AnalizaPolitica

DE CE E PSD la 40%: A știut cum și ce să comunice, a dictat ritmul și decizia în coaliție

Ultimul sondaj de opinie arată că PSD și-a continuat creșterea în încrederea populației, fapt datorat unei strategii de comunicare în care liderii partidului au apărut ca actori principali de la guvernare. Au impus ritmul și decizia în Coaliție”.

Ultimul sondaj de opinie, realizat la comanda celor de la USR, arată o situație paradoxală cu social-democrații aproape de pragul de 40% intenție de vot în condițiile în care sunt la guvernare, iar țara trece printr-o criză economică.

PSD aproape de 40% intenție de vot

Un sondaj de opinie, realizat de Ipsos la comanda USR, și dat publicității  în această săptămână cotează PSD-ul cu 37,8% în intențiile de vot ale tuturor respondenților, iar în ceea ce privește respondenții care au spus că merg sigur la vot, scorul electoral al social democraților ajunge la 40,8%.

Același sondaj arată o evoluție bună și pentru PNL, liberalii fiind cotați la 25,4% din totalul întregului eșantion, și doar 24,4% în cazul celor care au susținut că vor merge sigur la vot. USR este clasat pe locul trei, cu 12,7% intenție de vot la nivelul tuturor respondenților și 14,2% în cazul celor care au spus că vor vota sigur. Cei de la AUR sunt la 10,1% în primul caz, și 11,3% la nivelul celor care spun că vor merge la vot.

sondaj Ipsos
Sondaj Ipsos realizat la comanda USR. Captură foto

Rezultatele pot fi considerate surprinzător, atât prin faptul că indică o creștere a încrederii în PSD, partid aflat la guvernare într-o perioadă de criză economică cât și prin faptul că, potrivit aceluiași sondaj, 85% dintre respondenți au susținut că România merge într-o direcție greșită.

Strategia aplicată de PSD

Totuși cifrele acestui sondaj rămân apropiate de rezultatele sondajelor precedente, în contextul în care la începutul lunii iulie un sondaj Avangarde, comandat de PSD, îi plasa pe aceștia la 35%. Analiștii politici sunt de părere că asistăm la o consolidare electorală în ceea ce privește toate cele trei principale partide politice.

Rezultatele sondajului intră cumva în siajul ultimelor sondaje de opinie prezentate în presă. Este mai degrabă o consolidare electorală, adică fiecare dintre cele 3 partide mari nu pierde din votanți. Dar mai este o nuanță la care trebuie să ne uităm: aceste cifre se referă la încredere, nu neapărat la intenție de vot. Până în 2024 se pot schimba cifrele. De aceea apar și aceste fluctuații de 3 până la 6 chiar 7 procente în rezultatele acestor cercetări. Orice interpretare finală este strict legată de contextul specific din momentul cu pricina.

Motivul principal pentru care social-democrații au reușit această revenire în încrederea electoratului stă în faptul că mesajele partidului în contextul crizei economice au ajuns la electoratul său.

PSD-ul are vectori secundari și terțiari de imagine prin comune și sate, prin orășele, prin diverse sectoare, oameni care știu să vorbească limba locului. Ăsta e motivul pentru care PSD-ul, deși nu câștigă Bucureștiul sau câștigă doar pe un val de ură, dar câștigă absolut oriunde unde ceilalți sunt incapabili să vorbească limba locului. Și e natural să fie așa. Din momentul în care a început criza economică PSD a început să vorbească despre pensii, despre salarii, despre majorări, despre înghețarea prețurilor, în schimb domnul Cîțu și prietenii lui au vorbit exact invers: nu piața, investițiile și alte minunății, de parcă pentru oamenii obișnuiți principalele griji sunt pentru piață și antreprenori.

Totuși, și liberalii au reușit să-și stopeze cumva căderea electorală din timpul guvernării cu USR, iar scorul pe care PNL îl are acum este foarte aproape de maximul obținut în 2019, la alegerile europarlamentare. Ambele partide par să fi câștigat de pe urma stabilității politice aduse de instalarea Guvernului Ciucă, însă social-democrații au avut o strategie de comunicare prin care au părut a fi actorul care impune agenda în coaliție.

Rreușita comunicării PSD de a duce partidul la un astfel de scor: abilitatea de a se comporta la guvernare ca și cum ar fi vioara întâi, dar fără să se isterizeze așa cum o făceau cei de la USR. Guvernarea are destule probleme, nesincronizări însă pare mult mai stabilă decât guvernarea precedentă cu USR, și ăsta e unul din punctele unde ambele partide decontează pozitiv, și în al doilea rând, PSD-ul a fost mult mai abil în comunicare decât partenerii de la guvernare, și a câștigat foarte mult de pe urma acestui fapt, asumându-și toate lucrurile pozitive și aruncând în spatele PNL-ului toate lucrurile negative.

A jucat foarte bine cartea partenerului care a dictat ritmul și decizia în coaliție, așa a părut din perspectiva comunicării. Chiar dacă PNL-ul are premierul în momentul de față, modul în care s-au desfășurat lucrurile în această perioadă a dat opiniei publice de înțeles că PSD-ul e în controlul acestui guvern cu adevărat și nu PNL. Și datorită acestui lucru, social democrații au avut cel mai mult de câștigat. Plus, a fost partidul care a avut un punct de vedere sau o legătură cu principala temă de interes a populației, și anume povestea economică. PSD a fost activ, nu vorbim de soluțiile propuse, cum au făcut, ci faptul că a fost partidul care a comunicat și a bifat cele mai multe lucruri legate de economie în tot acest timp și pare că le-a ieșit foarte bine.