Din oras

Cristian Ghinea (USR): Metroul de Cluj, factor de risc ridicat. Emil Boc își joacă cariera politică pe acest proiect

Aflat la Cluj-Napoca, fostul ministru USR al Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, susține că proiectul metroului din Cluj prezintă un factor de risc ridicat, conform unui studiu al Băncii Mondiale. Acesta susține că l-a avertizat anterior pe primarul Emil Boc că ”își joacă cariera politica pe acest proiect.”

”Dl. Emil Boc mi-a promis mie personal că se va ocupa personal de acest proiect. I-am spus <<vă jucați cariera politică pe acest proiect>>. A fost foarte mare reticență la CE legată de ideea că o primărie, cum e cea din Cluj-Napoca, are capacitatea de a face un asemenea proiect de infrastructură mare.

Am negociat împreună, alături de primarul Emil Boc, să avem acest proiect major finanțat prin PNRR, cu promisiunea, sub cuvânt de onoare, a primarului Emil Boc că va organiza lucrurile astfel încât acest proiect să se întâmple, să nu ne facem de râs și să pierdem banii.

Am avut mari emoții când am văzut într-o analiză a Băncii Mondiale pe fiecare proiect din PNRR și era acolo și metroul din Cluj, ca având un factor de risc ridicat.

Riscul rămâne mare, am văzut că s-a ratat o licitație pentru dirigenția de șantier, una mică, de ce nu am reușit să o facă? Este un semn prost că cineva nu se ocupă cum ar trebui de acest proiect”, a spus, luni, Cristian Ghinea aflat la Cluj-Napoca.

Acesta a explicat că riscul ține de calendarul de implementare a proiectului, care a fost de la început sub suspiciunea capacității de a fi implementat rapid.

”Calendarul de lucru este la nivel de luni și asta a promis primarul Boc că se va ține de acest calendar, astfel încât să îi convingem pe cei de la CE că putem să îl facem.

Nu înțeleg de ce s-a întârziat cu prima licitație, cu schimbarea prețurilor, apoi e licitația ratată pentru dirigenția de șantier. Nu ne permitem întârzieri pentru că vom ajunge în 2026 să ne căciulim la CE să schimbe regulamentul european pentru o prelungire, iar pentru asta trebuie să fie de acord toate statele membre și PE.

Ori pierdem vremea, ori ne căciulim pentru o prelungire. Dar nu ar trebui să ajungem în această situație umilitoare, să cerșești o păsuire în 2026, că nu ai fost în stare să te ții de calendarul pe care l-ai promis”, a precizat fostul ministru al Fondurilor Europene.

Președintele USR Cluj-Napoca, deputatul Viorel Băltărețu, a declarat la rândul său că proiectul metroului din Cluj-Napoca este în compeție cu proiectul unui tronson al metroului din București.

”Dacă noi nu facem treabă aici, banii vor fugi la București. Aș vrea să văd o mai mare aplecare a dlui Boc, ordinul de începere s-a dat în septembrie.

Riscul cel mai mare, trebuie să fim conștienți că începerea proiectului va duce perturbări a vieții vieții cetățeanului, perturbări în trafic. Aștept din partea primarului Boc, a proiectantului și executantului să vină să ne spună ce fac cu traficul pe perioada de executare a lucrărilor, să vedem un grafic.

Eu nu aș aștepta de la proiectanți, i-aș chema săptămânal la discuții, să văd ce au făcut. Să văd și proiectul de management al traficului, e o ceață totală pe subiectul ăsta.

Riscuri sunt, nu aș vrea să ne blocăm cu acest proiect, pentru că are Clujul nevoie de metrou, dar trebuie să vedem ce facem în perioada de construcție, cum trăim noi în Cluj, ce măsuri iau autoritățile să nu ne sufocăm. Este un risc enorm de mare să ne trezim că facem niște gropi în mijlocul Clujui și să rămânem cu ele”, susține Viorel Băltărețu.

Exit mobile version