In vizor

Daniel DAVID, despre programul de guvernare în educație: Dacă nu înțelegem că finanțarea corelează cu performanța, atunci nu are sens să pretindem că vrem binele acestui sistem

Finanțarea educației și cercetării, atât în mediul preuniversitar, cât și în universitar, reprezintă o condiție esențială pentru sistemul românesc de învățământ, apreciază rectorul Universității ”Babeș-Bolyai”, profesorul Daniel David, care deține și președinția Consiliului Național al Rectorilor (CNR). Potrivit angajamentelor asumate, Guvernul trebuie să asigure astfel o creștere a finanțării în educație, după cum este prevăzut și în programul de guvernare: „Dacă aici dăm rateu din start, celelalte angajamente sunt puse sub semnul întrebării”, a declarat Daniel David, în cadrul unei conferințe de presă susținute joi pe tema Programului de guvernare în educație – în învățământul superior și cercetare. 

În calitate de președinte în exercițiu al Consiliului Național al Rectorilor (CNR), precum și de rector al Universității ”Babeș-Bolyai”, cu cea mai mare comunitate academică din țară, Daniel David a surprins așteptările universităților din partea Guvernului:

finanțarea educației,

finanțarea cercetării în universități,

flexibilitate în utilizarea fondurilor proprii de către instituțiile de învățământ superior etc. 

Atât Consiliul Național al Rectorilor (CNR), cât și Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România au anunțat că vor monitoriza modul în care Executivul își va respecta angajamentele din programul de guvernare, cu privire la educație și cercetare, domenii care sunt acoperite acum de două ministere: Ministerul Educației și Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării.

Activitatea Ministerului Educației este coordonată de noul ministru Sorin Cîmpeanu (PNL).

Iar activitatea Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării este coordonată de Ciprian Teleman (USRPLUS).

În acest context al separării celor două domenii, care ar fi trebuit să fie parte a unui singur minister, Daniel David și-a exprimat îngrijorarea personală privind buna funcționare a acestora:

„Personal, nu ca rector UBB sau președinte al Consiliului Național al Rectorilor, eu personal, ca un om care mă ocup de politici publice și uitându-mă la bunele practici internaționale, cred că această separare este o greșeală”, a declarat Daniel David. 

Principalele declarații: 

„Așa cum știm cu toții, cunoașterea e cea care ne dă în lumea modernă avantaje competitive și bunăstare. Numai că această cunoaștere nu plutește în aer, ea se află în mintea oamenilor care se numesc specialiști. Pe acești specialiști noi îi formăm în universități, numai că astăzi îi formăm altfel decât erau ei formați în secolul 20. (…) Legătura între învățământul superior și cercetare e fundamentală. Marile țări care au bunăstare și care sunt competitive au înțeles acest lucru. (…) Acum s-a întâmplat în România să pornim cu o structură în care cele două ministere – Ministerul Educației și Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării sunt structuri separate.

Personal, nu ca rector UBB sau președinte al Consiliului Național al Rectorilor, eu personal, ca un om care mă ocup de politici publice și uitându-mă la bunele practici internaționale, cred că această separare este o greșeală – specialiștii se formează într-o altă logică decât în logica secolului 20, noi suntem încă moștenitorii din ’48, în care universitățile erau văzute mai mult ca școli superioare de predare. Cercetarea, în mintea guvernanților de atunci, se făcea în alte zone, în institute naționale și ale academiei. 

Ce putem face? (…) În programul de guvernare, în ceea ce privește educația, sunt prezentate lucruri concrete. Și foarte multe sunt lucruri bune, care corespund, de fapt, cu pozițiile CNR exprimate în rezoluții de-a lungul timpului. 

În privința Ministerului Educației, CNR a cerut mereu o creștere a finanțării în educație. (…) Dacă nu înțelegem că finanțarea corelează cu performanța și în preuniversitar, și în universitar, atunci nu are sens să pretindem că vrem binele acestui sistem. Evident, nimeni nu este naiv să creadă că peste noapte vom atinge procentul de 6%, dar vrem să vedem o prioritizare și o propunere foarte clară pe următorii ani, astfel încât să reușim să atingem acest procent. (…) Dacă aici dăm rateu din start, celelalte angajamente sunt puse sub semnul întrebării (…).

CNR a cerut o mai mare flexibilizare în utilizarea fondurilor proprii pe care le au universitățile. Iarăși, guvernanții trebuie să înțeleagă că lumea competitivă internațională este extrem de dinamică. Nu mai contează să faci lucruri bune, contează să faci lucrurile bune printre primii. Or, legislația noastră de acum nu ajută foarte mult. Am văzut că programul de guvernare cuprinde acest punct, astfel încât îl vom monitoriza și vrem să îl vedem implementat.

Un alt punct teribil de important este fila de buget pentru cercetare în universități. Este un punct prins în programul de guvernare și pe care CNR îl are prins în rezoluții. Universitățile nu au bani care să meargă direct pentru cercetători și pentru infrastructuri de cercetare folosite de aceștia. Noi folosim bani pentru cercetare, dar banii vin pe componenta educațională, nu avem filă de buget pentru cercetare. De ce nu suntem în rankinguri, în top 500? E foarte greu să fii acolo în condițiile în care majoritatea rankingurilor internaționale au indicatori de cercetare. (…) Cercetarea la nivel internațional se întâmplă, major, în universități.

Un alt punct din programul de guvernare care a atras atenția CNR – CNR a spus mereu că formările la nivel terțiar, la nivel 6, 7 sau 8, trebuie să fie făcute prin universități. Pot fi de acord că unele programe nu se ridică la standardele pe care le vrem. Dar nu putem să scoatem formări care țin totuși de învățământul superior, de universități și să le ducem în altă zonă, non-universitară, fără să discutăm cu CNR să vedem care sunt implicațiile. 

Alte puncte din programul de guvernare la care vom fi atenți și pentru care cerem implicarea CNR în discuții – dar CNR nu are un punct de vedere agreat la nivel de organizație:

– Clasificarea universităților (…)
– Reorganizarea consiliilor și agențiilor consultative din jurul ministerului – CNATDCU, ARACIS etc (…)
– Masteratul didactic, “lucru bun, îl pilotăm în acest moment” (…)
– Multiculturalismul – “nouă ne place” (…)
– Concentrări academice metropolitane, după modelul francez (…)

La Ministerul Cercetării, acolo lucrurile ar trebui să fie  mai simple, pentru că toți actorii de la guvernare și-au asumat pactul Ad Astra, care are cinci puncte fundamentale. (…) Foarte multe universități și-au asumat acest pact. De aceea e bine să vedem cum se implementează. CNR a sprijinit cel puțin două puncte – finanțarea, respectiv predictibilitate și transparență în programele de granturi.

Încurajăm cele două ministere să colaboreze între ele”.

„Este o miză foarte mare.

Vin mulți bani, în perioada 2021-2027. Eu mereu am spus că dacă nu modernizăm educația și cercetarea, nu putem schimba nimic în această țară.

Mai întâi trebuie să dai bani, să modernizezi și să normalizezi educația și cercetarea, și după aceea vei face reforme majore și în celelalte domenii”, a mai adăugat președintele CNR, Daniel David. 

Rectorul Universității ”Babeș-Bolyai”, Daniel David este noul președinte al Consiliului Național al Rectorilor pentru un mandat de 6 luni, după ce Sorin Cîmpeanu s-a suspendat din această poziție ca urmare a preluării mandatului de ministru al Educației. 

La finalul lunii decembrie 2020, rectorul UBB, Daniel David, anunța că a ”preluat pentru următoarele șase (6) luni președinția Consiliului Național al Rectorilor (CNR). În condițiile în care președintele actual, profesorul Sorin Cîmpeanu, a devenit ministru, a trebuit să se suspende din poziția de președinte CNR. După discuții interne în Biroul CNR, s-a ajuns la concluzia că ar trebui să avem o președinție rotativă, la fiecare șase luni, iar la propunerea președintelui actual și cu votul majoritar al Biroului CNR, am fost desemnat să încep eu”, declara Daniel David. 

Și Consorțiul Universitaria a înaintat Guvernului o serie de propuneri pentru o reformă a învățământului superior și cercetării în România.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *