Din oras

Cum iti rupi gatul in Piata Garii. Reportaj cu iz de praf si indolenta

Piata Garii este ultimul santier din oras deschis de catre Primaria Cluj-Napoca. La inceperea lucrarilor, in 8 septembrie, viceprimarul Gheorghe Surubaru a efectuat o vizita de lucru in stil ceausist insotit de cameramani, fotografi si o gramada de specialisti din primarie. Dupa vizita edilului, circulatia autovehiculelor a fost partial restrictionata, iar muncitorii s-au apucat de lucru. Haotic sau nu, cert este ca pietonii isi risca zilnic integritatea corporala datorita gropilor si a cablurilor ce ies din trotuar pentru ca acestea nu sunt semnalizate vizibil. 

In Piata Garii se lucreaza in toate punctele cardinale. La sud in fata blocului de pe strada Horea cu numarul 110, fantana inaugurata de Nicolae Ceausescu in 1987 a fost daramata de angajatii asocierii Diferit-Kiat. Potrivit noului proiect ansamblul fantanii arteziene este inlocuit de cateva bancute care vor fi amplasate in jurul statuii lui Horea. Pe ruinele fantanii ceausiste, batranii din Chinteni si din Baciu, invaluiti in praful santierului, isi vand produsele din gospodarie. Un litru de lapte, niste rosii de gradina, oua de casa si fructe. Cumparatorii nu se prea inghesuie ca inainte de a fi demarat santierul din Piata Garii datorita trotuarului spart si greu accesibil. 

“Lapte proaspat nu doriti, domnu’? Sau niste oua. Poate vreti niste pere ecologice”, ne-a indemnat sa cumparam Grigore din Chinteni. 

La cativa metri distanta, in apropiere de intrare in pasajul garii, vanzatorii de flori au ajuns sa isi ofere produsele din portbagajul masinii. Acestia isi muta autoturismul din loc in loc, in functie de cum avanseaza lucrarile, in timp ce mobilierul stradal destinat comertului cu flori blocheaza accesul cetatenilor in pasaj.

Pe partea opusa, la nord, patru muncitori stau cu mainile in sold minute in sir citindu-si mesajele de pe telefoanele mobile. Singurul care munceste la ora 13.30 in Piata Garii este un inginer, care in fata unui teodolit le transmite cotele colegilor in timp ce acestia isi savureza cafeaua cumparata de la ghereta din statia CTP.

“Acolo incepi de la minus 20 de centimetri, ai inteles? Iar aici o sa ai o cota de plus 35. Vezi cum sapi, ca mai sunt si ceva tevi si niste cabluri pe dedesubt”, ii transmite inginerul excavatoristului. 

In apropierea excavatorului o femeie de aproximativ 50 de ani se impiedica de o bucata de fier-beton ce iese printre bolovanii trotuarului. Cu greu, sub privirile trecatorilor care nu se inghesuie sa o ajute, isi ridica cele doua plase de pe jos, si schiopatand se urca in autobuz.  

Pe latura de vest a strazii Horea cersetorii isi fac veacul. Unul dintre ei apeleaza la mila publica dintr-un carucior cu rotile, iar o alta femeie de etnie roma, cu un copil in brate intinde timid mana spre trecatori in timp ce mananca un croissant direct de pe bordura.

In fata Garii Cluj-Napoca ingradit de panouri metalice de culoare gri, un excavator cu picamer sta incremenit in pozitie de lucru. La manete, niciun operator. In spatele gardului metalic muncitorul trage cu sete din tigara privind la masinile blocate in intersectie de vatmanul care isi schimba manual directia sinelor de tramvai.


La iesirea spre Zalau sub privirile unei batrane ce vinde cateva legaturi de morcovi si o plasa de ceapa coloana de masini care s-a format la semafor a ajuns pana in statia de tramvai. In apropierea batranei  vanzatorii de flori sterg frunzele produselor expuse cu o carpa pentru a inlatura praful.

Muncitorii privesc de la inaltimea gramezilor de granit cum pietonii se impiedica rand pe rand pe trotuarul denivelat. Nimeni nu pare sa munceasca la ora 13.30, toti muncitorii sunt in pauza de cafea si urmaresc parca un film mut in care, odata la cateva minute cate un trecator cade pe burta, impiedicat de cablurile si de fundatiile noilor stalpi de iluminat. Nu este exclus ca in cel mai scurt timp sa vedem ca serviciul de ambulanta va interveni in Piata Garii, unde din lipsa marcajelor de atentionare pentru pietoni acestia isi julesc zilnic genunchii si palmele in urma cazaturilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *