In vizor

Daniel David, rectorul UBB Cluj-Napoca: ”În procesul de transformare a proiectului „România Educată” au lipsit experții în educație”

Daniel David, rector al Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, a declarat, la interviurile hotnew.ro, că una dintre cele mai mari probleme este că proiectele legilor educației au fost elaborate fără consultarea mediului academic și a experților în științele educației: „Ne întrebăm cine sunt experții, cine dă credibilitate? Nu-i vedem”.

„Setul de valori morale din aceste legi este inacceptabil. Este, în fond, un set de valori imorale care protejează furtul, protezează discriminarea, ucide gândirea critică și creativitatea. Din acest motiv, legile trebuie retrase în forma în care sunt acum”, spune Radu Vancu despre cele două proiecte de legi ale educației, aflate în dezbatere publică în perioada 13 iulie- 24 august.

Cele mai importante declarații:

100 de intelectuali i-au cerut ministrului prelungirea perioadei de dezbatere. Sorin Cîmpeanu a refuzat și i-a numit grup de interese. Una dintre critici a fost că nu au fost consultați intelectualii României, profesorii și părinții. Domnule profesor David, de ce credeți că nu v-a întrebat nimeni nimic?

Daniel David: Nu ne-a consultat nimeni pe aceste legi. Au lipsit experții în științele educației

Daniel David:

  • Avem un proiect prezidențial, România educată, în care opțiunea a fost diferită față de cum eram obișnuiți. S-a mers pentru o abordare de jos în sus, pentru a avea un proiect de viziune.
  • În etapa a doua ar fi trebuit ca acel proiect de viziune să se transforme într-o legislație. M-aș fi asteptat să fie o comisie de lucr care să transforme proiectul în legislație, comisie formată din experti pe latura administrativ-juridică, oameni care știu cum se scrie o lege, și din experți pe științele educației, care să știe ce se poate transpune acum în lege și ce nu. A lipsit această componentă cheie: experții în științele educației. De aceea suntem în această fază și avem aceste discuții.
  • Este și o problemă de credibilitate în acest moment. Până la legea din 2011, de obicei demersurile erau politice. În 2011, s-a venit cu un alt model. Știai că este un demers colorat într-o zonă de expertiză în științele educației. Sigur că torul este politic în final, dar contează și ponderea. Atunci știai cu cine discuți.
  • În acest moment, s-a dorit să nu fie un demers prea politic, numai că nu am avut experții, nu îi știu care sunt, nu au fost asumați.
  • Universitatea Babeș-Bolyai nu a fost implicată și nu a participat cu experți la elaborarea acestor legi.
  • În procesul de transformare a proiectului „România Educată” în lege au lipsit experții în științele educației. UBB ar fi avut acești experți, dar nu ne-a întrebat nimeni.
  • Cred că echipa a considerat că zona de experți pe latura administrativă și juridică este suficientă pentru a transforma un proiect de viziune într-un act legislativ și cred că a fost o geșeală.

Când au fost puse în dezbatere proiectele spuneați că sunt cam ca pisica lui Schrödinger și că avem o pisică moartă aruncată în curte de factorul politic. Iată că au trecut dezbaterile, legile au o formă ușor modificată. Credeți că mai poate fi înviată pisica?

  • Mie îmi place să cred că încă suntem în faza de refacere a proiectelor, că de aceea au făcut dezbateri vara, de aceea au fost făcute o mulțime de propuneri.
  • Aștept să văd în ce formă se vor prezenta cele două proiecte.

Este inadmisibil să construiești niște legi ale educației care să protejeze furtul intelectual

O prevedere pentru învățământul preuniversitar puternic contestată este cea care va da posibilitatea colegiilor să își organizeze examen propriu de admitere, după Evaluarea Națională. Este discriminatorie?

Daniel David: Renunțarea la titlul de doctor este ceva nemaiauzit

Este suficientă renunțarea la titlul de doctor după identificarea plagiatului și faptul că autorul va trebui să returneze banii primiți în perioada studiilor doctorale?

Daniel David:

  • Noi am spus că CNATDCU, cum e acum, este foarte birocratizat. Avem o oportunitate pentru flexibilizarea funcționării.
  • Dacă însă va fi desființată ca structură și funcțiile vor fi distribuite la alte consilii, noi am spus că trebuie să aibă și funcții de control si să poate da si sancțiuni.
  • Renunțarea la titlul de doctor este ceva nemaiauzit. Nu ajunge să renunți, trebuie să vină pe o argumentare.
  • Eu aș scoate complet această posibilitate

Dezbaterea publică pe proiectele privind legile educației a avut loc într-un moment în care au existat suspiciuni de plagiat asupra unor decidenți, precum Nicolae Ciucă. Ați fost pus în situația, în discuțiile cu colegi din străniătate, de a explica cum de are România un premier acuzat de plagiat?

Daniel David: Nu am fost întrebat explicit despre premier, dar am fost întrebat despre scandalul plagiatelor, de ce sunt atâtea plagiate în România.

Care credeți că sunt două dintre prevederile pe care le considerați cele mai nocive pentru învățământul universitar?

Daniel David:

  • Statutul multicultural. De asemenea, o universitate nu poate fi inființată simplu printr-o hotărâre de Guvern. Prin lege este în regulă și așa trebuie să rămână.Ministerul a reacționat pozitiv, vom vedea dacă se exprimă aceste idei în variantele finale ale proectelor de legi.
  • Legat de resursa umană: vârsta de pensionare, asistenți universitari pe perioadă nedeterminată.
  • O altă sugestie se leagă de aspectele de performanță. E bună ideea de a avea misiuni diferite pentru universități diferite. Trebuie să fie și natura criteriilor. Dacă vei fi universitate de cercetare, trebuie evaluată pe criterii internaționale.
  • Acum toți spunem că vrem să fim de excelență, dar după aceea introducem criterii de excelență ca să ne potrivim și noi.

Ați spus că nu ați fost consultați, dar ați invocat discuții?

Daniel David: Au fost discuții publice. Au fost la o dezbatere. Pe forma legilor, nu.

As vrea să vă citesc o declarație a lui Sorin Cîmpeanu: „Având în vedere planurile pe care le avem şi în care eu cred şi care se numesc “România Educată”, universităţile româneşti vor arăta atât de bine încât, rămânând fără serviciu la guvern, s-ar putea să mă înscriu, încă o dată, pentru a doua facultate.” Cum comentați această declarație și cum credeți dvs că vor arată universitățile, domnilor profesori, știind ce conține proiectul de lege?

Daniel David:

  • În acest moment, în faza în care suntem, ministrul se află într-un moment de decizie în care are două posibilități. Unu: să meargă înainte cu puține modificări, va fi o asumare politică. Sau poate face ce trebuia să facă de la început: să facă o comisie de experți în știițele educație și cu aceasta să facă o filtrare a propunerilor. Grupul acela ar trebui făcut public.
  • În acest fel s-ar mai putea salva multe lucruri, venind și cu element de credibilitate. Acest demers s-a dorit transpartinic, dar până la urmă ne întrebăm cine sunt experții, cine dă credibilitate, nu-i vedem.

Considerați că ministrul Educației ar trebui demis?

Daniel David: Eu aș aștepta să văd variantele revizuite. Dacă nu sunt revizuite în acord cu ce dorește sistemul, experții, eu, ca ministru, m-aș retrage

O întrebare pentru Cîmpeanu și Iohannis?

Daniel David: Pentru președinte nu am o întrebare specifică. Pe ministrul Cîmpeanu: de ce nu se văd experții în științele educației în acest demers?

 

Sursa: Hotnews.ro