Trenul metropolitan, care ar urma să circule pe infrastructura feroviară actuală, pe întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, se va intersecta cu strada Tăietura Turcului, unde este propus și un nou punct de oprire. Proiectul este deocamdată la faza realizării studiului de fezabilitate și, potrivit declarațiilor primarului Boc, urmează să se extindă până la Gârbău.
Primarul a mai declarat recent, la un post de radio local, că viitorul tren metropolitan va circula din jumătate în jumătate de oră sau din oră în oră, cu regularitate, ceea ce ne va permite să ajungem în centrul Clujului mai rapid din Gârbău, decât dintr-un cartier al orașului, pentru că pe calea ferată se circulă mult mai repede și fără obstacole.
Ce omite primarul Boc să spună este că trenul metropolitan în sine ar putea deveni un obstacol în calea clujenilor care ar încerca să ajungă, de pildă, din Dâmbul Rotund, Baciu, Iris, în Centru, pe strada Tăietura Turcului, unde bariera peste calea ferată va fi mai mult coborâtă decât ridicată, dacă viitorul tren metropolitan va circula des și regulat.
Chiar și acum, când nu avem tren metropolitan, traficul în zona Tăietura Turcului este gâtuit de bariera care putea fi înlocuită de mult cu un pasaj, dacă proiectele de infrastructură ale Clujului cu adevărat importante nu ar fi fost tergiversate la nesfârșit, orașul ”smart” având alte priorități în vremurile bune, de dinainte de pandemie, când festivalurile, șușanelele culturale pe banii Primăriei și construirea de blocuri între blocuri aveau prioritate.
Cum pasajul rutier peste calea ferată în zona Tăietura Turcului a fost aruncat în curtea CFR, se ridică întrebarea: care va fi primul? Trenul metropolitan sau pasajul?
„Municipalitatea a finanţat un studiu de fezabilitate pentru realizarea unui pasaj rutier peste calea ferată în zona Tăietura Turcului, studiu pe care l-a predat Companiei Naționale de Căi Ferate „Căile Ferate Române” pentru a fi implementat. Acesta va fi realizat ca parte a proiectului privind Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor. În februarie 2020, împreună cu ministrul transporturilor, Lucian Bode, și cu primarul municipiului Oradea, Ilie Bolojan, am semnat acordul de implementare a proiectului „Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor”. Durata de implementare a proiectului este de 48 de luni, execuția lucrărilor va avea loc în perioada aprilie 2021 – octombrie 2024. Este un proiect de peste 7 miliarde de lei, finanţat de la bugetul naţional şi din fonduri europene”, declara primarul, în toamna anului trecut.
Acum Emil Boc a aruncat în spațiul public o nouă veste bună, dar de fapt rea – trenul metropolitan va fi extins și va circula cu regularitate. Cum nu avem însă un pasaj, și e posibil să nu îl avem pentru multă vreme de acum înainte, trenurile regulate ar omorî traficul rutier pe Tăietura Turcului și ar putea face viața clujenilor din mai multe cartiere un calvar.
„Pot să vă dau o veste bună pe partea care ţine de trenul metropolitan, în urma analizei cu cel care face studiul de fezabilitate, am decis să mai includem o comună și o locaţie în trenul metropolitan, care să permită deplasarea mai uşor a oamenilor spre locul de muncă şi, în același timp, să extindem aria economică şi rezidenţială a Clujului. Nu doar de la Jucu – Bonțida – Apahida – Cluj – Baciu, ci să ne ducem și până la Gârbău, să extindem cu câțiva kilometri practic trenul metropolitan, astfel încât cei care vin la autostradă, la descărcare de pe nodul de autostradă, de la Autostrada Transilvania, să aibă posibilitatea să lase mașina acolo și să ia și trenul metropolitan, putem să avem acolo fie un park&ride la zona respectivă, de la descărcare de pe autostradă, fie să putem extinde zona aceasta de dezvoltare economică de mobilitate și, de ce nu, chiar de locuire, mergând dincolo de Baciu până spre Gârbău.
Acest tren metropolitan înseamnă că vom circula cu regularitate, din jumate în jumate de oră, poate din oră în oră, vom vedea care va fi această situație a operatorului feroviar în funcție de grafic. Ceea ce va permite să ajungi mai repede din Gârbău, decât dintr-un cartier al Clujului, să ajungi la Gară sau într-o zonă centrală a orașului, pentru că pe calea ferată știți bine că se circulă mult mai repede și fără obstacole și e modalitatea de mobilitate alternativă a viitorului, care este pe calea ferată, pe metrou, pe tot ceea ce înseamnă transportul acesta nepoluant și verde.
De aceea, acum o să începem demersul de a coopta și comuna Gârbău (…). Repet, asta înseamnă că stații obișnuite și transport regulat de persoane va fi pe toată aria aceasta metropolitană, iar aici, la Cluj, marele avantaj că avem stație nouă la Tetarom, avem stație nouă la Clujana, la Aeroport, adică putem să legăm și noi Gara de Aeroport prin intermediul trenului metropolitan și să ne ducem, după aceea, Apahida – Bonțida – Jucu, să putem avea o mobilitate mai mare a forței de muncă, a dezvoltării economice și asta înseamnă, de fapt, viitorul Clujului! (…)
E un lucru care e de făcut acum pentru a da șansa cât mai multor zone din preajma Clujului de a fi integrate economic, mobilitate și locuire. Sunt lucruri extrem de importante, pentru că asta au făcut și alte orașe europene în dezvoltarea lor, au gândit aceste trenuri metropolitane care să aducă integrare din aceste puncte de vedere”, a declarat primarul, la un post de radio local.
La Cluj, promisiunile marilor proiecte de infrastructură există de când lumea politică s-a „liberalizat”. Puține dintre ele devin însă realitate, așa că sunt șanse mari să nu avem, pe timpul vieții noastre, nici tren metropolitan, nici pasaj peste calea ferată de pe Tăietura Turcului. Dacă vom avea însă tren metropolitan fără pasaj, dinspre Baciu și Dâmbul Rotund se va mai putea ajunge în Centru și în Grigorescu doar pe ocolite, strada Tăietura Turcului urmând a deveni impracticabilă. Așadar, primarul Boc are dreptate: după inaugurarea trenului metropolitan, din Gârbău se va ajunge mai repede în buricul târgului ”smart” decât din Dâmbul Rotund. Locuitorii din Gârbău vor veni la Cluj cu trenul, iar clujenii vor circula cu trotineta. Pentru că-i fain la Cluj și-avem cea mai bună calitate a vieții (dacă locuim în zona metropolitană).
Citiți și: