Culmea absurdului numai în România poate fi atinsă. Poșta Română, o companie cu un profit de 5 milioane euro pe an, nu a reușit să pună la punct un sistem de plată updatat secolului XXI. Dacă aveți treabă la ghișeele de la Poștă, când ajungeți le etapa de achitat contravaloarea serviciului, ar fi bine ori să aveți cash ori să aveți multă răbdare dacă nu aveți cash și vreți să plătiți cu cardul. Și să vă așteptați și la niște pretenții cel puțin dubioase din partea doamnelor de la ghișeu.
Cum se desfășoară de fapt o plată cu cardul la Poșta Română. Să nu vă imaginați că e simplu. Nu. Deloc. Iată care sunt pașii de urmat:
Vă prezentați la ghișeu.
-Bună ziua. Aș dori să trimit o scrisoare în țară.
-Cum să fie?
-Simplă, doamnă. Scrisoare simplă.
-Cum? De care?
-Simplă. Scrisoare simplă.
-De care?
-Simplă. Cea mai simplă
Situația s-a lămurit după trei încercări. Din cauza măștilor și a ghișeului de plexiglas, doamna abia a înțeles ce dorește clientul de la ea.
-Mda. 1 leu și 90 de bani
-Aș dori să plătesc cu cardul
Ochii doamnei se măresc instant, mai mai să se prăvălească peste mască
-Aaaah, cu cardul?
-Da, doamnă, cu cardul. Nu am cash deloc.
Începe să butoneze la calculator. Și butonează și butonează. O cheamă în ajutor și pe colega.
După vreo 7-8 minute de așteptare, de după panoul de plexiglas se aude replica angajatei:
-CNP-ul dvs.
-Poftim? Pentru ce vă trebuie CNP-ul? Vreau doar să plătesc cu cardul un timbru.
-Păi ne cere sistemul CNP-ul dacă vreți să plătiți cu cardul că trebuie să vă emit un fel de factură.
Bineînțeles că nu merge din prima introducerea CNP-ului în sistem. Abia din a doua încercare l-a… luat. Și așa zisa factură este de fapt un amărât de bon fiscal ca toate bonurile fiscale. Dar nu se termină aici suprizele Poștei Române. Trebuie să te și semnezi pe bonul fiscal pentru că cică așa cere regulamentul de funcționare al companiei.
Așadar, dacă vreți să cumpărați un timbru trebuie să vă dați și CNP-ul și autograful.
Nimic nu este atât de simplu cum ar trebui să fie în cazul Poștei Române care te încurajează să umbli cu cash în buzunar sau mai bine să renunți la serviciile sale și să apelezi la firmele de curierat.
Compania Națională Poșta Română a avut anul trecut, o cifră de afaceri de peste 266 milioane euro, un profit net de 5 milioane euro și 23.191 angajați. În ultimii ani, compania de stat a fost pe profit. De exemplu, în 2016 profitul net a depășit 2,3 milioane euro, în 2017 a fost de aproape 3 milioane euro, iar anul trecut a depășit 8,2 milioane euro.
94% din acțiunile Companiei Naționale Poșta Română sunt deținute de Statul Român, iar restul de 6% Fondul Proprietatea SA. Din Consiliul de Administrație fac parte Ion Martin, Carmen Mihaela Dăneț, Adrian Daniel Gavruța, Cornel Iulian Lolea și Silviu Florin Mărgean.
Compania Națională Poșta Română, sucursala Cluj s-a înființat anul trecut și este administrată de Ovidiu Ioan Săcară. Direcția Regională a Companiei Naționale Poșta Română Cluj este condusă de Florin Gliga, care a fost până în vara acestui an manager al Fabricii de Încălțăminte Clujana.