Sanatate

COVID-19/Personal medical trimis în șomaj tehnic în urma reducerii numărului de infectări? Spitalul Clinic de Recuperare reacționează: „Baza discuției este una eronată”

Scăderea numărului de infecții cu noul tip de coronavirus la nivelul județului Cluj a generat o serie de probleme pentru spitalele suport, reprofilate temporar tocmai pentru a sprijini efortul personalului Spitalului Clinic de Boli Infecțioase Cluj. Astfel, după ce la începutul lunii martie situația personalului medical de la Spitalul Polaris devenea incertă, existând riscul concedierii unui număr de cca 200 de angajați pentru a face reprofilarea centrului medical spre alte zone mai facilă, în spațiul public au apărut informații conform cărora din cauza reducerii treptate a numărului pacienților cu COVID-19, Spitalul Clinic de Recuperare din Cluj-Napoca își va trimite angajații în șomaj tehnic, fiind vorba despre personalul din cadrul Ambulatoriului și din cadrul bazei de tratament din recuperare.

Conform reprezentanților Consiliului Județean Cluj, o decizie de acest fel, precum trimiterea unei categorii de personal în șomaj tehnic, aparține exclusiv reprezentanților și conducerii spitalului, iar asta întrucât administrația județeană are atribuții în privința alocărilor financiare și investițiilor pentru aparatura medicală, eventual pentru infrastructura spitalicească.

În ceea ce privește politica de resurse umane a Spitalului de Recuperare Cluj, un asemenea aspect revine strict comitetului director și managerului unității.

„Consiliul Județean nu are absolut nici o legătură și nu are nici o prerogativă în a stabili politici de resurse umane cu atât mai mult când e vorba despre cadre medicale, actul medical.

Deci acea decizie aparține strictamente, și asta se aplică tuturor spitalelor din țară, comitetului director, care este format din manager, directorul medical și șefii de secție. Consiliul Județean nu are nici un atribut în a decide ce medici, ce categorii de personal medical intră în șomaj tehnic ori este angajat, demis ș.a.m.d.

Singurul lucru pe care Consiliul Județean poate să-l facă este să finanțeze echipamente medicale și investiții în infrastructura spitalelor. Atât și nimic mai mult. 

Acea decizie aparține strictamente de comitetul director. Deci este o decizie medicală. 

Tot ceea ce facem este să asigurăm echipamente medicale și să investim în infrastructura spitalului, noi nu avem voie, nu avem dreptul sub nici o formă, nici acum, nici în alte dăți s-o facem. Este o situație similară cu cea a Spitalului Polaris. 

Finanțările s-au făcut pentru echipamente medicale. Noi nu dăm bani nici măcar pentru salarii.

Salariile lor sunt plătite de către Ministerul Sănătății. 

Tocmai de aceea politica de resurse umane nu are cum să aibă legătură cu Consiliul Județean.

Pentru că salariile acelor persoane sunt salarii care provin de la bugetul Ministerului Sănătății.

Nu avem nici o competență în a stabili politici de resurse umane în domeniul medical”, a declarat pentru Ziar de Cluj purtătorul de cuvânt al Consiliului Județean Cluj, Valentin Jucan. 

După declararea stării de urgență, precum și în urma legislației adoptate în privința derulării activității în unitățile medicale din țară, pentru tratarea pacienților COVID-19, Spitalul Clinic de Recuperare Cluj a devenit spital suport. Astfel o serie de servicii medicale, precum desfășurarea diverselor proceduri de recuperare, au fost suspendate. 

Starea de urgență, care a durat din 16 martie 2020 până în 15 mai 2020, a fost continuată prin starea de alertă pentru o perioadă inițială de 30 de zile, cu probabilitatea prelungirii acesteia. 

Chiar și în condițiile reducerii cazurilor de infecție cu noul coronavirus la nivelul județului Cluj, serviciile de recuperare nu au fost încă reluate din cauza riscului răspândirii infecției virale în comunitate.  

Conform managerului Spitalului Clinic de Recuperare Cluj-Napoca, Dr. Sanda Patrichi, premisa de la care se pleacă în abordarea acestui subiect este una greșită, iar „baza discuției este una eronată”:

„Am văzut și eu o serie de informații din diverse articole în care se spunea că dacă nu vom avea sau nu avem pacienți Covid, personalul va intra în șomaj tehnic. Nici vorbă. Nu despre asta este vorba.

În perioada în care spitalul a fost transformat din profilul de recuperare medicală în unitate suport pentru pacienții Covid, deci au primit pacienți Covid, pe reglementările legislative în vigoare, activitatea pentru serviciile programabile s-a suspendat, pentru protecția comunității și a evitării transmiterii infecției.

Activitatea suspendată a fost pentru baza de tratament, care după cum știți este a spitalului și care oferă procedurile fizicale pacienților cronici internați la noi. 

Activitatea suspendată pentru baza de tratament a dus la suspendarea contractului individual de muncă pentru acel personal care având activitate specifică nu puteau să participe la actul medical cu pacienții Covid. 

Deci, baza de tratament și ambulatoriul pentru sportivi, a căror activitate constă în consulturile și controalele echipelor sportive, care activitate a echipelor sportive a fost suspendată pe durata perioadei de urgență. Deci nu aveau obiectul de activitate. 

Modalitatea de a păstra angajații pe perioada suspendării activității unui domeniu este de contract de muncă suspendat, concediu de odihnă, concediu neplătit.

Noi mergem pe suspendarea contractului individual de muncă cu finanțare din fondul unității, deci personalul își primește venitul salarial în cuantum de 75%, cu finanțare din fondul unității, dar se referă doar la acele categorii de personal la care activitatea a fost suspendată prin ordinele în vigoare pe perioada stării de urgență/stare de alertă.

Acum așteptăm să revenim la normal cu profilul și să reluăm activitatea.

Și se mai referă la acei angajați care din diferite condiții, în principal de sănătate, deci patologie anterioară, la fișa de aptitudini a medicului de medicină a muncii nu puteau să deruleze activitate pe secție Covid pentru că riscul personal pentru starea de sănătate era inacceptabil”, a declarat managerul Spitalului Clinic de Recuperare Cluj, dr. Sanda Patrichi.

Care este situația persoanelor aflate pe lista de așteptare/ programate pentru diverse servicii de recuperare?

„Foarte mulți dintre pacienții noștri uzuali au contactat telefonic fie medicii, fie personalul care făcea programarea serviciilor medicale. În momentul în care ne reluăm activitatea de profil recuperare medicală, se reia programarea pacienților și accesul pacienților la servicii. 

În momentul de față suntem încă spital suport Covid, situația va dura în funcție de evoluția epidemiei și în măsura în care este posibil ca restul unităților să preia toți pacienții care au nevoie de îngrijire, pacienții Covid, și sigur că toată lumea își dorește să revină la profilul inițial, dar este o stare de urgență și de necesitate. Deci, despre asta discutăm: să facem parte din echipa care asigură servicii medicale necesare”, a conchis managerul Spitalului de Recuperare Cluj. 

Dincolo de aceste aspecte, situația pacienților care necesită recuperare cu diverse afecțiuni ori traumatisme, precum cele cauzate de AVC, este una îngrijorătoare întrucât șansele de vindecare ale acestora scad dramatic dacă măsurile nu sunt luate în cel mai scurt timp, astfel încât recuperarea ulterioară poate avea rezultate reduse, iar pacienții pot rămâne cu un handicap grav. 

Ziar de Cluj a scris și despre situația delicată a personalului medical de la Spitalul Polaris, unde conducerea centrului medical hotărâse suspendarea contractelor unei părți din personalul medical. 

CITEȘTE ȘI: Aproape 200 de cadre medicale din Spitalul Polaris urmează să fie concediate. Centrul medical se reprofilează pentru a oferi spații spre închiriere

În privința situației centrului medical POLARIS, aflat de mulți ani pe pierdere, s-a pronunțat și Dr. Adrian Catinean, Șef de Lucrări UMF „Iuliu Hațieganu”, evidențiind interesul pentru profit al conducerii acestui spital, care depășește cu mult necesitatea consolidării unei echipe medicale, aspect ce face ca sub aparența binelui public, centrele medicale și spitalele să nu fie decât niște instrumente de business.

CITEȘTE ȘI: „Afacerea” POLARIS: „Lucrurile au fost centrate pe profit, nu pe implementarea unui concept inovator sau construirea unei echipe medicale performante”

 

 

 

 

sursa foto: ziare.com

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *