Din oras

De 20 de ani clujenii respiră bășinile de PR ale lui Boc, despre cel mai curat aer din Universul cunoscut. CE nu citește minciunile Maestrului, așa că a deschis proceduri de infringement pentru poluarea aerului

Muncipiile Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Braşov şi Timişoara sunt orașele împotriva cărora Comisia Europeană a deschis proceduri de infringement pentru poluarea aerului. Ne costă în termeni de sănătate sau chiar ani din viață, stres, întârzieri și poluare fonică, iar sancțiunile Uniunii Europene ne-ar putea impune să plătim pentru poluare chiar și în bani.

  • În 14 mai 2020, Comisia solicita României să respecte cerințele Directivei 2008/50/CE privind calitatea aerului înconjurător și un aer mai curat pentru Europa și să măsoare, să informeze publicul și să raporteze în mod fiabil cu privire la gravitatea poluării aerului. În particular, România nu a respectat valorile-limită pentru dioxidul de azot (NO2) în aglomerările București, Brașov, Iași, Cluj-Napoca și Timișoara și nu a luat măsuri corespunzătoare pentru a scurta cât mai mult posibil perioadele de depășire. Comisia solicită de asemenea clarificări cu privire la monitorizarea corespunzătoare a concentrațiilor de dioxid de azot (NO2) într-una dintre aglomerări (București). Prezența unor concentrații ridicate de NO2 implică riscuri pentru sănătatea umană. Prin urmare, Comisia a decis astăzi să trimită României o scrisoare de punere în întârziere, acordându-i un termen de patru luni pentru a lua măsurile necesare în vederea remedierii deficiențelor identificate de Comisie. În caz contrar, Comisia poate decide să trimită un aviz motivat.

Comisia a vorbit, Comisia a auzit. În Cluj-Napoca banul de publicitate cumpără cel mai cel aer de calitate.

  • Așa că în 23 septembrie 2021, Comisia revine și cere același lucru.
  • Într-un interviu pentru caleaeuropeana.ro, Ursula von der Leyen afirma, în august anul trecut, că sunt proceduri de infringement împotriva României. Acestea se pot solda cu amenzi foarte mari, pentru neîndeplinirea țintelor de poluare a mediului.

Aici este problema: că procedurile ”se pot solda cu amenzi foarte mari”. Dacă procedurile de infringement s-ar traduce în mod sigur și cert în amenzi extrem de mari, în mod cert s-ar apuca și primarii orașelor pomenite să facă ceva concret pentru sănătatea cetățenilor pe care-i păstoresc, s-ar lăsa de gogoși.

De ce credeți că bate Boc din gură despre verde și carbon free cu precădere din vara anului trecut?

Că au venit scrisoricile și măcar de ochii Europei trebuie să arate că muncește. De ochii Europei cumpără noi autobuze electrice, deși cele pe care le deținem deja, jumătate zac în depou.

În schimb ”zburdă” pe străzi ”Euro II” și ”Euro III”. Mai ales în zilele în care Boc trebuie să facă sluj în fața stăpânului Buta, de Untold, când sunt scoase din circuit tramvaile (nepoluante) și sunt puse la ”produs” ”diesel”-urile (extrem de poluante.

CITEȘTE ȘI: Cât de ipocrit să fii să ne vorbeşti despre poluare în Cluj-Napoca, când pentru protejatul Buta şi afacerea sa desfiinţezi transportul electric şi o arzi pe motorină de UNTOLD?

În discuția despre calitatea aerului în Cluj-Napoca transportul este unul dintre punctele cheie. De aici vine o mare parte din totalul gazelor cu efect de seră. Potrivit Agenției Europene de Mediu, 27% din totalul gazelor cu efect de seră din UE au provenit în 2017 din sectorul transporturi, iar în 2018 și 2019, acestea au crescut cu aprox. 0,8% pe an. După o scădere previzibilă în 2020, cauzată de pandemia de COVID-19, autoritățile au raportat creșteri în 2021 și se așteaptă la ce e mai rău pentru următorii ani. Din totalul emisiilor din transporturi, cel auto a fost responsabil de 72% din emisii.

Ziar de Cluj a mai scris despre minciunile “eco” ale luzi Emil Boc şi compania: mai bine de jumătate (54%) din transportul public din Cluj-Napoca s-a realizat, în anul 2021, pe motorină, asta în timp ce 44% din parcul auto este format din autobuze diesel Euro 2 și Euro 3 vechi şi poluante. În plus, deşi are 41 de autobuze electrice, însăşi Compania de transport public susţine că, în orele de vârf, foloseşte doar jumătate.

Așa că, în Cluj-Napoca, o diferență ar fi făcut neoperarea pe trasee a celor 40 de autobuze ”Euro II” și 85 de autobuze ”Euro III” puse în circulație sistematic de CTP, în timp ce 68 de troleibuze din 132 stau nefolosite, jumătate din flota electrică ”zace” la încărcat. Numai că, în martie, anul curent aflăm de la onor municipalitatea că:

Autobuzele electrice nu mai reprezintă o prioritate: Compania de Transport Cluj vrea să cumpere 3 autobuze DIESEL cu peste 500 mii €

Boc se luptă cu mașinile clujenilor, în loc să-și eficientizeze flotila CTP.

Că e mai simplu să pui dală și bordură de la amicul Videanu, decât să-l pui pe Neag la muncă. Iar clujenilor le dă niște sclipici cu ”Zilele Clujului” să se simtă ”mândri că sunt cujeni” cu tot cu emfizemul pulmonar pe care li-l face Boc cadou prin poluarea din oraș.

Acum cumpără autobuze electrice articulate. Dar, întrebarea este: de ce autobuzele electrice în valoare de 600.000 de euro bucata sunt ținute în garaj? Şi de ce se mai iau altele? Doar să le ţină companie celorlalte? Oricum, metropolitan, aceste autobuze nu pot fi folosite.

CITEȘTE AICI RĂSPUNSUL: Municipaliteatea mai “articulează” 30 de milioane de euro în 40 de autobuze electrice. Care OSĂ stea în depou cam ca şi celelate

Poluare care își permite să o declare ”cel mai curat aer” din Europa…