Anchete

De ce nu se mai bucura clujenii de manifestarile din oras? Clujul evenimentelor, intre inflatie si lipsa de viziune a autoritatilor

La fiecare sfarsit de saptamana avem de ales intre cateva concerte, cateva premiere la teatru sau opera si festivaluri, iar intre ele puzderie de lansari de carte, conferinte cu personalitati si multe altele. Clujul are deja sute de festivaluri si manifestari de traditie, insa dispare emulatia, bucuria de a participa la un eveniment creat pentru comunitate. Cativa organizatori de evenimente, promotori sau simpli spectatori au analizat pentru Ziar de Cluj acest fenomen. 

Daca clujenii sunt blazati si nu se mai entuziasmeaza de venirea unui artist sau premiera unui film important, in comunitatile mici evenimentele de acest sunt adevarate sarbatori. Manifestari ca Festivalul Usturoiului la Bistrita, Festivalul Porolissum din Salaj sau Back to The Wild din Cheile Turzii, Festivalul Cartofului de la Rasca sau popularul BlajAlive starnesc insa o mare emulatie in randul localnicilor participanti. 

“Pe Campia Libertatii au cantat trupe care n-au fost niciodata in Romania”

Cand se organizeaza un festival in orasul tau natal, nu prea conteaza cine canta sau ce „surprize” pregatesc organizatorii, este convinsa Emilia, o tanara din Blaj.

“Important e ca se intampla ceva in orasul ala mic. Iar cand acel ceva ia forma unui festival ca BlajAlive, bucuria noastra e cu atat mai mare. Am reusit, in sfarsit, sa depasim stadiul concertelor in care staruri erau interpreti de muzica populara si ne-am dus si mai departe: pe Campia Libertatii au cantat trupe care n-au fost niciodata in Romania. Cum sa nu te bucure asta?”, spune Emilia. 

La Cluj nimeni nu centralizeaza evenimentele

O problema importanta cu care se confrunta organizatorii de evenimente la Cluj este lipsa programarii centralizata a acestora, dupa cum atrage atentia clujeanca Iulia Dragut, presedinte al Asociatiei Culturale Euro Est Alternativ (ACEEA), organizatoare a Campionatului International de Gatit in Aer Liber. 

“Nu exista o centralizare acestor evenimente, ceea ce mi se pare ingrozitor de grav pentru Clujul care candideaza la titlul de Capitala Culturala Europeana (CCE). Ar trebui sa existe un desfasurator al acestor manifestari pe toata raza municipiului si atunci nu s-ar suprapune 3, 7, 9 evenimente intr-o zi. Faptul ca se accepta organizarea mai multor evenimente in aceeasi perioada aduce deservicii in primul rand clujeanului. Toti organizatorii vor sa ii bucure pe clujeni, sunt convinsa, iar daca ar exista o asemenea centralizare si am fi invitati toti organizatorii de evenimente la o intrunire de catre primarie cred ca s-ar rezolva o groaza de lucruri”, este de parere ea. 

Un alt minus ar fi lipsa de chestionare a gustului public pentru cele care i se “servesc”. 

“Unde mai punem daca clujeanul vrea sau nu vrea evenimentele? Mai ales cele care se organizeaza cu sprijinul primariei, adica unde sunt investiti chiar banii clujenilor! Se intampla, se pilda, Septemberfest, organizat de doi ani, in timp ce al meu are loc de sapte ani. Ar trebui ca cineva sa fie cu adevarat preocupat de ce se intampla in Cluj. Noi am pornit povestea de la Cluj, dar nu am fost invitati sa participam cu absolut nici un eveniment in ceea ce priveste calificarea Clujului la CCE. M-au invitat la discutii cei de la Iasi, cei de la Craiova, la Arad, eu fiind clujeanca. E usor frustrant. Cred ca sunt niste oameni total nepotriviti acolo unde exista departament de evenimente in cadrul Primariei Cluj. Asta e parerea mea. In conditiile in care am organizat primul Congres Mondial al Traditiilor Culinare din lume, lucrez la primul compendiu al traditiilor culinare din lume, as vrea sa fac lucruri minunate pentru orasul meu, dar nimeni nu ma intreaba. Cred ca consumatorul este agresat la Cluj. Hai sa dam Cezarului ce e al Cezarului, sa facem ceva frumos la Cluj in fiecare luna!”, a apreciat Iulia Dragut. 

Concertele cu intrare gratuita „strica” publicul

Nelu Brindusan, cunoscut organizator de concerte si festivaluri rock la Cluj, in prezent stabilit la Bucuresti, este de parere ca publicul s-a schimbat in ultimii ani. 

“Publicul e din ce in ce mai selectiv. Faptul ca se organizeaza multe evenimente si faptul ca multe dintre ele sunt cu intrare libera ii dezavantajeaza atat de organizatori, cat si pe spectatori. Neavand prea multi bani, publicul prefera sa mearga la concertele gratuite, chiar daca multe formatii care canta pe bilet vin in orasul lor o data la 3-5 ani de zile. Din pacate, concertele astea gratis isi spun cuvantul si aduc un mare dezavantaj. Chiar si faptul ca mai este cate o festival mare organizat de primarie. Aceasta nu ii poate da cursivitate. Ma refer la un eveniment carea  fost in Cluj, nu ii dau numele si despre care ma intreb daca va mai avea loc la anul si peste doi ani, daca va avea continuitate sau a fost organizat numai pentru ca este Capitala Europeana a Tineretului. Anul viitor e an electoral, deci ne asteptam oricum la niste evenimente cu intrare libera despre care nu stim daca vor continua. Si la Bucuresti e aceeasi problema, publicul e la fel, iar un artist strain cere acelasi onorariu ca si la Cluj. Faptul ca un eveniment are loc la Bucuresti putem spune ca e mai avantajos doar pentru ca aici traiesc mai multi oameni si ai posibilitatea sa aduci mai mult public. Daca il tii la Cluj, din start nu ai acelasi numar de consumatori”, a spus Brindusan. 

“Nu putem masura bucuria”

Sociologul Ioan Hosu spune ca nu exista un indicator al bucuriei in acest context. 

“Pe cei care organizeaza concerte si pe noi, pe toti, ne intereseaza daca aceste evenimente de divertisment sau culturale au public. Acesta e indicatorul care conteaza, sa existe prezenta fizica. Sigur, peste tot in lume exista oferta de timp liber bogata. Orasele sanatoase au 3-5 institutii culturale traditionale, de la opera la forme alternative de arta si asta duce la foarte multe evenimente. Intr-adevar, la Cluj, chiar si in acest weekend oferta este foarte consistenta: a inceput targul de vechituri la Negreni, in centru e targ de carte si la castelul de la Gilau e sarbatoare. Nu vorbim doar de public din Cluj, aceste manifestari polarizeaza oameni din toata Transilvania. Vin cu usurinta si salajeni, bihoreni si din Alba sau Mures. Exista public pentru asa ceva pe o raza de 100 si ceva de kilometri in jur. Nu putem masura bucuria. Exista locuri in care asemenea evenimente sunt rare si au un orizont de asteptare mare. Nu e ca taiatul porcului, o data pe an, cu sarbatoare in familie. E normal ca intr-un oras cum e Clujul evenimentele culturale sa fie parte din viata de zi cu zi, sa nu astepti cu lunile pana sa vina. Daca am timp si resurse si chef, pot sa aleg, iar asta face parte dintr-o normalitate. Nu am sincope, gauri si apoi varfuri si apoi trei saptamani pauza. E la fel de normal sa gasesti paine la magazinul de paine pe tot parcursul programului”, a apreciat sociologul. 

“E un varf de la care vor incepe sa se “cearna” si evenimentele, si organizatorii”

Oamenii se bucura de evenimente daca ele sunt de calitate si gandite la pretul si pe targetul correct, este de parere Renate Roca Rozenberg, manager al agentiei PR&More, comunicator al multor evenimente importante organizate la Cluj-Napoca si nu numai. 

“TIFF, care a stabilit record de spectatori anul acesta, Electric Castle, Untold, sunt exemple ca nu exista o blazare, doar o crestere a standardelor din partea publicului. Diversitatea a alungat efectul de turma, “hai sa mergem si noi chiar daca nu suntem mari fani, ca oricum nu se mai intimpla nimic luna asta“. Faptul ca au mult mai multe optiuni, fara ca bugetul pentru entertainment sa fi crescut semnificativ in ultimii ani, ii face pe oameni sa se gandeasca de doua ori atunci cand aleg.

Cred ca niciodata in istoria Clujului nu au fost atat de multe evenimente. Si nici nu vor mai fi. E un varf de la care vor incepe sa se “cearna” si evenimentele, si organizatorii. Faptul ca un eveniment e gandit initial pentru o sala de mii de locuri, dar ajunge sa fie tinut intr-o locatie de cateva sute,  e un semn foarte clar ca organizatorul respectiv nu cunoaste piata, nici nu s-a chinuit sa o testeze si nici nu a gandit promovarea asa cum trebuia. in plus, fara sa fi analizat foarte atent toate evenimentele, cred ca si pretentiile financiare sunt destul de mari, pretul biletelor a crescut foarte mult, sunt similare cu bilete ptr artisti si evenimente mult mai mari. Chiar daca le dai titulatura de bilete VIP si le mai indulcesti cu o sampanie, valoarea artistului, mai exact lipsa ei, nu poate compensa”, a apreciat ea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *