract pe perioada nedeterminata. Altii dupa un an, dupa un an jumate, depinde cum ii place la domnul director fata omului. Am fost omul care nu s-a temut de nimeni si am spus clar ca nu mi se pare corect ce se intampla si ca isi bate joc de oameni. De asta cred ca nici nu mi-au mai prelungit contractul. Pentru ca eu intotdeauna am spus lucrurilor pe nume.”

Fostul angajat al companiei il acuza pe Liviu Neag ca se comporta diferentiat cu angajatii, in functie de pile. Sorin Bardosi s-a plans ca nici macar in audienta nu a vrut sa il primeasca directorul companiei. Ulterior, cand Neag a vazut ca fostul angajat insista, n-a mai avut de ales si l-a primit la o discutie. Din pacate, concluziile au fost acelasi. De la audienta, Bardosi a iesit asa cum a intrat, fara sa primeasca vreo explicatie.

„Initial am vrut sa intru in audienta si nu m-au primit. Mi-a trimis domnul Neag vorba la portar prin secretara ca ii in sedinta prelungita cand la cateva minute l-am vazut cu soferul iesind pe poarta. Intr-un final, m-au primit in audienta si au facut o comisie. Era doamna de la cadrul personal, domnul Vaida si inca doi barbati pe care nu mai stiu cum ii cheama. Mi-am spus of-ul, ca nu mi se pare corect sa nu imi prelungeasca contractul, la care domnul director mi-a raspuns ca mi s-a terminat contractul, ce nu inteleg? A spus ca eu am solicitat sa plec din companie. Atunci l-am intrebat daca m-am dus eu la dansul sa ii spun asa ceva, la care mi-a spus ca i-a spus seful. Pai daca ne luam dupa gurile rele, atunci ce facem? Pai daca vine cineva sa lichideze, scrie ca e cu acordul ambelor parti, nu cu contractul anulat. Normal ca seful de sectie nu a avut curajul sa ii spuna, el a fost inainte la paza si raspundea de toti paznicii. Acum l-au pus sef de sectie la tramvaie. Va dati seama ca nu ii comenteaza nimeni in fata pentru ca daca nu, te muta in alta parte, sau te da afara. Asta face domnul director. Pe el nu il intereseaza, imediat se spala pe maini. Acuma cand am plecat, chiar m-am certat cu dansul, cand tot ce a facut a fost sa imi rada in nas, asa ca am plecat. A spus ca cu articolul 56 nu are ce sa imi faca. Mi-a spus ca pe nevasta mea a angajat-o, ca i-a facut pe perioada nedeterminata. Si atunci mie de ce nu mi-a facut? I-a facut pe perioada nedeterminata pentru ca legea spune clar ca nu ai voie sa dai afara doi oameni din aceeasi familie.”

Despre problemele semnalate de soferi in urma cu 6 luni a vorbit si fostul angajat. Potrivit normelor, acesta sustine ca soferii trebuie sa munceasca patru ore jumatate cu pauza 45 de minute, apoi inca 4 ore jumatate, urmand ca la final de tura toti soferii sa aiba dreptul la 11 ore de repaos. Din pacate, in practica nu se intampla acest lucru. Sorin Bardosi ne-a semnalat faptul ca, din lipsa de soferi, unii dintre ei lucreaza de la amiaza pana seara tarziu, iar a doua zi intra din nou pe tura.

„Nu ne plateau orele suplimentare. Ne obligau sa ne luam liber. Rar cand ne mai dadeau cate un ban, din an in pasti, dar si atunci numai pentru ca aveau nevoie de oameni la lucru, mai ales cand ajungeam la sute de ore libere si atunci ne mai plateau cate 50 de ore ca sa nu avem prea mult liber. Aici intra soferul pe tura la 4-5 dimineata, la 9 are liber si de la 12 intra iar pana seara la 6-7. Pai, asta e program? Eu stiu ca in Bucuresti se lucreaza 6 ore. In loc sa angajeze soferi, ei angajeaza numai cum vor, pe relatii.

Sunt o gramada de probleme la noi. Sunt care lucreaza la foc continuu. Eu am lucrat pe remorcher la tramvaie. A ramas un singur coleg pe remorcher si trebuia sa fim trei. La troleu trebuiau sa fie trei, dar de anul trecut sunt doar doi. Ca daca vede ca merge in doi, lasa ca-i bine si asa. La autobuze is patru, culmea acolo pot sa fie mai multi dar la tramvaie si la trolebuze nu. E diferenta mare. Iar la salarii ele nu sunt egale. Daca eu sunt paznic nu ar trebui ca toti paznicii sa aiba salar legal? Pai nu-i aceeasi treaba?

Soferii nici macar nu sunt platiti pentru ore suplimentare. Le baga libere in functie de fizionomie. Daca eu sunt bun cu sefu si il pup toata ziua, is ok.”

Potrivit fostului angajat, pilele si arbitrariul sunt la ordinea zilei in Companie

„Anul trecut a venit un pusti, eram singur si l-a angajat cu mine pe remorcher. Dupa 6 luni, lui i-a facut pe perioada nedeterminata. Si pe mine, dupa doi ani de prelungiri, m-au dat afara. Au un regulament interior, dar nu l-am vazut. Nu se mai poate. Nu mi se pare corect. Eu sunt in concediu si sunt chemat sa imi semnez lichidarea. Am vorbit cu avocati si imi spuneau ca nu pot sa ii fac nimic pentru ca ii legal si aveam contract pe perioada determinata. Dar e normal, moral, sa imi tot prelungeasca contractul si dupa aceea sa ma dea afara, fara niciun motiv? Eu am inteles ca ii de peste 20 de ani la putere domnul director, dar daca nu face fata sa lase pe altul mai copetent in locul lui, ca asa nu se mai poate. Cei angajati de la munte au salarii mai bune. Nu-i ok sa se faca discriminare, nici pe salarii, nici pe nimic. Sunt colegi care au pe remorcher 1400 de lei salar si sunt care au 1600 la alte sectii. Pai daca avem acelasi post, nu-i normal sa avem acelasi salar? Salarul de incadrare ar trebui sa fie acelasi si vechimea separat.

Eu cand mi-am rupt mana, am fost chemat de acasa pentru ca eram liber, in 31 decembrie 2014. M-au chemat de acasa, am venit. De fiecare data cand m-au chemat, am venit. Anul trecut, de exemplu, am lucrat trei luni incontinuu, singur. Atunci am fost bun, da? De fiecare data cand am fost solicitat, i-am ajutat. Nu am avut probleme nici cu bautura, nici cu nemotivate, cu nimic. Dar nu le-a placut de mine pentru ca stiam prea multe si se vede, si la tramvaie.”

Ce e cel mai grav e ca Liviu Neag nici in fata lui Emil Boc nu raspunde. Din declaratiile fostului angajat reiese faptul ca investitia de milioane de lei in aducerea autobuzelor noi la Cluj, e degeaba in conditiile in care acele autobuze stau mai mult in reparatii iar mecanicii nu au facut niciun curs de specializare ca sa stie ce sa faca cu ele si cum sa le ingrijeasca mai bine. In opinia lui Sorin Bardosi, in maxim 5 ani aceste autobuze noi vor disparea din Cluj daca nu se face ceva urgent. In sensul acesta, vorbind totusi de o achizitie din bani publici, vom trimite o solicitare catre Primaria Cluj-Napoca, pentru a ne lamuri cu privire la aceste aspecte.

„Problema e ca atunci cand domnul Boc l-a luat pe director la intrebari, ca de ce pleaca lumea din companie, Neag a spus ca nu vor sa stea. Pai, nu vor sa stea pentru ca dansul nu le prelungeste contractele si nu e capabil ca si director sa gestioneze. De exemplu, unui sef de sectie nu au mai vrut sa ii prelungeasca contractul. S-a dus la domnul director care imediat i-a prelungit si i-a facut pe perioada nedeterminata. Adica, la unii se poate si la unii nu? De exemplu, la autobuze, mecanicii stau, toti sunt batrani. Stau autobuzele stricate, pentru orice te duci in garaj, stau ore intregi cand in 15-20 de minute unele probleme pot fi rezolvate. Sa vedeti cand incepe scoala, ca nu mai sunt autobuze. Ii scot pe linie, nu mai au rezerve, nu mai au nimic. Cheama lumea de acasa, ca nu au ce face. E o debandada acolo. Trebuie neaparat un coordonator. Asa cum au spus de Fanny. Eu am lucrat la Fanny inainte dar acolo mergea totul struna. Aici sunt probleme si cu trolebuzul asta nou. E mai mult in garaj, stricat. Cand ii caldura mare, trebuie sa mearga in garaj, ca nu mai functioneaza, ca se supraincalzeste, ca nu stiu ce. Deci, nu au fost in stare sa duca mecanicii la specializare, sa invete, sa stie despre ce-i vorba cu autobuzele astea noi. Daca vedeti forta de munca la mecanici, e foarte batrana. Am spus clar, in 4-5 ani, autobuzele astea noi dispar. Vine un sofer nou, care habar nu are de mecanica si il pune pe autobuz nou. Cei care is vechi si au experienta stau pe alea vechi, ca ei nu-s buni la cei 20 de ani de vechime. Si sunt care au iesit la pensie si inca mai sunt tinuti. Pe ei de ce ii mai tin? Si mie nu mi-au prelungit contractul pentru ca stiu prea multe si sa nu mai fac dezvaluiri.”

Nici incasatoarele nu au o viata mai usoara. Potrivit lui Bardosi, acestea muncesc ore suplimentare, nu au zile libere, nu au conditii, apa sau o toaleta unde sa isi faca nevoile. Avand in vedere gravitatea acuzatiilor pe care fostul angajat le-a adus asupra Companiei de Transport Public, redactorii Ziar de Cluj il vor contacta pe Liviu Neag pentru a ne lamuri. In plus, vom solicita in scris un punct de vedere cu privire la aspectele mentionate mai sus. Intelegem ca directorul Neag e la carma Companiei de zeci de ani si poate are vaga impresie ca poate face ce vrea, insa vorbind de o companie ce deserveste un intreg oras, riscurile nu se opresc doar asupra angajatilor ci si a calatorilor care folosesc mijloacele de transport in comun.

„Si pe incastoare le poarta cum vor ei. Azi aici, peste doua zile in partea cealalta a orasului. Au milioane la ele, responsabilitati uriase si nici macar o apa nu primesc pe canicula. N-au unde sa mearga la baie, stau in cuscubetele alea de dimineata pana seara, in caldura, in frig, vai de ele. N-au conditii, sporuri de niciun fel. Sotia e incasatoare. Nu ma plang de ea. Ea nu s-a plans niciodata, se descurca. Dar sunt femei care lucreaza cate patru ore. Sambata si duminica nu au lucrat niciodata. Eu inteleg ca sunt care au pile, dar sa le bage si pe ele. Am inteles ca sunt neamuri cu neamuri, asa e facut contractul colectiv de munca, sa se angajeze din neam in neam. Paznicii mai beau, asta e. La soferi inca nu am vazut asa ceva, dar e sub orice critica”, a incheiat fostul angajat al CTP

Ultimele acuzatii sunt si mai grave in conditiile in care aflam ca paznicii sunt permanent abonati la alcool in timpul serviciului. Mai mult, se pare ca nici documentele puse la dispozitie redactorilor Ziar de Cluj nu sunt foarte clare. De exemplu, in procesul verbal intocmit in urma accidentului de munca pe care Bardosi l-a avut la finele lui 2014, se mentioneaza ca acesta ar fi avut contract de munca pe perioada nedeterminata, cand de fapt, dansul semnase contract pe perioada de 6 luni.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *