Anchete

DEZASTRU – Cum a ajuns Cluj-Napoca să importe gunoi din Italia din cauza INCOMPETENȚEI autorităților. În tot acest timp deșeurile clujenilor stau nereciclate, rampa dă pe dinafară, iar privații aduc reziduuri din străinătate să le ardă în oraș – VIDEO

Informațiile recente apărute în presă despre deșeurile din plastic și cauciuc importate din Italia și depozitate pe rampa temporară a Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP) Cluj-Napoca scot la iveală încă un aspect al incompetenței autorităților publice locale în ceea ce privește managementul deșeurilor. Pentru că sortarea deșeurilor este la pământ, RADP a semnat cam degeaba o asociere cu o firmă privată în vederea prelucrării deșeurilor reciclabile printr-o stație de piroliză montată în incinta rampei temporare (de fapt, dacă e s-o luăm la bani mărunți, privații au cam pus botul la cântecele de lebădă ale lui Emil Boc și Pantelică). Firma respectivă a instalat stația și, potrivit asocierii și autorizației de mediu primite, ar fi trebuit să primească materie primă de la RADP. Cum acest lucru nu s-a întâmplat, operatorul privat a importat plastic din Italia. Proveniența italiană a deșeurilor este confirmată de Garda de Mediu. În autorizația de mediu emisă în 2015 scrie că principalul furnizor al stației de piroliză trebuie să fie RADP. Nu este precizat niciunde că Regia trebuie să fie furnizor exclusiv, așa că firma privată a profitat de acest lucru și a importat materie primă pentru a nu își pune în cap afacerea.

În ceea ce-l privește pe investitor, acesta, urmare a promisiunilor neonorate ale lui Emil Boc și compania, și-a băgat firma în faliment. Acum vine și vremea unor amenzi de la Garda de Mediu și, mai mult ca sigur, își va pierde autorizația că nu a folosit deșeu reciclat de către RADP, conform contract. Că RADP nu livrează, că firmele de casă ale lui Boc care se prefac de aproape un an că fac colectare selectivă, nu o fac. În plus se alege și cu numele terfelit. Poate era mai bine dacă își vedea de ceea ce se pricepe cel mai bine: carmangerie.

Citiți în cele ce urmează întreaga poveste a baloților din Italia. Și vă minunați!

Incompetența autorităților din Cluj în ceea ce privește gestionarea problemei gunoaielor este deja de notorietate. Se știe că a fost nevoie de aproape zece ani pentru închiderea rampei neconforme de la Pata Rât. De asemenea, se știe că din 2011 până acum, Consiliul Județean nu a fost în stare să finalizeze lucrările la Centrul de Management Integrat al Deșeurilor (CMID), motiv pentru care Primăria a creat o rampă temporară de deșeuri lângă vechea rampă neconformă. Tot din cauză că CMID nu e gata, o parte din deșeurile clujenilor sunt trimise în Oradea. Apropos de CMID, în martie 2018 România primea un avertisment dur din partea Uniunii Europene și promisiunea activării infringementului pe problema deșeurilor, dacă nu se rezolvau acele probleme în maximum două luni. Printre probleme erau închiderea gropii neconforme de la Pata Rât, realizată abia la sfârșitul anului trecut, precum și finalizarea CMID – nerealizat. Au trecut 2 ani, consecințele le vedem. Minciunile nu le facem uitate.

Tot la capitolul incompetența autorităților locale se încadrează și povestea deșeurilor importate din Italia. Cum a ajuns Clujul să importe gunoi în timp ce rampa temporară e atât de plină încât trimitem gunoi și în Oradea? Vă explic în continuare. Înainte priviți cum arată muntele de deșeuri aduse din Italia. 

Rampa temporară de deșeuri de la Pata Rât are un sector destinat deșeurilor menajere, care este plin, colcăie de gunoaie. Aici trebuie depozitate exclusiv deșeurile din Cluj-Napoca. Rampa are și un sector pentru deșeuri reciclabile unde pot fi depozitate atât deșeuri din municipiu cât și din afară. Acest lucru a fost confirmat de reprezentanții RADP. În acest context, pe sectorul destinat reciclabilelor au început să apară, de prin toamna anului trecut, baloți cu deșeuri din plastic și cauciuc. S-au adunat până acum vreo 7.000 mc de deșeuri. De ce au apărut acele deșeuri pe rampă, în sectorul reciclabilelor? Pentru că RADP nu a furnizat materie primă firmei SC Ansa Smart Energy Cluj-Napoca, cu care a încheiat o asociere pentru prelucrarea de deșeuri în stația de piroliză.

Ansa Smart Energy a montat stația în rampa temporară a RADP și a așteptat materie primă provenită din gunoiul clujenilor. Acest lucru nu s-a întâmplat, așa că agentul economic a găsit altă variantă. Dacă RADP nu furnizează materie primă pentru stația de piroliză, atunci a început să importe gunoi din afara orașului și chiar din afara țării. Așa au început să apară la Pata Rât camioane cu baloți de plastic și cauciuc, importat din Italia. În jumătate de an, s-a format un mic munte de deșeuri reciclabile.

Pentru că în autorizația de mediu emisă în septembrie 2015 scrie că principalul furnizor al stației de piroliză este RADP, Ansa Smart Energy a profitat de faptul că niciunde nu se menționează că trebuie să ardă exclusiv gunoi din oraș, furnizat de Regie și a adus materie primă din afara țării.

Autorizația de mediu și asocierea cu Ansa Smart Energy expiră în septembrie 2020. Prin târg circulă vorba cum că RADP vrea să scape de asocierea cu proprietarii stației de piroliză și să bage în business o firmă apropiată, pe linie de partid/prietenie, care să se ocupe de arderea deșeurilor. Dacă se va confirma acest lucru, ce se va întâmpla cu muntele de 7.000 mc de plastic și cauciuc?

Proveniența gunoaielor este confirmată de Garda de Mediu Cluj, care a început controale ample la rampă și la stația de piroliză încă de vineri. Simona Marincaș, comisar șef al Gărzii de Mediu Cluj a declarat pentru Ziar de Cluj că s-au făcut verificări vineri, luni și astăzi, iar mâine urmează să se contureze concluziile finale. Rezultatele preliminare ale verificărilor arată că firma Ansa Smart Energy are toate documentele în regulă. Deșeurile au fost aduse pe actele firmei Ansa Smart Energy și depozitate, în legalitate, pe rampa RADP.

„Într-adevăr deșeurile sunt din plastic și cauciuc, care au venit direct din Italia, cu acte. Actele care ne-au fost puse la dispoziție sunt în regulă. De două zile avem controale la firma cu stația de piroliză și verificările continuă și astăzi (marți, 10 martie – n.red.). Am înțeles că stația nu a prea funcționat până în prezent. Mai mult a fost montată pentru a fi neutralizate deșeurile de la RADP, dar cum RADP nu le prea sortează atunci, cei de la firmă s-au gândit să aducă deșeuri din Italia”, a declarat Simona Marincaș, pentru Ziar de Cluj.

Firma din Cluj nu este singura care a adus deșeuri din Italia. Două firme din Bihor au adus deșeuri din aceeași țară, însă ei au procedat ilegal. Așa a început Garda de Mediu Bihor o anchetă care a durat aproape o jumătate de an și făcută publică zilele trecute. Anul trecut, două firme din Bihor au adus peste 700 de tone de deşeuri rezultate din hârtie, cartoane, textile sau cauciuc. Potrivit adevarul.ro, este vorba despre Intrarom Service, firmă la care bihoreanca Trifa Solonca este unică proprietară, şi Gaz&Oil Gross Group, firmă în care aceasta s-a asociat cu în care s-a asociat cu un anume Adrian Grossu.

În total, după cum au stabilit comisarii Gărzii de Mediu Bihor, cele două firme au adus în România 38 de transporturi de deşeuri, toate din Italia, camioanele trecând graniţa prin punctele de trecere ale frontierei Borş şi Nădlac, sub pretextul că se află în tranzit ori au ca destinaţie o societate de valorificare (adică cele care deţin incineratoare şi instalaţii pentru reciclarea deşeurilor şi transformarea acestora în materie primă).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *