In vizor

Demersurile parlamentarilor clujeni pentru interzicerea ambarcațiunilor cu motor pe Tarnița s-au înecat din septembrie 2019 – între timp, șmecherii Clujului se dau liniștiți în bărci

Tarnița e din nou plină de bărci cu motor, temă pe care deputații și senatorii clujeni se plângeau public în toamna anului trecut, fără ca asta să rezolve situația în vreun fel.

Deputatul independent Adrian Dohotaru și-a anunțat pe Facebook, în septembrie 2019, intenția de a propune o lege care interzice ambarcațiunile motorizate pe lacul din care bem apă. Din păcate, însă, demersurile și intențiile parlamentarului s-au înecat de îndată ce au fost lansate public la apă, până în prezent acestea neavând niciun rezultat.

S-a vorbit mult pe acest subiect, însă se pare că, în timp ce unii dau din gură, alții se dau nederanjați în bărci, pe un lac în care interzicerea surselor de poluare ar trebui să reprezinte o problemă de sănătate publică, nu doar o temă de ecologie.

„Nesimțiților, distrugeți Tarnița! E plin de pontoane cu motor, sky-jeturi și bărci, mai nou și hidroavioane, care poluează lacul Tarnița, apa de unde bem. Gardurile ilegale blochează accesul la apă. Fac o sesizare privind amendarea tuturor nesimțiților care au pus gard la apă, fără autorizație, la sub 15 metri de apă, ceea ce legea interzice.

Fac o lege care interzice ambarcațiunile motorizate în lacul Tarnița. Am fost și azi, ne-am întors mai repede din cauza zgomotului și ceea ce părea a fi rahat în lac. Sper să am susținerea tuturor parlamentarilor clujeni ca să redăm Tarnița clujenilor, nu ghiolbanilor care împuțesc lacul”, a scris Adrian Dohotaru pe Facebook, în urmă cu aproape un an.

Parlamentarii clujeni s-au solidarizat, într-adevăr, pentru interzicerea ambarcațiunilor motorizate și scoaterea lacurilor Tarnița și Beliș-Fântânele din circuitul navigabil, însă solidaritatea lor, manifestată prin petiții și interpelări, a rămas fără ecou din partea autorităților care ar fi putut rezolva problema.  

După inițierea unei petiții pentru stoparea construcțiilor ilegale de pe Tarnița, demers al ecologiștilor clujeni, parlamentarii din Cluj au realizat o interpelare în 2019, „Tarnița fără Poluare”, adresată ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, prin care solicitau scoaterea lacurilor Tarnița și Beliș Fântânele de pe lista lacurilor navigabile:

„Interpelare: Tarnița fără poluare

Ne-am mobilizat parlamentarii clujeni, indiferent de culoarea politică, să interzicem ambarcațiunile motorizate, dar și construcțiile ilegale la Tarnița și Beliș-Fântânele, surse de apă potabilă pentru Cluj și Sălaj.

Domnule ministru Cuc,

Lacul Tarnița, care oferă apă potabilă Clujului, este poluat de ambarcațiuni motorizate, de la hidroavioane, la skijeturi, bărci și pontoane cu motor.

Cerem scoaterea lacului Tarnița, dar și a lacului Beliș-Fântânele, de pe lista lacurilor navigabile din România.

Ambarcațiunile motorizate produc daune clujenilor și biodiversității, mai ales că de aici provine apa pe care o bem.

Valurile au condus la eroziunea solului, iar viteza ambarcațiunilor motorizate a produs accidente.

Muzica de pe ambarcațiuni și zgomotul motoarelor poluează fonic turiștii și ecologiștii ce doresc un lac liniștit, pentru relaxare și sporturi nautice nepoluante.

Problemelor cauzate lacului de către ambarcațiuni li se adaugă deversarea din fose septice, inclusiv de pe pontoane și aruncarea PET-urilor.

Potrivit Hotărârii de Guvern nr. 665/2008 care stabilește căile navigabile interioare ale României, „supraveghează și controlul navigației pe căile navigabile interioare ale României se exercită de către Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Navală Româna, în conformitate cu legislația în vigoare”.

Prevederea din HG nr. 665/2008 intră în contradicție cu HG 452/ 2003, care menționează că activitățile de agrement nautic nu se pot desfășura în zonele protejate sau în cele de protecție, ceea ce este exact situația lacului Tarnița.

Căci prin Decizia 147/ 1994, Consilul Judetean Cluj a declarat lacul Tarnița ca Zonă Naturală Protejată de Interes Județean, alături de alte lacuri.

Apoi, prin Decizia 67 / 1995, Consiliul Judetean Cluj a aprobat un Regulament General pentru zonele protejate de interes județean, care cuprindea și reguli de utilizare a unor lacuri, inclusiv Tarnița. Printre altele, acest regulament prevedea expres interdicția de navigație cu motor.

În consecință, vă cerem, în urma numeroaselor reclamații realizate de clujeni, de mai mulți parlamentari, care indiferent de coloratura politică am convenit asupra necesitatății și obligației legale de a interzice ambarcațiunile motorizate, să scoateți de pe lista lacurilor navigabile Tarnița și Beliș-Fântânele”, se arată în interpelarea întocmită de către deputatul clujean independent Adrian Dohotaru, semnată și de Mihai Goțiu (USR), Csoma Botond (UDMR), Adrian Oros (PNL), Horia Nasra (PSD) și Vasile Ilea (senator independent).

Rezultatul interpelării „Tarnița fără poluare”, semnată de cei 6 parlamentari? Niciunul!

Ziar de Cluj i-a contactat astăzi pe cei 6 deputați clujeni, semnatari ai interpelării de anul trecut, pentru a îi întreba care a fost rezultatul demersului lor și ce intenționează să facă în continuare pentru reglementarea situației lacului Tarnița.

Vă redăm mai jos răspunsurile parlamentarilor:

Adrian Dohotaru, deputat independent

„Ministrul Bode trebuie să-și respecte promisiunea și Tarnița să fie o prioritate pentru Guvern, așa cum a declarat anterior. Astfel, ambarcațiunile motorizate trebuie să fie interzise la Tarnița și Beliș Fântânele, pentru ca apa noastră potabilă să fie cât mai curată. Este simplu, trebuie doar adoptată o hotărâre de guvern la proxima ședință, mai ales că este în circuitul de avizare, blocat de luni bune, un astfel de HG. Pentru o minoritate de oameni înstăriți și copii de bani gata, suferă majoritatea clujenilor.

Noi, din asociația Societate Organizată Sustenabil S.O.S, vrem să relansăm campania până când ajungem la zece mii de semnatari și astfel Guvernul liberal să îi asculte pe clujenii care au contribuit la cea mai mare petiție a județului: https://campaniamea.declic.ro/petitions/sos-tarnita-nu-poluati-apa-pe-care-o-bem-2

Noi nu ne împotrivim turismului la Tarnița, dimpotrivă, îl vrem cât mai ecologic, cu ambarcațiuni nemotorizate, cu biciclete până la Tarnița, cu plimbări nezgomotoase în natură, dar și să păstrăm la un nivel calitativ ridicat una dintre cele mai bune ape potabile din România. M-aș bucura ca ambarcațiunile motorizate să fie interzise cu un eveniment cultural-sportiv la care să participe performeri ca Ivan Patzaichin ori Elisabeta Lipă.”

Deputatul Dohotaru a trimis, în 25 mai 2020, o nouă interpelare, adresată ministrului Transporturilor, Lucian Bode, pentru interzicerea ambarcaţiunilor motorizate la Tarniţa şi Beliş – Fântânele:

„Parlamentari clujeni din mai multe partide, inclusiv actualul ministru al Agriculturii, Adrian Oros, am cerut interzicerea ambarcațiunilor motorizate la Tarnița și Beliș-Fântânele.

Atât vechiul guvern, cât și actualul guvern s-a pronunțat în favoarea acestei măsuri, mai ales că clujenii beau apă de aici. Dvs. ați afirmat în urmă cu luni bune atât într-un răspuns oficial la o întrebare, cât și pentru mass-media că este o prioritate pentru dvs. interzicerea ambarcațiunilor motorizate. (…)

Mai mulți clujeni mi-au semnalat că în timpul stării de urgență și de alertă, ambarcațiuni motorizate turau la maxim, mai ales la Tarnița. Amintesc că aceste ambarcațiuni motorizate nu au poluat doar lacul, ci au generat accidente, iar valurile au provocat eroziunea solului din preajma mai multor proprietăți.

De asemenea, mai multe grupuri de ecologiști, proprietari din zonă, turiști și sportivi, sunt pregătite pentru proteste în această vară. Pentru ca situația să nu degenereze, e important să luăm măsuri prin care ne asigurăm că apa este la un nivel calitativ cât mai ridicat, iar zona este propice pentru un turism ecologic. (…)

În consecință, când interziceți ambarcațiunile motorizate din lacuri care ne dau apă potabilă?”, l-a interpelat Adrian Dohotaru pe ministrul Bode, din partea căruia încă așteaptă un răspuns scris.

Mihai Goțiu, senator USR:

Trebuie să reiau demersurile pentru că, la un moment dat, anul trecut, fostul ministru al Dezvoltării promitea că rezolvă, dar nu s-a mai făcut nimic. Trebuie să reiau, să văd ce se întâmplă. La un moment dat, după reacțiile pe care le avusese, o consideram rezolvată, apoi am văzut că, de fapt, nu s-a rezolvat și nu am apucat să reiau.

Prin inițiativă legislativă nu am ce să fac pentru că aceasta ține mai mult de ordin de ministru, ori de hotărâre de guvern. Cred că de ordin de ministru. Dar, probabil că o să depun interpelare. Ori apelez direct, ori depun interpelare la Ministerul Mediului. Este o problemă de aplicare a legii, nu de modificare a ei. Prin lege este posibilitate să se interzică acolo. Nu e o obligație, că nu poți să interzici peste tot, dar, în cazul acesta, trebuie să se interzică. Practic, legea există, trebuie aplicată, de la nivel guvernamental. Până săptămâna viitoare, reiau demersul.”

Horia Nasra, deputat PSD:

De anul trecut am urmărit cu atenție fenomenul și am depus mai multe interpelări și întrebări pe subiectul acesta. Și recunosc că am primit multe răspunsuri care nu m-au mulțumit și, cu siguranță că o să continui să fiu atent la ce se întâmplă pe Tarnița. Consider că autoritățile din Cluj se fac că nu văd o realitate care se poate transforma într-o tragedie la un moment dat.

Atunci când tu, ca instituție – mă refer la cei care administrează propriu-zis lacul – nu emiți un regulament în baza căruia să fie reglementată navigația pe lac, practic se poate întâmpla orice. Atâta timp cât tu, de la prefect, până la domnul acela care este responsabil cu Căpitănia Dej, atâta timp cât instituții la nivel de județ nu organizează o conferință de presă, nu spun ce măsuri au luat, noi i-am solicitat în scris ministrului Transportului să ia niște măsuri… Ce pot să fac, decât să le semnalez în continuare, să pun alte întrebări, alte interpelări, să adresez o scrisoare oficială prefectului!? Tot ce a putut ține de puterea mea de deputat și de persoană publică am făcut, dar, mai mult nu pot să fac!

Eu cred că există destule interese în acea zonă, ale unor oameni potenți, celebrele gulere albe de care tot am mai vorbit eu și alții, și care cred că sunt interesați ca în continuare acolo să existe debandadă, să nu existe un regulament și ordine și disciplină.

Sunt foarte multe probleme, eu toate le-am semnalat în scris. Autoritățile nu au luat măsuri. Singurele măsuri luate au fost să organizeze câteva întâlniri, le-a făcut fostul prefect și fostul subprefect, ei s-au implicat. Dar, actuala conducere a Prefecturii, după mine, lasă de dorit din punctul acesta de vedere pentru că nu se implică, nu sunt interesați. Eu nu l-am auzit pe prefect să discute o dată despre subiectul acesta. E ca și cum nu ar fi în Cluj Tarnița, ca și cum nu ar exista această problemă. Eu am depus întrebări inclusiv pe calitatea apei, am solicitat să mi se spună clar ce activitate a întreprins acel domn de la Căpitănia Deja, că vreau să știu, că situația e foarte simplă – ei ar trebui să îi ia să îi verifice pe cei cu bărci, sunt mulți care au permis și au actele în regulă, dar nu poartă vestă. A murit fostul șef de la Apia, care avea actele în regulă, dar nu a purtat vestă. Deci, sunt o mulțime de spețe acolo la Tarnița, dar nu se ocupă, e haos, treacă-meargă, fiecare face ce vrea, inclusiv chestiunea asta, să ne spună pe câți au amendat pentru că nu au vestă pe ei, vreau să știu câți au permis pentru ambarcațiuni, că eu am impresia că nu au 90%! Și, atunci, cum te dai cu bărcuța, când nu ai permis? Sunt zeci de probleme acolo. Primim răspunsuri seci.

Din partea Prefecturii, eu acum o lună am tras un semnal de alarmă, până astăzi, nu am niciun răspuns! Deci, efectiv, e ca și cum nu aș fi făcut nimic! Din partea Prefecturii, nu comentează, parcă nu ar fi prefect de Cluj! Nu am primit niciun răspuns, de la ultimul semnal public tras. Dacă nici de un deputat nu iei seama, de cine să iei? Nu iei seama de nimeni! E clar că acolo sunt interese, nu îmi explic de ce instituțiile statului din Cluj se fac că nu văd! Toată lumea se face că nu vede!”

Csoma Botond, deputat UDMR:

Demersurile nu au avut, din păcate, niciun rezultat până acum. Nici prefectul nu a luat nicio poziție, deși au fost discuții și la Prefectură pe marginea acestui subiect. Trebuie să vedem ce pași mai putem face, dar, din păcate, demersul nu a avut rezultatul dorit.

E o chestiune care durează de ani de zile, din păcate, și interesele sunt mari. Sunt foarte mulți care au cabane în zonă și au și ambarcațiuni motorizate și unii mai sunt și cu relații politice și cred că din motivul acesta nu s-a rezolvat până acum și nimeni nu a luat poziție. Voi continua demersurile, trebuie să vorbesc și cu colegii, să vedem ce putem, face. Nu știu dacă o interpelare mai are sens, trebuie să vedem ce putem face, ce alte mijloace am putea utiliza. O nouă interpelare nu ar avea prea mare efect, văzând că nici interpelarea depusă nu a adus un rezultat. Trebuie să mă consult și cu ceilalți, să vedem ce facem.”

Ceilalți doi semnatari ai interpelării depuse în toamna anului trecut, fostul deputat Adrian Oros (actualmente ministru al Agriculturii) și Vasile Ilea, fost senator PSD, trecut prin barca Pro România, în prezent, independent, nu au răspuns nici apelului nostru telefonic, nici solicitărilor prin sms. Probabil că tema nu mai este de interes pentru cei doi politicieni clujeni, cu toate că problema nu s-a rezolvat, ba tinde chiar să se agraveze în timp.

Ziar de Cluj va urmări îndeaproape, în continuare, această temă, care nu este numai una de ecologie, ci și de sănătate publică, fiind vorba despre apa pe care o bem, în care șmecherii județului aleg să se dea în bărci.

Mâine vă vom prezenta punctele de vedere ale autorităților competente să rezolve gravele probleme de la Tarnița – ale Căpităniei Dej, Prefecturii Cluj, ale Administrației Bazinale de Apă Someș-Tisa, Gărzii de Mediu, modul în care răspunde Hidroelectrica, Consiliul Județean Cluj, Garda de Mediu.

Susține Ziar de Cluj!

Timp de aproape 10 ani, ți-am oferit gratis articolele noastre. A venit timpul să devenim parteneri. Ziar de Cluj va implementa în curând abonamentul de 10 lei pe lună pentru toți cititorii. Pentru toți cititorii care ne respectă curajul și experiența.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *