Din oras

Culoar de mobilitate nemotorizat, fără deșeuri: Clujenii vor bate Someșul la picior sau velo prin 2030

Așa-numitul culoar de mobilitate Someș va deveni realitate prin 2030, chiar dacă autoritățile i-au obișnuit pe cetățeni cu inaugurări parțiale ale proiectelor în derulare. Clujenii vor bate la pas sau velo culoarul Someșului și în contextul scumpirii carburanților.

 Pe Someșul fără deșeuri – prin 2030

Primăria a adoptat un proiect de hotărâre prin intermediul căruia vor fi aprobate studiul de fezabilitate, planul urbanistic zonal, documentația tehnică pentru autorizația de construire, precum și toate studiile conexe aferente investiției necesare pentru „Amenajarea coridorului de mobilitate urbană durabilă (pietonal și velo) de-a lungul râului Someș”.

Este un prim pas de asociere cu comunele Florești-Gilău-Apahida pentru dezvoltarea acestui proiect.

CITEȘTE ȘI: Primăria Boc se mai asociază o dată: Acord Gilău-Florești-Apahida privind studiile de fezabilitate pentru amenajarea coridorului velo-pietonal de-a lungul Someșului

În Consiliul local, proiectul a trecut în unanimitate – 24 voturi.

Consilierul USR Radu Boloveschi a salutat adoptarea acestui proiect de către administrația Boc, semnalând necesitatea urgentării demersurilor în acest sens.

Altfel, clujenii vor circula velo și pietonal pe culoarul Someșului, direcția Florești-Gilău-Apahida – din 2030.

„Culoarul nemotorizat pe coridorul Someșului este un obiectiv cerut de cetățeni și societatea civilă de foarte mulți ani.  

Subliniez importanța acestui proiect din două perspective: creșterea prețurilor combustibililor, aspect ce îi va determina pe unii cetățeni să renunțe la autoturismul personal, dar mai ales pentru sănătatea clujenilor care, în prezent, din cauza poluării și a traficului auto este grav afectată.

Cred că administrația și noi toți ar trebui să prioritizăm și să accelerăm astfel de proiecte. Dacă sunt întârzieri sau blocaje să fim informați în Consiliu local.

Știu că proiectul este până în 2030, dar poate reușim să avem în următorii 2-3 ani o bună parte din acest proiect”, a susținut consilierul USR Radu Boloveschi în ședința de Consiliu local.

Potrivit viceprimarul Dan Tarcea, culoarul de mobilitate va deveni un spațiu sigur pentru pietoni, bicicliști/trotinete și tot ceea ce înseamnă transport alternativ.

„Avem primul acord de ascoiere pentru a realiza în parteneriat un studiu de fezabilitate+puz pentru culoarul velo-pietonal Cluj-Florești-Gilău-Apahida.

Dacă vrei să mergi pe jos sau cu bicicleta/trotineta, de-a lungul Someșului de la Gilău până la Apahida, acest proiect va ajuta la descongestionarea traficului.

Oamenii pot să se și recreeze în aceste zone, zone sigure, fără trafic. Vor fi absolut sigure.

Până la sfârșitul lunii Martie estimăm că vom reuși semnarea acestui protocol, după semnarea în comunele Apahida, Gilău, Florești.

După semnarea protoculului, în Aprilie vom lansa licitația pentru studiul de fezabilitate/puz/documentație tehnică.

După va urma licitația de execuție, pentru a accesa fonduri europne, spre a susține acest proiect

O parte din acest proiect va fi realizat mai repede, pentru că în municipiu deja lucrăm la anumite zone, dar aici vorbim de o dezvoltare integrată a proiectului”, a declarat viceprimarul Dan Tarcea în cadrul unei intervenții telefonice la un post local de radio.

Până la realizarea acestui obiectiv, autoritățile vor desfășura și o etapă de exproprieri, prevăzută în documentația adoptată. În plus, administrația trebuie să găsească o soluție pentru a elimina deșeurile care au împânzit Someșul.

Nu este prima asociere încheiată de Primăria Cluj-Napoca cu comunele clujene.

Administrația Boc a mai încheiat de-a lungul timpului asocieri similare cu comunele-dormitor ale Clujului pentru realizarea documentațiilor necesare pentru proiectul metroului și a trenului metropolitan, obiective proiectate în viitor.

CITEȘTE ȘIClujul se asociază cu Floreștiul și preia controlul asupra achizițiilor publice necesare pentru Metrou+Tren metropolitan

În decembrie 2018, Consiliul Local Cluj-Napoca aproba asocierea municipiului cu şapte comune limitrofe, în vederea realizării studiilor necesare introducerii unui tren metropolitan care să fie implementat cu fonduri europene şi care să asigure transportul între aceste localităţi.

Au trecut deja mai bine de 3 ani de la acel moment, însă trenul metropolitan reprezintă în continuare un proiect de viitor.