In vizor

Curtea de Conturi a constatat plăți nelegale de salarii și ajutoare pentru încălzirea locuinței, de peste un milion de lei, la Direcția de Asistență Socială și Medicală Cluj-Napoca

Conform raportului de audit financiar al Curții de Conturi, în anul 2015 au fost efectuate plăţi nelegale în sumă de 1.053.826 lei, reprezentând drepturi salariale acordate necuvenit angajaţilor Direcţiei de Asistenţă Socială şi Medicală, prin includerea în salariul de bază a unor sume prevăzute de art. 14 din Legea nr. 285/2010 (stimulente), în condiţiile în care angajaţii entităţii nu aveau atribuţii şi nu au contribuit la administrarea creanţelor fiscale, aşa cum sunt definite de art. 1 din O.G. nr. 92/2003:

„Din verificarea legalităţii şi exactităţii stabilirii salariilor de bază, s-a constatat faptul că au fost incluse în salariul de bază al angajaţilor Direcţiei de Asistenţă Socială şi Medicală  Cluj-Napoca sume prevăzute de art. 14 din Legea 285/2010 (stimulente), în condiţiile în care aceştia nu se încadrează în dispoziţiile art. 1 alin. (3), art. 17 alin. (4) şi art. 227 alin. (4) din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, respectiv nu aveau atribuţii şi nu au contribuit la administrarea creanţelor fiscale, aşa cum este prevăzut de dispoziţiile legale prezentate mai sus.

În fapt, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 285/2010, conducerea Direcţiei de Asistenţă Socială şi Medicală a procedat la reîncadrarea personalului, stabilirea salariului de bază, a sporurilor şi stimulentelor, care potrivit legii, se introduc în salariul de bază.  

Prin Protocolul înregistrat sub nr. 193060 din 27 august 2010, încheiat între Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca, reprezentat de  primar Sorin Apostu şi Sindicatul CIVITAS al Salariaţilor din Primăria Municipiului Cluj-Napoca, reprezentat de preşedinte Valer Suciu, s-a stabilit repartizarea stimulentelor ce vor fi acordate aparatului de specialitate al primarului, precum şi serviciilor publice din subordinea Consiliului Local al Municipiului Cluj-Napoca, dintre care la art. 2 poziţia 4 este prevăzută şi Direcţia  de Asistenţă Socială şi Medicală.

În baza acestui protocol, precum și referatului nr. 27197/804/31.01.2011 aprobat de ordonatorul principal de credite, a fost stabilit nivelul mediu al drepturilor bănești acordate salariaților din fondurile constituite în temeiul OG nr. 92/2003 aferente lunii octombrie 2010, care se include în salariul de bază potrivit art. 14 din Legea nr. 285/2010, pentru fiecare funcție publică, pe categorii, clase și grade profesionale, respectiv pentru fiecare funcție contractuală, în funcție de nivelul studiilor, pe grade sau trepte profesionale.

Dispoziţiile legale în vigoare cu privire la acordarea stimulentelor, respectiv dispoziţiile art. 14 din Legea nr. 285/2010 coroborate cu dispoziţiile art. 1 alin. (3), art. 17 alin. (4) şi art. 227 alin. (4) din OG nr. 92/2003, sunt clare în sensul că, dreptul la includerea în salariul de bază a drepturilor băneşti acordate din fondurile constituite în temeiul art. 227 alin. (4) ale OG nr. 92/2003, este doar pentru personalul din cadrul compartimentelor de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale care administrează creanţele fiscale, ori Direcţia de Asistenţă Socială şi Medicală nu are în obiectul de activitate administrarea creanţelor fiscale, acestea fiind în competenţa Direcţiei de Impozite şi Taxe Locale din cadrul Primăriei municipiului Cluj-Napoca.

Activităţile ce privesc administrarea creanţelor fiscale sunt precizate la art. 1 alin. (3) din OG nr. 92/2003, respectiv „Prin administrarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat se înţelege ansamblul activităţilor desfăşurate de organele fiscale în legătură cu: a) înregistrarea fiscală; b) declararea, stabilirea, verificarea şi colectarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat; c) soluţionarea contestaţiilor împotriva actelor administrative fiscale.”

Includerea în salariul de bază a stimulentelor în cazul angajaţilor care nu se încadrează în dispoziţiile art. 1 alin. (3), art. 17 alin. (4) şi art. 227 alin. (4) din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, respectiv a celor care îşi desfăşoară activitatea la Direcţia de Asistenţă Socială şi Medicală, acordarea drepturilor salariale astfel stabilite şi acordate şi la data efectuării controlului, contravine prevederilor legale în vigoare.

Drepturile salariale brute acordate necuvenit sunt estimate la suma de 1.053.826 lei, la care se adaugă contribuţiile angajatorului către bugetele publice nedatorate”, arată raportul Curții de Conturi.

Aceeași abatere a fost constatată şi pentru plăţile efectuate de Direcția de Asistență Socială și Medicală, în perioada ianuarie – decembrie 2014, în urma verificărilor efectuate de Camera de Conturi Cluj pentru anul 2014.

Au fost plătite necuvenit  ajutoare pentru încălzirea locuinţei, în sumă de 40.467 lei, unor titulari care deţin depozite bancare cu valoare de peste 3.000 de lei

În decizia Curții de Conturi se arată faptul că, în desfăşurarea misiunii de audit, auditorii publici externi au verificat și modul de acordare a ajutorului lunar pentru încălzirea locuinţei unor consumatori vulnerabili care nu îşi pot asigura din bugetul propriu acoperirea integrală a cheltuielilor legate de încălzirea locuinţei. Astfel, s-au constatat nereguli și în ceea ce privește plata ajutoarelor pentru încălzirea locuinței:

„Având în vedere faptul că acei solicitanţi care deţin depozite bancare în cuantum mai mare de 3.000 lei nu sunt eligibili sub aspectul acordării ajutorului lunar pentru încălzirea locuinţei, auditorii publici externi au solicitat de la Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Cluj datele cuprinse în Declaraţia 205 – Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă. 

În urma prelucrării datelor şi informaţiilor transmise pe suport magnetic, auditorii publici externi au filtrat informaţiile, selectând doar acei consumatori vulnerabili care au realizat venituri din dobânzi în cuantum mai mare de 58 lei. Această valoare a fost obţinută după cum urmează: 3.000 lei (depozit bancar) * 1,92% (rata medie a dobânzii practicate în anul 2015 de instituţiile de credit, aşa cum reiese din statistica publicată pe site-ul Băncii Naţionale a României).

În vederea verificării realităţii datelor declarate de către beneficiarii de ajutoare pentru încălzirea locuinţei s-a procedat la intersectarea cu ajutorul aplicaţiei informatice IDEA a bazei de date conţinând plăţile efectuate pe beneficiari, în sezonul rece 2014 – 2015 cu baza de date reprezentând dobânzile în cuantum mai mare de 58 lei la depozitele bancare, furnizată de către Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Cluj, constatându-se că au fost achitate ajutoare în sumă estimată de 40.467,82 lei, către 34 beneficiari care deţineau depozite bancare cu valoare peste 3.000 lei.”
         

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *