In vizor

Diferit si Kiat, firmele de casa ale Primariei, au "muls" bugetul local de 115 milioane de euro in 10 ani

In ultimii zece ani intretinerea si modernizarea drumurilor din municipiul Cluj-Napoca s-au realizat de societatile Diferit si Kiat. Au incasat zeci de milioane de lei in fiecare an, totalizand aproape 508 milioane de lei in perioada 2004-2014. Ultimul contract cadru a fost semnat in 2010 pe o perioada de 4 ani, iar dupa expirarea acestuia in decembrie 2014, intretinerea si modernizarea strazilor s-a predat in gestiunea directa a Regiei Autonome a Domeniului Public, din subordinea Primariei.

Societatea clujeana Diferit a intrat in peisaj inca din primul mandat al primarului Emil Boc. In perioada 2004-2006 societatea a incasat dn bugetul local nu mai putin de 14,5 milioane de lei pentru reparatii si modernizarea strazilor din oras.

In 2007, la doar cateva luni de infiintare intra in schema si societatea Kiat, cu sediul la Bucuresti. Timp de patru ani ambele societati lucreaza pe strazile din oras si incaseaza un total de 134 de milioane de lei, din care partea Diferit reprezinta aproximativ 69 de milioane de lei.

Apoi, din 2011 cele doua societati se asociaza si castiga contractul estimat la 600 de milioane de lei pentru intretinerea si modernizarea strazilor din Cluj-Napoca. Diferit-Kiat au concurat cu asocierea Strabag – Druconsult – Bitunova – Iridium, asocierea Euroconstruct Trading – Pa&Co International, Porr Technobau Und Umwelt, asocierea Viarom – Vectra – Damar Consult, asocierea Tehnologica Radion – Construct Perom, asocierea Delta – Pro Cons XXI si societatea Romstrade, castigatorii obtinand punctajul maxim de 100 de puncte. Valoarea totala a contractului este de 600 de milioane de lei, suma care nu poate fi depasita de totalul deconturilor efectuate anual.
In cadrul contractului expirat in 13 decembrie 2014 Diferit-Kiat a decontat 358.919.916 de lei, adica 81,5 milioane de euro.

Diferit SRL a fost infiintat in 2001 la Cluj-Napoca si ii are asociatie pe Nicolae si Denisa Petri. Administrator este Grigore Vadean, iar obiectul de activitate este “Lucrari de constructii a drumurilor si autostrazilor”. In ultimii zece ani societatea a avut un parcurs ascendent – de la 9,2 milioane de de lei cifra de afaceri in 2005 la peste 40 de milioane in 2008 si 2009, ajungand la o cifra de afaceri de 132 de milioane de lei in 2013.  De asemenea, profitul societatii a crescut an de an, de la 1,6 milioane de lei in 2005, la maximul de 9,8 milioane in 2012 si 6,5 milioane de lei in 2013.

Kiat Group Construct a fost infiintat la finalul anului 2006 cu sediul la Bucuresti si ii are asociati pe Mustafa Bekar, Tamer Atalay si Atalay Deniz. De la o cifra de afaceri de 11,5 milioane in 2007, societatea a ajuns la aproape 38 de milioane de lei cifra de afaceri in 2013. In primul an -2007 – profitul a fost de 3 milioane de lei, ajungand maximul in 2011 – 7,7 milioane de lei. In 2013 profitul inregistrat de Kiat Group a fost de 4,5 milioane de lei.

Este deja de notorietate ca Mustafa Bekar, actionarul Kiat Group Construct, a fost audiat in dosarul de coruptie al fostului primar Sorin Apostu. Bekar a fost acuzat de procurorii DNA Cluj ca i-ar fi cumparat lui Apostu un bilet de avion pe ruta Bucuresti-Targu Mures, i-ar fi platit cazarea la un hotel din Bucuresti si a fost surprins in imagini in repetate randuri iesind din curtea unde locuieste fostul primar Sorin Apostu. De altfel, numele firmei Kiat SRL a capatat notorietate la nivel national dupa ce in presa a aparut informatia ca una dintre actionarele firmei, Liliana Calin, ar fi o apropiata a lui Emil Boc.

Consortiul Diferit-Kiat nu ramane fara robinetul de bani de la bugetul local, chiar daca la finalul acestui an a expirat contractul pentru intretinerea strazilor. Licitatia pentru modernizarea tramei stradale din zona industriala a Clujului (lotul I) a fost castigata de consortiul Diferit-Kiat, care a ofertat 53.092.092,20 de lei. Pentru lotul II, modernizarea podurilor, cea mai buna oferta a fost depusa de SC ARL SRL, cu 6.270.613, 25 de lei. Durata de realizare a celor doua loturi de lucrari este de 18 luni pentru drumuri si 6 luni pentru poduri.
Asocierea Diferit-Kiat a castigat contractul de modernizare a tramei stradale in fata a trei concurenti: Viarom Construct SA, Asocierea Constructii Erbasu cu Edelweiss Holding si Asocierea Nordconforest SA cu Puentes y Calzadas Infraestructuras SLU. Diferit-Kiat a depus cea mai avantajoasa oferta financiara.

Din ianuarie, intretinerea si modernizarea strazilor din oras cade in sarcina RADP. Reprezentantii Primariei spun ca alternativa gestiunii directe este mai avantajoasa pentru municipalitate decat achizitia publica pentru ca “preturile vor fi rezultatul negocierii si vor fi in concordanta cu pretul pietei”, iar “municipalitatea este beneficiara a minim 50% varsaminte la bugetul local din profitul realizat de catre RADP”. Se precizeaza ca Regia subordonata Primariei “detine instalatii tehnice, masini si utilaje, destinate executarii lucrarilor specifice activitatii de intretinere ( statii de mixturi, centrala de betoane de ciment, tancuri pentru bitum, depozite pentru agregate, silozuri de ciment si filer, instalatii pentru dozarea cu celofibre in mixturile asfaltice, malaxoare, concasor, freze de asfalt, cilindri compactori, repartizatoare de asfalt, buldoexcavator, autoincarcator, autogredere, autosolnite, marcatoare pentru marcaje rutiere, precum si utilaje pentru mica mecanizare). Bazele de productie dispun de depozite pentru stocarea temporara a materiilor prime si materialelor folosite in procesul de fabricatie”.

Regia are in cadrul compartimentului Strazi 140 de angajati, din care 15 ingineri de specialitate.
Potrivit caietului de sarcini RADP se va ocupa de intretinerea si reparatia strazilor, aleilor, trotuarelor, sistemului rutier de pe poduri si strazilor nemodernizate din municipiu. Preturile vor fi propuse de RADP si aprobate de Consiliul Local.

Prin gestiune directa s-a alocat si administrarea Pietei de Vechituri catre RADP. Regia are in portofoliu contracte cu E.On Gaz, Romtelecom, Regia Autonoma de Termoficare si Electrica Serv pentru lucrari de refacere a strazilor, trotuarelor si zonelor verzi afectate de lucrari de retele. A mai avut lucrari de refacere carosabil, trotuar si spatii verzi cu Electromontaj, Electroplus, Grup 4 Instalatii, Tim si Dominium.
Anul trecut RADP a avut o cifra de afaceri de aproape 11 milioane de lei si o pierdere de 3,5 milioane de lei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *