In vizor

Compania Blue Air, în aer la capitolul comunicare cu clienții și presa

Dora Halverson a pierdut duminica trecută zborul Blue Air spre Marea Britanie și legătura spre SUA din cauza unei probleme de comunicare, pentru că, la îmbarcare, după ce a trecut de check-in și de procedurile de securitate, i s-a refuzat accesul în avion pe motiv că este însărcinată și nu are adeverință. 

„Vina” pare a fi împărțită între femeie și reprezentanții companiei aeriene, care nu au informat-o la check-in asupra documentelor de care are nevoie pentru a se îmbarca în avion. 

Pe site-ul oficial al companiei Blue Air, la secțiunea „Condiții de călătorie”, este specificat faptul că femeile însărcinate „care au până în 28 de săptămâni de sarcină fără complicații pot călători fără certificat medical”, iar „pasagerii care se află între 28 și 36 de săptămâni de sarcină pot călători numai dacă prezintă un certificat medical”, iar Dora Halverson este însărcinată în 29 de săptămâni. Cu toate acestea, a fost lăsată să treacă de toate procedurile, pe care le-a urmat cu două ore înainte de îmbarcare, fiind oprită doar la urcarea în autobuzul care transporta pasagerii la avion. 

Dora Halverson reclamă faptul că, pentru că nu i s-a cerut certificatul medical de la început, a pierdut avionul și banii dați pe bilete. Cu două ore înainte de zbor, ar fi putut obține certificatul necesar de la o clinică din Cluj-Napoca sau de la medicul său din Statele Unite. 

După întregul incident, conform declarațiilor Dorei Halverson, reprezentanții Blue Air de la Cluj nu au fost de acord să îi primească reclamația scrisă și nici să îi ofere datele de contact ale superiorilor ierarhici, la care femeia ar fi putut depune o sesizare. În consecință, Dora Halverson s-a adresat Ziar de Cluj, pentru a ne sesiza problemele întâmpinate cu compania Blue Air , în ceea ce privește zborul care i s-a refuzat, din data de 10 septembrie 2017, de la ora 08:15, Cluj-Napoca – Lutton (cu plecare de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj):

„Am mers la casier să îmi fac check-in-ul. Din prima a început cu stânga, mi-a spus că trebuie să plătesc pentru bagaj. Am spus că nu, că îmi e inclus în bilet, m-au trimis la casier și ei mi-au spus că da, într-adevăr, e inclus în bilet. M-au trimis la Blue Air, la casierul lor de la Blue Air, să plătesc extra. Și le-am spus că nu, și apoi cel de la Blue Air mi-a spus că, cu adevărat, e plătit, nu trebuie să plătesc. 

Când m-am dus înapoi la bagaj să îmi fac check-in-ul am spus că sunt de 29 de săptămâni însărcinată, aveam și copilul de 2 ani cu mine. Ei mi-au spus să completez formularul că eu le-am dat informația, cu adresa mea din Statele Unite, le-am dat totul și mi-au zis: «Drum bun!» Mi-au dat ticketele și mi-au zis că, uite, ți-am dat aici ușor, dacă trebuie să ieși la wc să fii la margine. 

Toți ne-am aliniat acolo să ne urcăm la autobuz și să dăm biletul de check-in să ni-l scaneze; o alta, care era tot de la Blue Air, dar și ea era acolo când am făcut check-in-ul, dar nu cu ea l-am făcut, a zis: «Dar unde ți-e adeverința de la doctor?» Am zis: «Nu mi-a cerut nimeni, nu am!» Încoace nu mi-a cerut nimeni, când să vin, și la noi se dă foarte mult verbal. Deci, dacă știi că nu ești în 32 de săptămâni, nici nu îți trebuie! Până în 32 de săptămâni la noi se poate și Federația Aviației cred că așa e peste tot, în toată lumea. Și le-am zis: «Dar nu mi-a spus fata de la casierie, de la check-in, doar îmi vede burta, doar i-am spus că sunt! 

Doar acolo, când să ne pună pe autobuzul acela, să ne ducă în avion, mi-au cerut. Și am zis către ei: «De ce nu mi-ați spus de la casier? Pentru că eu am avut două ore, am făcut check-in-ul foarte devreme, cu două ore înainte de zbor!» Aveam două ore să fug la o clinică particulară, să îmi fac un ecograf, sau aveam timp să sun la doctorul din America, să îmi trimită un email, că răspunde 24/24, el știe că sunt plecată în Europa. Deci aveam resurse, timp de două ore, să pot face rost de o adeverință în scris, nu doar verbal! Și mi-a zis că e vina ei, că trebuia să știe, dar nu au încotro, nu mă pot lăsa pe avion la o așa înaintată vârstă de sarcină, fără documentație! 

Și unul dintre băieți a zis: «Nu e nicio problemă, îți rezolvăm noi biletele, te punem pe următorul!» M-am dus la casier, acolo mi-a spus că nu se poate, trebuie să îmi cumpăr total alte bilete! Deci, aceștia au fost bani aruncați! Am pierdut acum și zborul de aici până în Lutton și cel din Gatwick până în Vancouver DC. Și am pierdut acum două bilete! Pentru că de aici m-au oprit, nu am mai prins nici acela care era la 4 ore după ce aterizam în Lutton. 

Pentru că cei de la Blue Air au avut un angajat care nu știa legea lor proprie, din cauza aceea mă costă peste 2000 de euro, că acum trebuie să mă uit să zbor din Ungaria și e cam 1200 de dolari pentru mine și 1200 pentru băiețelul de doi ani. 

După ce am văzut că nu rezolv absolut nimic m-am dus la casier la Blue Air și i-am spus: «Aș vrea să vorbesc cu un superior de-al tău, să vedem ce sunt ei de acord să facă, pentru că așa ceva nu se întâmplă, în America nu mi s-a întâmplat niciodată!» Și am spus către el: «Ce se poate face? Măcar să îmi primesc banii înapoi pentru că, din cauza asta, pierd atâția bani!» Și mi-a zis: «Nu poți să vorbești cu nimeni, eu sunt boss-ul, eu sunt aici cel mai de sus, nu mai ai cu cine vorbi deasupra mea!» Nu a vrut să îmi dea nicicum un număr de telefon, mi-a spus că șeful lui e în București, dar el nu îmi dă numărul de telefon! Deci, nu am voie să vorbesc cu nimeni, numai cu el! Așa ceva nu am mai auzit niciodată, chiar să nu pot să vorbesc cu un alt superior! Eu am încercat să fac o plângere, dar mi-au spus că nu am ce să fac! Mi-au spus la casierie: «Acum mi-ai spus mie, atâta! Aici se oprește!»

Este vorba despre zborul din 10 septembrie, de la 8 15 dimineața, Blue Air, Cluj-Napoca – Lutton.”

Ziar de Cluj a transmis în data de 11 septembrie către Blue Air, pe 3 adrese oficiale de email (dificil de găsit pe site), sesizarea Dorei Halverson, rugând compania să ne transmită un punct de vedere oficial privind această sesizare și problemele pe care le-a întâmpinat Dora Halverson la îmbarcarea pe aeronava Blue Air, pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj. Pentru că nu am primit niciun răspuns în scris, în 12 septembrie i-am contactat pe reprezentanții Blue Air (pentru a cere un punct de vedere oficial) la numărul de telefon 0374281841, singurul număr fără taxe speciale afișat pe site-ul companiei. Însă, la acest număr, al „Departamentului vânzări bilete Blue Air”, a răspuns operatorul care ne-a rugat să sunăm, pentru a primi informațiile solicitate, la numărul de contact al Departamentul Relații cu Clienții, care se ocupă și de sesizări, la un număr taxabil cu 0,62 euro/minut (0903760130), apelabil doar din rețelele Orange, Telekom sau Vodafone. Așadar, către Blue Air se pot face sesizări (și presa poate cere un punct de vedere oficial) doar contra cost. Până când această companie se va decide să le ofere clienților și reprezentanților presei un număr de telefon fără suprataxă, cu tarif normal, vom aștepta răspunsul lor oficial pe email. Vom reveni cu acesta, de îndată ce îl vom primi. 

UPDATE

Vă redăm integral răspunsul primit din partea companiei Blue Air în data de 13 septembrie:

„Avand in vedere sesizarea transmisa, va aducem la cunostinta ca in conformitate cu art. 7.3.2 din Conditiile de calatorie Blue Air, conditii acceptate de catre orice client Blue Air la momentul achizitionarii biletului, se mentioneaza: „Pasagerii care se afla intre 28 si 36 de saptamani de sarcina pot calatori numai daca prezinta un certificat medical emis cu maxim 10 zile inaintea calatoriei (…)”.

Asa cum rezulta din formularea articolului de mai sus pasagerele care sunt insarcinate intre 28 si 36 de saptamani pot calatori numai daca prezinta certificat medical, aceasta obligatie subzistand independent de existenta sau inexistenta solicitarii de a prezenta certificatul medical venita din partea agentului de control.

In conformitate cu prevederile art. 7.3.2. din Conditiile de Calatorie Blue Air: „societatea noastra isi rezerva dreptul de a nu accepta pentru calatorie persoanele insarcinate in 28-36 de saptamani, care nu prezinta un certificat medical emis cu cel putin 10 zile inainte de efectuarea zborului, in care se mentioneaza ca este apta pentru zbor”.

Conditiile de Calatorie sunt asumate prin achizitionarea biletului si opozabile pasagerului.

Transportul aerian de pasageri este reglementat in principal, pe plan intern, de art. 1955 si urm. din Noul Codul Civil precum si de OG 19/1997 modificata prin Legea nr. 71/2011, iar pe plan extern de Conventia de la Montreal din 1999 si de Regulamentul (CE) nr. 261/2004.

Conform Cap. I. art. 1, punct 2. din Conventia de la Montreal din 1999: ,,transport international inseamna orice transport in care, conform acordului dintre parti, punctul de plecare  si punctul de destinatie – indiferent daca exista o intrerupere sau o transbordare – echivalentul art. 1957 din Noul Cod Civil, unde transportatorul incheie un contract de transport cu alti transportatori, fara interventia calatorului – sunt situate pe teritoriul a doua state parti’’ 

Conform art. 1955 din Noul Cod Civil: “Prin contractul de transport, o parte numita transportator, se obliga cu titlu principal, sa transporte  o persoana sau un bun dintr-un loc in altul, in schimbul unui pret pe care pasagerul, expeditorul sau destinatarul se obliga sa il plateasca, la timpul si locul conventiei”. Proba contractului se face cu ,,documentul de transport’’, inmanat pasagerului, respectiv cu biletul de avion (art. 1956 NCC si art. 20 alin. 3 din OG 19/1997, Conventia de la Montreal CAP. II, art. 1 lit. a)  si art. 3). De asemenea, art. 11 pct. 1 din Conventia de la Montreal prevede ca ,,Scrisoarea de transport aerian constituie pana la proba contrara dovada incheierii contractului si a indeplinirii conditiilor de transport mentionate in acestea.’’

Din cele de mai sus rezulta foarte clar ca intre compania aeriana si pasagera s-a incheiat un contract de transport, iar Conditiile de Calatorie reprezinta parte intrinseca a contractului de transport.

Avand in vedere toate cele mentionate mai sus, va rugam sa observati ca suntem in fata unui caz in care am facut tot posibilul pentru a ne asigura ca siguranta si sanatatea pasagerei nu sunt puse in pericol.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *